Canon eos450d macro objektiv?!
Hello!
Jag har en Canon eos 450d och är sugen på ett macro objektiv.
Jag är amatör fotograf men älskar det!! Har just nu ett Tamron 18-300
Är tyvärr inte rik men vill gärna ha någonting som kan fånga flugor/blommor m.m. Hört att det finns linser man kan ha i stället men funkar det lika bra?
Är inte alls bra på alla siffror som hör till (tex ef-s) osv men försöker så gott jag kan! Vad är det jag söker som jag också kan använda vid porträtt?
Tipsa gärna om allt ni vet (under 6000:-) och allt ni provat! :)
Jag har bara erfarenhet av Canons L objektiv och Tamrons makro. Men om du vill ha ett riktigt makro, alltså en avbildningsskala på 1:1 så är Tamrons en av de prisvärdaste på marknaden OCH suveränt bra om man bortser från zoomens motorljudet som är något högt. Kanske inte världens snabbaste AF heller, men ofta använder man manuell fokus till dom små tingen som flugor mm och då spelar en snabb AF ingen roll.
Man kan nästan inte hamna fel med ett makroobjektiv. Åtminstone inte bildkvalitetsmässigt, alla är riktigt bra i det avseendet. Det man ska fundera mer på är vilken brännvidd man behöver. Ofta är det en fördel med så lång brännvidd som möjligt då man fotograferar insekter, men det ställer också lite mer krav på stabilitet och att man vet hur bländaren fungerar för att få till tillräckligt skärpedjup. Men det kanske du har koll på?
Själv har jag ett Sigma 105/2,8, som jag faktiskt är supernöjd med. Skarpt som attan och kostade inte så värst mycket heller. Men jag vet inte om det finns en version av det som passar till Canon. Sigma 70/2,8 är också erkänt som ett av de skarpaste makroobjektiven som finns, men det kan ha lite för kort brännvidd (70mm) för att funka bra till insekter.