systemkamera för nybörjare
Hej alla :P
just nu har jag en sony digital kamera. men så fort jag har fixat pengar så tänker jag köpa en systemkamera. det jag kommer fota är djur, poträtt och natur för det mesta. är en Nikon d1300 bra för en nybörjare? det sa min kompis iallafall, sen sa min andra att canon är bättre. men jag har ingen aning så vill fråga er här på fotoifokus och se vad ni säger. 
För att du ska få mer myror i huvudet så säger jag att Sony är bättre :)
Skämt och sido. Själv använder jag Sony både privat och i min firma. Det som jag tycker är bra med dom är att du har bildstabilisering och autofokus i huset, det har inte dom andra. Nackdelen med Sony är ISO, där är dom inte bra….
Mitt tips är att åk till en affär och känn på dom, se vilken som du tycker känns bra i handen.
Då jag började fota så använde jag mig utav min canon eos 1000d. En toppen nubörjar kamera som du klarar dig rätt långt på. :)
Tack för tipsen, om jag hinner ska jag åka och kolla idag i affären :)

Ifall du vill kunna filma med kameran, så är 1100D-modellen att föredra. Den kostar lite mer än 1000D, men har lite trevliga nyheter.
Jag tycker att Canon EOS 1100D och Canon EOS 550 verkar bra! Min kompis har en 1100D och det var hennes första och hon läde sig snabbt och hon får superbra bilder, här en hennes blogg http://lisasbilder.blogg.se/ fast du måste veta hur man hanterar inställningar och sånt oxå, ett tips är att köpa/låna en instruktionbok elr läsa mkt på internet :)
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Det är nästan omöjligt att hitta en dålig systemkamera idag eftersom alla modeller är kapabla att leverera väldigt bra bilder. Skillnaderna mellan de olika modellerna ligger oftast i andra saker, som hur de känns i handen, var knapparna sitter, eller hur menyerna är upplagda. Visserligen finns det en del skillnader i egenskaper, en nikon ger t.ex. ofta större möjligheter till redigering direkt i kameran än en canon, men oberoende går det inte att objektivt säga att nån är bättre. Vad man själv vill ha för egenskaper i kameran och hur den känns att använda är det som avgör vilken som man borde välja. Som Nikonist rekommenderar jag gärna Nikon, men om du till exempel skulle tycka att canon känns bättre i handen och du tycker det är viktigast, så är det canon du ska välja. Därför rekommenderar jag att du tar dig till en butik med ett bra urval av kameror och jämför hur de känns. Fråga också vad de största skillnaderna mellan kamerorna är, så borde du sen kunna göra ett val som du blir nöjd med. En sak som jag dock gärna vill lyfta fram är att tänka några gånger extra på vilket/vilka objektiv du skaffar med kameran. Vanlig 3x normalzoom som 18-55mm, eller kanske en 5x zoom typ 18-105mm som når lite längre? Objektiven är det som i störst utsträckning avgör hurdana bilder man kan ta, så det är värt att fundera ganska mycket på saken. Sen är det också väldigt viktigt att läsa på så man lär sig vad t.ex. brännvidd, bländare, slutartid och isokänslighet betyder för att man ska kunna styra bilderna så man får dem så som man vill ha dem. Det är nog näst efter att jobba på sitt bildsende det allra viktigaste.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus