Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1417 ggr
BamBam
2

(M) Hemlös man i Brasilien

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här bilden tog jag under min just nu pågående resa i Brasilien. Jag har i efterhand konverterat om den till svartvitt då den blev snyggare så. Nu skulle vilja veta vad ni tycker om bilden och vad jag kunde ha gjort bättre.

Tack =)

Hanna
3

Jag tycker bilden är lite obehaglig då jag nästan känner att personen på bilden är död. :o

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Ylva-Li
0

#1 Håller med lite. Det är en väldigt stark bild. Inte negativt. Det är bra. Man får en massa jäkla känslor av att se bilden.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

ru4real
3

Det var ungefär det jag kände. Nu kommer jag med de känslor jag får när jag ser den, tekniken är ganska bra så den säger jag inte mycket om. Kanske med ett tightare utsnitt, som den är nu är den för långt bort.

Men jag får ingen bra känsla av den, ingen sån känsla som man vill få, oberoende av om det är en bra el dålig känsla, men bilden säger mig inget. Den är för avståndstagande, det ligger en kropp på marken. Lite jaha-känsla, lite frågande, vad vill du säga med bilden?

Den hade varit mer intressant för mig om man hade fått ngn kontakt med personen, en närmare bild, ett ansikte eller ngt, inte bara en liggande kropp, det skulle kunna varit vad som helst.

Hoppas du tar kritiken på rätt sätt, inte meningen att göra ner dig som fotograf, för jag tror du är eller kan bli bra, men denna bild är för mig helt platt.

MissInAction
1

Är du säker på att personen på bilden lever? Obestämd

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JazzBass
2

Bilden väcker känslor, absolut. Men ganska obehagliga sådana. Undrar om det faktiskt en man och inte en kvinna på bilden?

Det är lite synd att man inte ser några tecken på om personen lever eller är död, för det skulle man gärna ha velat ha på det klara. Jag hade gärna sett någon ägodel eller nån annan hemlös bredvid, och kanske nån förbipasserande människa. Kanske även lite mer av miljön i bakgrunden. Huvudmotivet är ju i sig så starkt att det skulle väcka tillräckligt uppmärksamhet även om det var mindre på bild.

Bra gråskala och bearbetning i övrigt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

pelle68
3

Fin bild. Tyvärr möter jag denna syn varje dag eftersom jag bor i São Paulo. Många missbrukar crack och efter en tid ser man knappt vem som är man eller kvinna.

Modigt att fota, jag bor här men vågar inte fota uteliggare. Skulle de upptäcka dig kan de "snedtända".

Apropå ru4real:s kommentar, jag skulle avråda att fota ansikten utan tillåtelse eftersom personen eller hans kompisar kan kräva en hög ersättning eller rent av använda våld. Att fråga innan och visa att du är turist kan också vara dumt med tanke pårisken för rån.

De flesta uteliggare är dock ofarliga. Det är de som missbrukar droger som kan bli farliga.

Mvh

Per

ru4real
1

#6 så klart att man får anpassa sitt fotograferande till situationen, om det kan kännas hotfullt bör man nog stoppa ner kameran, särskilt på rån och våldsbenägna städer och platser, men jag antar att man fotograferar med huvudet.

[Kajsa91]
0

Himla fin, blir sån känsla i bilden när man ser sånt!

Men hur är det, får man ta kort på vem som bara sådär? Aldrig riktigt fattat det..
När man tex är utomlands finns det ju en massa människor som skulle kunna göra världens finaste foto, men är det okej att knäppa kort på allt och alla? ^^

Ylva-Li
0

#8 I Sverige får du, sålänge bilderna inte användes kommerciellt. Man bör dock kolla reglerna  det land man besöker. Alla har inte lika bra som vi med fotoregler.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Kajsa91]
0

#9 så om jag är ute och fotar och tex ser en unge som sitter och äta glass är det okej att fota? Inte olagligt iallfall, sen vad föräldrarna tycker om det är kanske en annan sak.. :P

Ylva-Li
1

#10 I Sverige så får du göra så. Sålänge du inte tjänar pengar på bilden. Du får tom använda bilderna till utställning eller liknande. 
Sen hör det ju alltid till schysst att fråga om det är ok. ;) Jag respekterar alltid mina kunders önskan om att synas offentligt, vare sig det är blogg eller portfolio. Egentligen behöver jag inte fråga, men tycker det hör lite till god ton.
Dock skulle jag nog inte gå fram och fråga om jag fotar folk på stan.  

Här finns jättebra info om vad man får fota här i Sverige!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

badbrain
0

Jag brukar alltid vara kritisk till bilder. Men denna är jättefin, jättebra ljus och bilden väcker många många känslor. Bra jobbat!!