Makro Objektiv
Funderar på att köpa macro objektivet Tamron AF 90/2,8 SP DI Macro 1:1 och undrar om någon där ute vet om det är ett bra objektiv? Har hört av en del som har det att de tycker om det?
Finns ju även Canon EF 100/2,8 USM Macro som jag också funderat på..
Är det viktigt att de har IS, för de har inte dessa?
Eller vet någon något annat bra Macro, skriv gärna det! Under ~6000kr (:
Jag har hört gott om tamron. Har en kompis som använder det och är nöjd.
Själv har jag canons 100/2.8 som du också nämner. Det har ju inte IS och det är inget jag märker av alls. Objektivet tar extremt fina och skarpa bilder. Mycket nöjd!
Den här bilden är tagen med det.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Jag har EF 100/2.8 IS USM. Köpte det relativt billigt via import. Det är ett fantastiskt objektiv, som är hart när svårt att ta suddig bilder med. IS:en är väldigt bra. Jag har också haft Canons EF 50/2.5 och EF-S 60/2.8. De är båda bra, men lite korta för den som vill komma riktigt nära. Har också haft ett Tamron makro (inte 90:an) som inte var någon vinnare.

Jag valde Tokina 100mm f/2,8 , som jag tycker är vassare än Tamron.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Har själv ett Sigma 70mm, riktigt bra och skarpt, men ångrar lite att jag inte köpte Tokinas 100mm då jag skulle kunnat använt mina mellanringar då och jag hade haft längre brännvidd.
Har inte tänkt på att ha IS på ett macro då jag använder stativ när jag ska fota macro. Hvis man ska fota macro för hand så är det ju svårt att behålla skärpan på det man vill då minsta lilla skakningen kommer flytta fokusen (vilket inte IS:en kan göra något åt, den bara gör bilden skarp där det är fokus). Du får ju tänka lite över det, hur lång brännvidd du behöver och om du vill ha IS eller inte m.m.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Jag har det Tamron-objektivet och det är mitt absoluta favoritobjektiv. Jättebra skärpa och över huvud taget skönt att använda. Fotar djur, porträtt och mat/saker med det i huvudsak. Väldigt prisvärt!

Just nu är det någon på blocket som säljer ett 50/2.5 och tillbehöret life size converter. Ganska prisvärt också. Runt 2500kr tillsammans. Kombinationen är rätt attraktiv, då 50:an i sig är ett rätt skapligt porträttobjektiv.