Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1240 ggr
MissInAction
0

Ta bort en fläck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Typiskt! När katterna äntligen satt stilla så var det något annat som störde i bilden Skrikandes Går det att klona bort den där runda saken ovanför elementet? Och hur?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[pandes]
0

hoppas du är nöjd. :)

MissInAction
0

Åh, det är ju super!! Tack så mycket! Kyss
Vad använder du för verktyg till att göra det? 

Ska maila lite bilder till katternas ägare nu.

Kluring om Ryssland

[pandes]
0

Använde lappningsverktyget i Photoshop cs6. :)

MissInAction
0

Okej! Jag har inte hittat något liknande i mina redigeringsprogram ännu men det kanske finns Glad
Det syns om man tittar just där att väggen är ojämn, men det gör inte mig nånting. Tusen tack för hjälpen!

Kluring om Ryssland

[pandes]
0

Ja tyvärr så blev det lite snett, jag kan fixa det om du vill? c:

MissInAction
0

Om det inte kräver alltför mycket jobb så varsågod, men som sagt så stör det inte mig! GladKyss

Kluring om Ryssland

[pandes]
0

:)

MissInAction
0

Hihi, tack igen! Skrattande

Kluring om Ryssland

Inkanyezi
1

Fläcken var en reflex inne i objektivet, av ljuset som kommer in utanför bildytan, jag gissar att det är solen. Den sortens problem finns i alla objektiv mer eller mindre, att ljus från en stark ljuskälla reflekteras lite fram och tillbaka mellan linserna och hamnar i bilden fast det inte borde göra det. Det sänker också kontrasten i hela bilden, så att det påverkar intrycket av skärpa.

Det här är den slags reflexer och uppmjukning som ett motljusskydd avses hindra, men ofta är motljusskydden inte tillräckliga för att eliminera ströljuset som orsakar överstrålning.

Ett knep som jag använder ofta är att helt enkelt skugga objektivet med handen, så att det direkta solljuset inte träffar linsen. Det måste jag ganska ofta göra, eftersom jag gillar att ta i motljus och det i stort sett alltid ger överstrålning om man inte hindrar det från att lysa på objektivet. I studio tar man ofta till andra saker, som "flaggor" som man kan montera på olika sätt för att skärma av när man har ljuskällor riktade mot kameran.

I den här bilden kan också den starka reflexen från golvet ge en viss överstrålning, men just den där runda fläckan var nog solen, och det hjälper ganska bra för att få bättre kontrast att skugga objektivet från direktljuset. (Ett annat sätt kunde kanske ha varit att smyga in lite bakom dörren för att få kameran i skugga, men då hade kanske den andra katten inte hade kommit med lika bra. Utomhus använder jag ofta naturliga skuggor för att inte få in direkt solljus, som skuggan av en trädstam.)

MissInAction
0

Ja att använda handen för att skugga brukar jag göra! Dock så hade jag inte en tanke på det där, för solen låg inte på kameran alls. Om jag minns rätt så kom solen liksom från till höger om dörren. Så det är säkert som du säger att det är det blanka i golvet som reflekterat. Det var inget jag tänkte på i fototillfället heller, det enda jag tänkte på då var katterna som lyckades hålla sig stilla Skrattande

Det finns ett motljusskydd till min kamera, men jag ville inte använda det inomhus. Kanske inte skadar att prova ändå!

Kluring om Ryssland