Råd inför modellfotografering?
Hej!
Jag skulle vilja höra om någon skulle kunna ge mig lite tips inför en kommande modell fotografering?(jag är fotografen) Vinklar osv? Något som nu vet att man ska tänka på?
Tack för alla hjälp!! ^^ Jag är lite pirrigt då det är första med en okänd modell… annars har det varit nära vänner som ställt upp lite.. men nu vill jag fota någon som passar in i min ide.
Det viktigaste är nog att sätta skärpan rätt och exponera rätt. Använd gärna ljusmodifierare (reflexskärm, blixtar etc) om det naturliga ljuset inte ger så bra resultat, och om du kan hantera dem. Sen föredrar många stor bländare som ger kort skärpedjup, men med den saken gör man förstås som man tycker (som med allt annat också).
Fotovinklarna och kompositionen påverkar rätt mycket hur man uppfattar människan på bild. Det finns en del information på nätet om just detta om du googlar lite. Även Göran Segeholm behandlar saken rätt ingående i sin bok "Konsten att ta vinnande bilder" som är väldigt bra. Försök gärna hitta ett ex av den om du hinner i god tid före fotograferingen, t.ex. i biblioteket.
Lycka till! 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Nu kom jag att tänka på en sak som jag vet brukar nämnas här på sajten i de här sammanhangen.
Om modellen kan se delar av ditt ansikte när du håller i kameran så brukar det vara lättare att få kontakt med modellen, och modellen kan ha lättare att bete sig naturligt. Istället då för att helt gömma sig bakom kameran. Hoppas du förstår vad jag menar 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Mina tips!
Hur du förhåller dig till modellen är viktigt. Var vänlig, beröm och få henne att slapna av. Fundera hur du vill dina bilder skall bli. Porträtt, halvfigur eller helfigur och försök välja ett objektiv som passar. Håll inte på med din utrustning hela tiden. Slappna av själv och försök att ha kul tillsammans. Till sist skriv ett TFP avtal så slipper ni tjfsa om bildernas användning i eftyerhand. Lycka till, det går säkert bra
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus