(H) Kritik- Nyckelpiga
Fick till ett foto på en nyckelpiga precis när den skulle flyga igår.
Skärpan kanske skulle ha varit lite mer vid huvudet, benen och vingarna. Men eftersom jag var så noga med att jag skulle hinna ta kortet när den skulle flyga så hann jag inte ställa in skärpan exakt :)
Vad tycker ni om bilden överhuvudtaget?, färger?, ljuset? och vad skulle jag kunna förbättrat?
Tagen med en Canon 1000d och ett Macro IS USM 100mm objektiv.
Tacksam för kritik!
Väldigt imponerad! Jag tycker om färgsättningen i bilden, fokuset ligger helt klart på nyckelpigan. Tycker dessutom om att nyckelpigan inte är helt centrerad i bilden, utan att du lämnat lite mer utrymme till höger i bilden, dvs åt det håll som nyckelpigan kommer flyga åt.
Och fastän du sa att du inte riktigt hann ställa in skärpan, måste jag säga att det är bra skärpa i bilden.
MVH Julia
Tack! Vad kul att höra!
Mvh Lodjuret
Lägger till om inställn:
Slutare 1/400s
Bländare F/5
ISO 200

Nice, inte minst för att du fångat ett lite ovanligare ögonblick.
Om något skulle ändras, så vore det kanske att du kunde haft lite mindre bländare för att få mer skärpedjup över hela nyckelpigan, men samtidigt så vet man ju inte om det hade ställt till det med slutartiden. Dock så är IS:en fantastiskt bra på det objektivet.

Den sitter där den ska, det fanns nog inget att fundera över när du tog bilden. Ibland är själva ögonblicket det viktigaste, "l'instant décisif" som Henri Cartier Bresson uttryckte det.