Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 2277 ggr
MissInAction
2012-04-29 00:11
1

Tågräls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första gången jag försöker mig på såna här motiv, så jag vill ha tips på vad jag ska tänka på för jag kommer nog att vilja göra om det! Cool
Hur kan man göra bilderna spännande etc.?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2012-04-29 00:12
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och lite närmare marken.

Kluring om Ryssland

MarajLowajz
2012-04-29 09:42
0

Tycker det är fina bilder men jag skulle nog vilja ha mer fokus på spåret - dvs att man är på en av rälsarna och ligger på en av de och man blickar framåt om du förstår hur jag menar? :D

Sen såklart om ett tåg är på ingång fast det är ju lite risky-risky såvida det inte är ett tåg som står still t.ex ett avställt tåg :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

denstore
2012-04-29 09:48
0

Jag tycker egentligen inte man behöver något speciellt att fokusera på. De geometriska mönster man ofta kan lyfta fram med vidvinkel är tillräckliga för mig.

MissInAction
2012-04-29 10:26
0

Ja jag funderade på att göra det också men jag ville inte lägga mig raklång på marken pga. kläderna Tungan ute och hade jättetung packning. Det var lite spontant tidsfördriv då jag väntade på en vän. 
Men vid tillfälle så ska jag prova att lägga mig ner också!

Hm jag kanske får prova med panorama-funktionen? Eftersom jag inte har någon systemkamera.

Kluring om Ryssland

denstore
2012-04-29 12:30
0

#4 Det är nog tillräcklig vidvinkel i din bld som det är. Mer, och saker och ting kommer att börja kurva av utåt sidorna. Kollade precis infon om din bild, och den säger att du har 4mm brännvidd. Nästan oavsett hur stor sensorn är, så kan det nog klassas in som vidvinkel.:)

Gillar bilderna skarpt. Ljus och färger känns verkligen vårsverige.

ettlitetalias
2012-04-29 12:36
0

Du kan ju kolla in Joel Sterfelds foton från boken The High Line för inspiration

http://www.thehighline.org/galleries/images/joel-sternfeld

MissInAction
2012-04-29 12:47
0

Åh, inställningarna..
Jag har vid flera tillfällen tyckt mig förstå teoretiskt hur exempelvis slutare, bländare och ISO hänger ihop, men sedan glömmer jag. Och det enda sättet för mig är att göra, så jag har faktiskt ingen aning om vilka siffror jag använder Skäms
Kul att du gillar dem!

Bilderna togs vid 19.30-tiden så ljuset var lite mjukare och behagligare Glad

Vilka trevliga bilder! Det är något speciellt med övergivna, igenväxta järnvägsspår, som jag gillar Oskyldig

Kluring om Ryssland

denstore
2012-04-29 13:05
0

#5 Jag tyckte också det var helt hopplöst att greppa sambandet mellan slutare bländare och ISO i början, men det blev lättare när jag började tänka på det som en ekvation i balans. Gå man upp ett steg någonstans, så måste det ner ett steg någon annanstans, för att det ska bli rätt exponering.

Problemet är ju egentligen att allt heter så konstiga saker, men det kan man ju egentligen strunta i. Viktigare är att veta vad de olika sakerna har för påverkan. Snabbt kan man ju säga att ju kortare slutartid (högre siffra, iom att det oftast är delar av en sekund), desto bättre fryser bilden rörelse. Bländaren styr skärpedjupet, så stor bländare (lågt bländartal) ger suddig bakgrund, liten bländare skarpare bakgrund. Sen för ISO gäller det ju att lågt ISO ger lite brus, och stort ISO ger högt. Idealet vore ju att alltid kunna köra på ISO 50 eller 100, men för att kunna få ihop ekvationen får man ibland höja upp.

MissInAction
2012-04-29 13:38
0

Haha jo, det är så jag försöker tänka. Men inte så mycket mer än så - jag tittar hellre på hur bilderna ser ut Oskyldig

Det är superbra att läsa det här, eller höra det, om och om igen dock. För då kanske även teorin fastnar för mig en vacker dag! Haha!

Ska ut på en fotorunda nu tänkte jag - innan det mulnar på alldeles Förvånad

Kluring om Ryssland