Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1338 ggr
asakall
0

Köpa begagnad S2 IS

Tänkte ev köpa en Canon powershot S2 IS-2005 med tillhörande minneskort 512 MB+väska för 3.000:-

Gör jag ett bra val, är priset ok? Vill kunna fota makro, även landskapsvyer. Är det vettigare att lägga till lite mer och få en systemkamera? Har inte varken lust eller råd att kosta på för mycket, just nu. Har nyss börjat med foto och vill ju känna efter om mitt fotointresse består först, innan jag lägger ned en massa dyra pengar. Tilläggas kan att jag har (små händer)

Någon som vet om det kan vara ett bra nybörjarval för mig?

Mvh Åsa

[Quellii]
0

Är det inte bättre att köpa S3:an? Det blir endast ca. 1000kr dyrare som ny kamera.

asakall
0

Vad skulle du själv kunna tänka dig att betala för en S2 IS ?-05

Lakrits
0

Knepigt med begagnat, känner du personen som säljer? 2 år är ganska mycket om den inte skötts ordentligt, och som sagt för 1000:- till så får du en ny utrustning som antagligen bli lättare att sälja igen om du vill ta steget till DSLR. Har du råd kör på nytt skulle jag rekommendera.

/Mattias

senna
0

håller med ovanstående - #3.

Mandrakonian
0

De bästa är att köpa nytt då vet man att man kan skicka kamera och få den reparerat om det blir något fel på den.

Thorsson
0

Håller med den ovanför  levande bevis

asakall
0

Ja, det är kanske bäst att köpa nytt, det ska ju komma en ny powershot S5:a i Juni för 4.495:- på cyberphoto, och jag har ju ingen brådska.

Är så kluven om jag ska köpa en "riktig" system kamera eller en powershot! Dom kostar ju en hel del dom små "rackarna" så vill man kanske ha något objektiv+filter till! Väska+minneskort. Vill inte heller att den ska vara för tung och klumpig, samt hyfsat lätt att lära sig.

Tusen tack, för bra svar! Mvh Åsa

Thorsson
0

Vill du ha en liten och lätt med minneskort till för ett hyffsatpris. Du får dock ingen väska till .. men tro mig. du sparar in. dock ingen Canon utan en kodak easyshare C530 :D kostar 1-2 tusen 5 mgp 512 mb :D  enkel att lära dock inga macro utan bara ett läge.. inte så bra rörelse biler.

asakall
0
asakall
0

Nu är ju visserligen powershot oxå en kompaktkamera, men i allafall snäppet under systemkamera, om jag fattat det hela rätt!

Mandrakonian
0

Vad har du för kamera nu?

asakall
0

Kompakt! Casio Exilim 7.2 mp 3 ggr zoom, behändig liten sak. Lätt att ta med sig i väskan.

Mandrakonian
0

Olympus SP-550 Ultra Zoom kanske skulle vara något för dig. Den har bra macro och lång zoom , har testat den och kan verkligen rekomendera den. Jag tycker att Olympus på många sätt är bättre val än S3 IS. Jag har har föresten än S3 IS så jag vet av erfarenhet .

asakall
0

# 13Glad  Tack, då ska jag kolla lite närmare på den! Mvh Åsa

asakall
0

Läste ett tidigare inlägg att Olympus inte tog så bra bilder när det är lite mörkare ljusförhållanden. Kollade även på Fuji Finepix S6500. Bra priser på båda! Dock är Olympus lättare 365gr/ Finepix 600gr.

Hmmm svårt det här, har försökt läsa alla inlägg jag hittat!

Mandrakonian
0

Jag skulle säga att Olympus är bättre på att ta bilder när det blir mörkt än S3 IS, Jag har även Finepix S6500 och den är ,mer än bra , den är KANON !

irma
0

jag har powershot S2 is och tycker den är kanon, men jag tar inte just några bilder när det är mörkt så jag kan inte säga hur den är då. Det är svårt när det finns så många olika märken och modeller att veta vilken man kommer att trivas med, vi är ju alla olika och det som passar mej kanske inte passar dej. Man borde få hyra den kamera modell man är intresserad av och prova lite och se om man gillar den. Det handlar trots allt om ganska mycket pengar.

asakall
0

Hmm… svårt det här, skulle också vilja ha en kamera som det funkar med kort skärpedjup, objektiv m brännvidd fr 50 mm och uppåt. Gillar när bakgrunden går att få helt diffus, nästan som målad yta.

Älskar Tammy Bergstöms och Brita Audas underbara bilder, på fotosidan. Skulle det vara möjligt med någon av ovan nämnda kameror månntro? Någon som vet något om det?

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sätter in en bild så du ser hur myckte diffus bakgrund jag lyckas få till med S2:an.

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

den förra var tagen i supermacro,

här kommer en bild som är tagen på avstånd,,

asakall
0

Såg en underbart vacker bild på fotosidan, tagen med Olympus SP-500 UZ, så den verkar funka fint i skymning/gryningsljus. Bilden heter: Utsikt över Linköping, fotograf Maria W om det nu är någon som får lust att kika på den!