Hjälp med kamera
Hej!
Jag undrar vilken kamera ni tror skulle passa mig bäst!
Jag vill fota:
- Djur: Hamstrar, hästar, hundar, katter, fiskar, vilddjur…osv.
- Natur: Blommor, närbilder på olika växter, stranden osv.
- Människor
- Närbilder på t.ex. Ögon
- Saker som är inte så "synliga" t.ex. bubblor
- Och rörliga bilder som hundar på agillity-banan eller hamstrar som aldrig vill sitta stilla.
Jag har varit inne på Canon EOS 1100D men jag funderar på om det fins nån bättre kamera som passar mig.
Priset ska helst inte överstiga 5000 och då är det lite svårt att köpa en "proffsig" kamera…
men jag undrar om Canon EOS 550D skulle vara bättre än 1100D? För att 550D är dyrare…
Skulle vilja se exempel på bilder från olika kameror oxå, om ni orkar lägga upp bilder :)
Och undrar oxå vad för objetiv jag då skulle ha till kameran?
Visste inte vilken grupp jag skulle välja…

Visst är det så att 550D är bättre än 1100D, men jag kan också säga att 1100D fungerar till det mesta. Som nästan alltid, så är det bättre att lägga pengarna på objektiv än kamerahuset i början. Först när man har hållit på ett tag är det värt att lägga större pengar på dyrt kamerahus.
Bra startpaket är t.ex. 1100D med 18-55 IS. Sen kan man köpa till t.ex. 50/1.8 om man tycker det är roligt att fotografera inomhus, eller 55-250 IS II, om man vill fotografera mycket utomhus och på avstånd.
Det finns Nikon D3100 och Pentax K-x som ska vara bra instegs modeller. Pentax har även K-r som ska vara snäppet bättre än K-x.
Mitt tips är att ta reda på vad du vill ha, alltså inte ta reda på vad folk tror du vill ha. Utan leta info om vad som krävs för det du vill fota, t.ex. hvis du vill komma riktigt när behöver du en makroglugg, så närbilder har inget med huset att göra. Det mesta du beskriver där uppe har med objektivet att göra.
Något som kan vara viktigt att tänka på när du köper hus är: ISO, hur den ligger i handen, antalet knappar *funderar* …kommer inte på så mycket mer bara för det.., men detta kan vara några bra ämnen att tänka på i alla fall.
ISO: Kommer du använda höga ISO-tal ofta? (läs mer om ISO här) Om svaret är ja, så ska du sattsa på en nyare modell som tål att ISO:n skruvas upp.
Hur ligger kameran i handen: Alla märken har olika grepp och mitt tips är att åka runt och känna på kamerorna lite och se vilket märke som har ett grepp som passa dig.
Antalet knappar: Vill du kunna ändra inställningarna lätt med bara något knapp tryck eller vill du behöva gräva i menyerna för att hitta just den inställningen du letar efter? (dem inställningarna man behöver gräva efter kan kameran sköta av sig själv om du väljer att köra på auto) För det mesta så ökar antalet knappar ju högre upp du kommer i priset, dem flesta instegs modellerna har inte så många knappar och kräver att man gräver i menyerna för att hitta det man vill ändra, medans en proffs kamera har många fler knappar så man lätt kan ändra t.ex ISO:n.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋