Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 730 ggr
Bullan
0

Kålmårdens djurpark:)

I sommar ska vi fara med familjen till bla Kålmården…några tips på vad man inte får glömma för tillbehör till kameran. Har en Canon 350D, Sigmas 70-300 DG APO, 2 gig minne, speedlight 580ex, kitobjektivet 18-55, samt ett canon50 1.8II.

Nästa gång man åker dit lär dröjja…så vore kul att få med sig hem några bra bilder:)

Så vet ni något man inte kan vara utan…så skriv!!!!Skrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Cydonia
0

Stativ! Och uv-filter, väska och annat tillbehör som skyddar utrustningen.

Isak
0

vet inte vart på kolmården du ska, men ett pol-filter kan vara bra ut i fall du ska fota genom något fönster.

/A Isaksson

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Bullan
0

#1 Uv-filter? vad gör de för skillnad?

Någon som kan rek ett billigt, funktionsdugligt stativ, som är lätt att släpa med sig? 

#2 Polfilter…vad gör de för skillnad, jämfört om man inte har ett?

Är totalt nollad då det gäller filter.

Brukar redigera en del i CS2 om det behövs….men kanske något filter ändå kan vara bra att ha?!?! Är bättre på att redigera än fota…så tills jag lärt mig bli bättre fotograf, så är CS2 min räddningOskyldig

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

sumpen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! ta med något du kan fota djuren i vattnet med, exempelvis drakfisken jag tog kort på där.. =) bifogad fil…

och terrariedjuren, ormarna osv… =) jag använde en canon EOS 350D (inte säker på siffran, men så ere nog)

Cydonia
0

#3 Uv-filter är en bra försäkring eftersom den skyddar objektivslinsen.
Pol-filter tar bort reflektioner, vilket är jättebra om man ska fota genom glas, som det brukar vara på djurparker.

Bra och billiga stativ finns i Velbon CX-serien. Har själv ett CX660, och det funkar galant. :)

Bullan
0

#5 Tack för infonSkrattandeBlir att till att skaffa ett pol-filter!

bune
0

Har läst på ett naturfoto-forum att UV-filter faktiskt kan ha negativ effekt på skärpan. Många där på forumet använder således inte uv-filter utan kör helt naket. Förutom de gånger de använder polfilter o dylikt såklart.

Kan vara värt att tänka på, ut o prova o se om ni ser någon skillnad vet jag!

Cydonia
0

#7 Jo, det har jag också läst. Men jag föredrar billig försäkring framför perfekt skärpa… ;)

divansson
0

Vi var där förra sommaren, vi åkte till Kålmården, High Chaparall (stavning?) och till Skansen. tog två lr tre dagar.. :)