Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2234 ggr
powderpuff
0

Omgjord bild.

Hoppas någon kan ge klokt svar.

De var så att jag mejlade ett foto på min kinesiska nakenhund för att få bilden graverad på ett glas.

Hon som skulle gravera gjorde om bilden till en clip art bild.

Har ej fått något glas än och tror inte jag får de heller och nu såg jag på hennes logg på FB att hon ska göra dekaler av clip art bilden som ursprungligen är mitt foto…

Så min fråga är om hon har rätt att göra så??

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

denstore
0

Självklart inte. Om det är din bild, kan du kräva ersättning för varje såld artikel hon har använt den i.

powderpuff
0

Tack så jätte mycket för ditt svar Glad Ok, låter bra. Ska genast påpeka de till henne

powderpuff
0

Liten uppdatering…

Har varit i kontakt med företaget och enligt de har de rätt att sälja bilden som dekal i och med de fick den på mejl. De var en självklar sak för de.

Jag frågade då om de inte var deras skyldighet att upplysa om de och då fick jag till svar ifrån henne så här:

Citat:

"Gör dig inte dummare för de kommer du ingen vart med" ….

Låter som ett väldigt seriös företag som gör dekaler (med islandshästar) …. NOT…

Po A
0

Kolla vad det står i avtalen/vilkor som dom har där. Står det inget om att dom får använda inskickade bilder i sin verksamhet..Då är det bara till att fakturera….

powderpuff
0

Ok tack så mycket för tipset. Ska genast kolla =D

powderpuff
0

Så här står de om deras villkor och jag hittar inget där de står att de har rätten att ta en bild bara för att den är inskickad på mejl till de : Villkor

Po A
0

Hummmm……Jag har läst igenom och tittat på sidan. Jag hittar inte heller något om att dom får använda dina bilder i sin verksamhet.

Skaffa så mycket info om detta och ta sedan kontakt med företaget och tar dom inte bort bilden, eller om du har tur, dom vill köpa den. Fakturera..

denstore
5

Jag hade nog kollat med:

http://www.bildombudsmannen.se/

Det känns som att det är en rejält oseriös firma, och bara deras sätt att svara känns som en anledning att driva det vidare.

Och nej, står det inte specifikt att de bilder som skickas in kan användas av företaget i deras övriga verksamhet, så ska de fasen inte få lov att använda din bild.

Ylva-Li
3

Herrejösses! Stå på dig! 
Troligtvis vet de om att de inte får och försöker skrämma dig. Bra att du verkar stark. ;)
Hejja!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Amelida
1

håller med #9. Stå på dig. Kolla med bildombudsmannen som någon annan sa i tidigare inlägg. Det är inte rätt att göra så med din bild.

Mvh Amel

http://www.aigalleri.se

MissInAction
1

Nej nej, det här är ju helt galet. Finns inget sådant i avtalet och bilden är din

En fråga då - om det står i ett avtal att företaget F äger rätten till alla bilder som mailas in (hur kan man ens få göra så?) är upphovsrätten då som bortblåst?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

powderpuff
0

Helvete vad arg jag är nu.

Har fått ett mejl där de står att jag ska acceptera att det är deras bild och att den inte är gjort efter mitt foto…

Är de någon som vill läsa så PM mig er mejladress så kan jag vidarebifodra mejlet.

MonisN
2

STÅ PÅ DIG! Det där företaget verkar inte särskilt seriöst. Det lite lustiga är att dom själva hänvisar till Upphovsrättslagen i sin inledande text, men följer den inte själva. Detta skulle jag påpeka om jag var du.

Kontakta Bildombudsmannen, där kan du säkert få hjälp och råd vad du ska göra och hur mycket du ska fakturera.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Catta-
2

Hur kommer det sig föressten att du inte kommer att få glaset när du väl har beställt det?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

MissInAction
2

Det är nog läge att varna för det där "företaget" Skrikandes

Alltså, deras inledande text med feta röda bokstäver.. 
**
Följande omfattas inte av ångerrätten och återköpsrätten Brodyr tryck och dekaler som är specialbeställningar med texter eller egna valda motiv/loga som vi skall tillverka.

Brodyr/sy/quilt mönster har ingen ångerrätt eller återköpsrätt.**

Hur kan de skriva nåt sånt? 14 dagars ångerrätt har man enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Den kan de inte avtala bort.

Kluring om Ryssland

Ylva-Li
1

Du får gärna pm:a vilken affär det är. Det här är nåt man vill hålla sig undan.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MissInAction
1

Du kommer dit via länken i #6 Glad

Kluring om Ryssland

Hellas
3

Skriv ut eller ta skärmdump på deras köpvillkor så att de inte får för sig att ändra dem.

Ta hjälp av Bildombudsmannen: http://www.bildombudsmannen.se/

Om jag vore som du skulle jag inte ta mer kontakt med företaget utan att först konsulterat med Bildombudsmannen.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ylva-Li
1

#17 Oh! Skäms

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Amelida
1

Kan man inte göra en polisanmälan på detta? Det kostar väl inget att göra en polisanmälan.

Hanna
2

Fy fanken alltså Skrikandes Stå på dig och VINN!! Sidan såg inte sådär superseriös ut.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

powderpuff
1

Jag tacks för allt ert stöd, de känns bra =) #18 Jag kommer inte att göra något förrän jag fått svar ifrån bildombudsmannen. Jag har inte svart på deras mejl ens :-)

Ylva-Li
1

#22 Det låter mycket klokt tycker jag. Kikade på sidan och den känns inte seriös alls..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

powderpuff
0

#14 ja du jag vet inte varför de inte har skickat de. De har haft undanflykter och kommit med något nytt hela tiden varför de inte är skickat.  Hade de bara gjort de så hade det inte blivit så här Skrikandes

MonisN
2

Jag tycker du ska ringa dem, i mail är det alltid lättare att slingra sig.

powderpuff
0

#25 Jag har pratat med de i telefonen i lördags men när jag fick denna meningen : Ja fortsätt du spela dum för de kommer du ingen vart med, så la jag på luren.

De är ingen som har rätt att kalla mig dum när de inte är jag som gjort fel.

MissInAction
3

Fruktansvärt oseriöst av dem! Skrikandes Bra att du la på luren. Finns väl risk annars att man börjar bråka med dem och då sänker man sig till deras nivå. Fy vad trist! 

Hoppas bildombudsmannen har något bra tips till dig.

Kluring om Ryssland

MonisN
0

#26 Det var riktigt oseriöst att svara dig på det sättet. Får du inte det du beställt så gör en polisanmälan plus att dom naturligtvis ska ha en faktura på din stulna bild. Håller tummarna för digGlad

powderpuff
1

Ja jag tyckte också de var bäst att lägga på för jag var så arg så jag hade kanske sagt något riktigt dumt Obestämd

ru4real
3

Ta de råd du fått och kontakta bildombudsmannen. Du kommer ju inte ngnstans genom att försöka prata m företaget i fråga ju. Eller gör en polisanmälan. Och berätta sen hur det gått här.

powderpuff
0

Puttar upp.

Är de någon som vet hur lång tid de brukar att få svar av Bildombudsmannen. Har inte hört något därifrån än Obestämd

Ylva-Li
0

Kan du inte ringa?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

powderpuff
0

jo de skulle jag ju kunna men de är inte så lätt att visa bilderna då. Har fått ett svar av honom men han ville se de omgjorda bilderna också så han kunde jämföra Glad Hör jag inget om några dagar så får jag ta och ringa (vilket jag hatar att göra )

Ylva-Li
0

Aah ok. Trodde han inte hade svarat alls. Du kan ju ringa och se om han fått bilderna. Då kan han ju kika medan ni pratar i telefonen. (Tycker inte heller om att ringa)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

powderpuff
0

Har fått svar nu så nu får vi se hur de blir Obestämd

[alezan]
3

Intressant att ett företag som har följande fetstilta i sina användarvillkor själva gör en högst fri tolkning av Upphovsrättslagen gällande din bild dessutom medvetet eller omedvetet valt att missförstå copyrightlagen.

"SÅ VAR DET DET TRÅKIGA VI TYVÄRR MåSTE SKRIVA OM !! UPPHOVSLAGEN ÄR EN LAG SOM SKYDDAR VÅRA MOTIV OCH BILDER VI VIDTAR RÄTTSLIGA ÅTGÄRDER OM DU TAR EN BILD PÅ VÅR SIDA, OCH SEDAN ANVÄNDER DEN FÖR PRIVAT BRUK ELLER TILLVERKAR OCH SÄLJER EN BRODYR STYNGSÄTNING DEKAL ELLER TRYCK MM. LÄNKEN NEDAN OM UPPHOVSLAGEN"

powderpuff
0

Japp eller hur Glad

Bagtjesen
4

En annan sak är hur tillgänglig eventuell avtalstext är. Om texten inte är avtalad accepterad och du inte har haft möjlighet att se den är den olaglig, ingen del av ett avtal får vara "hemlig". Inte heller får något som inte explisit står där vara underförstått.

I ditt fall måste du skilja på vad som är din rättighet som privatperson enligt t ex lagen om distansköp och dina rättigheter vad som gäller din upphovsrätt.

I Sverige har du din upphovsrätt utan att du behöver skriva Copyright eller copyrightsymbolen på dina foton (även om det kan vara att rekommendera).

När det sedan gäller rätt till copyright t ex på en del av en bild som ingår i t ex ett kollage (en sammansättning av bilder) så måste det nya alstret  nå en ny s k "VERKSHÖJD" det måste alltså kunna anses vara ett nytt konstnärligt verk, det räcker inte att att ta en färgbild och göra den svartvit, eller beskära den lite. Ta ett annat exempel. Man har rätt att citera meningar, stycken, delar ur t ex en bok och publisera det, men det räcker inte med att man kommenterar med ett "Jasså", "Detta verkar helt orimligt", "Så får man inte lov att tycka"… Man måste tillföra så mycket nytt och detaljera kritiken så mycket att den delen och heleheten framstår som ett nytt verk … en ny verkshöjd!

För övrigt så litar jag aldrig på företag som inte kan stava … "STYNGSÄTNING"? STYGNSÄTTNING skall det stavas…

Deras avtalstext är rent av löjlig! Den handlar inte alls om något som de påstått till dig. Det jag tror de avser sig kunna skydda är att du i din tur inte skall kunna använda deras etsning/broderi som om det var ditt eget, i den meningen har de rätt, men de aldrig hävda att de har rätten till att använda den bild de gjort från ditt underlag som om det vore deras eget. Det håller ingen ny verkshöjd!

Tänk så här, någon på personalavdelningen på ett företag skickar in företagets logga för att den skall tryckas på muggar med texten "Veckans Bra Gjort" för att delas ut varje vecka till någon som arbetat förtjänstfullt. Tror du att Djurdesign har rätten till företagets logga och kan trycka upp den och själva sälja muggar eller andra föremål med loggan? Nej, de kan inte ens klippa ut texten "Veckans Bra Gjort" ur ditt original och använda det som sitt eget, ens om de har texten i en annan färg! Visst, de kan göra ett eget original med liknande typsnitt (Det är därför som företag ibland designar egna typsnitt så att ingen skall kunna använda dem). Uttrycket "Veckans Bra Gjort" håller kanske inte en ny verkshöjd, men uttrycket kan nog anses vara så generellt att det aldrig i sig kan få egen copyright, d v s ha en egen ursprunglig verkshöjd. [Det vore nog att anse som att man inte kan få copyright på texten "Välkommen" på en dörrmatta, eller på en dörrskylt…]

I väntan på att du får hjälp av bildombudsmannen skulle jag kontakta Klarna och varna dem för den här firman - skicka gärna det material du har på epost. De (Klarna) borde vara rädda om sitt rykte och agera på egen hand, om inte annat så ta bort dem som kund - vilket jag kan tro inverkar menligt på försäljningen hos djurdesign.se. Om Klrna inte reagerar bör du nog tala om det här också.

Bägtjesen