Första kameran
Sedan jag gick i 5:e klass så har jag önskat mig en systemkamera, men har aldrig haft råd eller tillfälle.
Nu har jag beställt min helt egna systemkamera, min första. Bara ett hus, vill inte köpa kitobjektiv när jag kan låna det av min mors sambo, utan jag sparar istället till bra objektiv.
Har köpt Nikon D5100 - känns superbra! Moders sambo har Nikon D3100 och den har jag lärt mig att fota på, så nu uppgraderar jag mig inom min prisram. Min fotolärare tyckte att jag skulle köpa den framför D7000, det lyfte mitt val än mer. Har även fotat med denna kamera då de precis köpts in till skolan, så ja, jag vet att jag gillar den. ÄLSKAR den.
Vill bara sprida min lycka överallt där jag kan få chansen. Säg grattis till min lycka! 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inget dumt val! Min son funderar mellan 3100 (ev nya 3200) eller 5100. Jag hoppas på den sistnämnda. Jag har en 7000 och en hel del utrustning, så vi kan byta och täcka upp för vanrandra när vi är på fotosafaris här i Norrland tillsammans…
Visst någon säger kanske att det finns bättre kameror, men det finns det alltid… Och det är absolut ingen dålig kamera du köpt. Det finns inga riktigt dåliga kameror, bara dåliga bilder…
Lycka till med kameran, du har något att växa i som Fotograf…
Bägtjesen
#1 3100 har jag tyckt om, den är väldigt enkel och fram tills förra sommaren hade jag aldrig fotat med system. Så, jag har lärt mig mycket med den, trots att den inte varit min. Känner dock att jag vill ha bättre kvalitet och mer att jobba med, så D5100 känns som ett bra val att byta upp sig till!
Skönt att ni kan täcka upp för varandra så, det är ju det bästa så slipper man köpa en massa nytt hit och dit.
Tror jag kommer bli kanonnöjd med kameran och hoppas verkligen på att få växa lite med den!
Grattis grattis!
Jag förstår verkligen din lycka. Har själv ingen systemkamera ännu men jag är ändå rätt nöjd med den jag har.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#3 Tack! Ja, är du nöjd så finns det ju ingen anledning att ändra på det. Det finns alltid tid till att byta kamera.
Sitter och är lite sur just nu då jag precis granskat dustinhome's hemsida lite extra och enligt deras sida så var det billigare att beställa hus + kitobjektiv än bara hus. Är det ens möjligt?!
5790 med kitobjektiv, 5890 för bara hus. Har mailat dem ang. det, är det verkligen sant så kommer jag skicka tillbaka min beställning och beställa om. Det känns ju rätt onödigt att behöva slösa extra pengar på ett billigt objektiv "bara för att ha ett" när jag kan få ett med och betala mindre än vad jag nu gör. Hahahaha.
Men jisses! Det låter helknasigt 
Ja precis, jag tänkte föreslå det - gör om beställningen. Du har ju 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen.
Med risk för att de tar slut då om du skulle hamna "emellan", men det hoppas vi inte!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d5100-hus/
Pålitlig sida, ja. Har läst ganska mycket om dom och dom verkar väldigt seriösa, aldrig själv köpt därifrån dock, men som sagt, hört mycket bra om dom. :)
#4 Fotokungen har samma priser. Där finns även med ett 300mm till. Ska köpa mig en D5100 på måndag :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag har en liten fråga. Jag vill beställa objektiv (oavsett om jag ska skicka tillbaka och köpa med kitobjektiv eller ej) och jag vill då ha ett bra objektiv, bättre än kitobjektiven. Något man kan fota det mesta med. Jag ska köpa ett separat macroobjektiv när jag har råd i framtiden så det är inget jag behöver till det jag ska köpa nu, men jag vill t.ex kunna fota porträtt samtidigt som jag vill kunna gå ut och fota i naturen. Ett bra bländarobjektiv skulle vara kul då kitobjektiven verkligen är tråkiga med det. Kan betala runt 2000 kronor tror jag. Har ni några tips?
Avbeställ kameran och beställ en med ett kitobjektiv. Det är faktiskt en av de största myterna inom fotovärden (i alla fall numera) att kitobjektiven skulle vara dåliga. De är verkligen inte dåliga utan tvärtom, mer valuta för pengarna kan man inte få! Det lilla Nikon AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 VR kitobjektivet är dessutom utmärkt på det viset att det har hyfsat bra närbildsegenskaper som gott och väl räcker till för att fota blommor och sånt. Nackdelen med det är att det är rätt ljussvagt, som du antyder. Men zoomar med större bländare kostar rätt mycket mer.
Som komplement till kitobjektivet kunde du ta en närmare titt på nikons nya förmånliga 40/2,8 makroobjektiv. Det dubblerar bra som porträttobjektiv och ger grymt fina färger och kontraster, och väldigt fin bakgrundsoskärpa av vad jag sett. Nackdelen med det är att man måste gå väldigt nära motivet med det om det är små saker man vill fota, vilket kan skrämma iväg motivet (om det är en insekt) eller skugga det. Tyvärr är makroobjektiv rätt så dyra så det kan vara svårt att hitta nåt längre objektiv kring 2000kr tror jag..
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#9 Jag har kitobjektiven hemma, inte egna men min mor sambo har dem till sin kamera. Jag gillar dem inte. DOCK så är det absolut värt pengarna med tanke på att jag inte ens betalar extra, utan snarare mindre. Jag kommer returnera kameran nu i helgen och beställa nytt nästa vecka, jag kommer dock ändå att köpa nytt objektiv till. Jag vill ha ett bra bländarobjektiv och är inte nöjd med denna funktion på kitobjektiven.
Jag har hittat ett makroobjektiv för ca 2400 så det kommer jag absolut att kika på, jag vill dock inte köpa bara för priset utan för att det är bra OCH billigt, så jag kommer antagligen vänta med det.
Om du har hittat ett nytt makro för 2400kr är det med stor sannolikhet det jag nämner i #9, speciellt om det är nypriset. Det är ett mycket bra objektiv, och som också har ganska stor bländare, f/2,8. Jag antar att det är det du menar med "bra bländarobjektiv", som tyvärr är en lite felaktig term eftersom ju alla objektiv har bländare och följdaktligen är bländarobjektiv. Det är bättre att tala om exempelvis ljusstarka objektiv istället.
Kitobjektiven (normalzoomarna) håller jag med om att inte är det mest optimala då man vill ha kort skärpedjup, vilket du verkar vilja ha, eller riktigt högt ljusinsläpp. Men ibland vill man ju ha det motsatta, och då är kitobjektiven riktigt utmärkta. Samma sak om man fotograferar med blixt så är ljusstyrkan ofta alldeles tillräcklig i kitobjektiven. (Det krävs dock oftast en extern blixt för att få till fina blixtbilder, den interna ger inte så snyggt resultat då det inte går att rikta den åt något håll och därmed studsa blixten i tak eller väggar vilket ger ett mjukare och snyggare blixtljus).
Vid makrofoto av riktigt små saker på riktigt nära håll så är det svårt att få tillräckligt skärpedjup, och även om man bländar ner till t.ex. f/11 får man inget stort skärpedjup. Bländar man ner ytterligare börjar skärpan lida av diffraktionen och slutartiderna blir lätt för långa, speciellt om man vill fota på fri hand utan blixt. Det här 40/2,8 makroobjektivet har dock lite kortare brännvidd än normalt, vilket gör att det lättare går att få till ett skenbart större skärpedjup än med längre objektiv. Perspektivet kan dock bli lite överdrivet när man fotograferar på riktigt nära håll med ett sånt, men jag tror inte det ska vara nåt stort problem.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus