Ett problem
Jag har provfotat ca 100 bilder med min d300.
Har provat auto fokus, auto iso osv osv.
Sen har jag även försökt själv och fika iso, bländare.
Men iallafall, bilderna är skitdåliga.
Det är ingen fokus på något. Färgerna är helt olik verkligheten.
Mina ekluckor i köket ser mörkgröna ut.
Vad gör jag för fel?
Och hur tusan ändrar man slutartiden? Varför är detta så svårt för mig!!
I manuellt läge (M) eller S-läge ändrar du slutartiden på tumhjulet.
Angående färgerna, vad har du använt för vitbalansinställning? Var det blandljus i rummet (t.ex. fönsterljus och glödlampsljus eller lysrörsljus)? Sånt gör det alltid svårare att få färgerna rätt.
"Inte fokus på något"… har du autofokus påslaget på både kamera och objektiv? Har du provat manuell fokus? Vilken sorts autofokusmetod har du i så fall använt?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har inte kollat vitbalansen och ska göra de.
Men dock har jag auto fokus på kamera.
Hur ser jag om det är det på objektivet också?
Jag är en nybörjare somsagt ;)
Visst är det bara A läget? och M läget är manuellt?
Objektivet - om det är hyfsat nytt - har en switch för omkoppling mellan manuell fokus M och autofokus A. Se också till att spaken nere till höger om objektivet (sett framifrån) står på S eller C och inte M.
Kan du säga precis vilket objektiv du har också?(säg vad som står på det om du är osäker).
Autofokus metoden? Alltså jag har på A på kameran. Och på A på objektivet. Sen är vitbalansen på A och vad jag har sett allt annat.
Sen har jag brusreducering osv på hög. Och activDlightning. Dock kanske det inte har någon betydelse för jag är inomhus och finns inte starka ljus eller mörka hörn där jag fotar
Med autofokusmetod menar jag det man ställer in på spaken ovanför infoknappen på baksidan. Den går att ställa in i tre lägen. Vilket har du valt?
Om objektivet och kameran är inställda på autofokus men du ändå inte får nån fokus så prova fokusera manuellt istället och se om det blir nån skillnad. Men innan du gör det, kan du kolla att autofokusen reagerar överhuvudtaget när du trycker ner avtryckaren halvvägs? Om inget händer i sökaren, prova trycka på AF-ON-knappen. Då borde det åtminstone fokusera.
Active D-lighting gillar jag personligen inte alls, men vissa tycker det är användbart utomhus då kontrasten hos motivet är hög.( Jag föredrar att istället bildbehandla bilderna så som jag vill ha dem istället…)
Vad har du förresten fotograferat med för slutartider? Observera att det är svårt att få bra handhållet resultat om slutartiderna är väldigt långa, typ 1/10s eller så. Är man lite ostadig på handen och använder lite längre brännvidd så är det inte ovanligt att få suddiga bilder också på 1/100s. Du misstar inte suddighet från skakoskärpa med out-of-focus-oskärpa?

För att få färgerna riktiga måste du, om du tar i det befintliga ljuset, ställa in Vitbalans själv, en egen Vitbalans. Det är ganska enkelt, och det finns en bra förklaring i manualen.
Det kan vara knepigt att hitta en bra vitreferens, men det brukar fungera att rikta kameran mot taket intill taklampan för att få rätt Vitbalans för takbelysningen. Om taket inte är vitt måste man ta till en annan metod. Det bästa är i så fall vanligt hushållspapper eller dasspapper om man inte har ett riktigt gråkort att mäta emot. Papperet måste vara utan optiskt vitt, alltså den billiga sort som ser en aning gråaktigt ut.
Sedan är exponeringen också ganska viktig för att få bra färger. Om hela bilden är genomgående ljus, som i ett kök, bör man för det mesta kompensera lite mot plus för att få rätt ton i bilden. Det är inte mycket mot plus om du har träluckor, kanske +1/3 eller +2/3, knappast mer om du inte har helt vitt i köket. Om det å andra sidan är mörkbetsade luckor ska man dra lite mot minus, kanske -2/3 eller -1.
När man tar manuellt gör man motsvarande kompensation manuellt. Det är viktigt att man inte har Auto-ISO då.
#6 Jag ändrade slutartiden så nu blir det bättre bilder.
Men activDlightning är den ens märkbar inomhus?
Alltså kan bilderna bli sämre eller bättre? Ser själv nästan ingen skillnad. Men om det blir sämre vill jag självklart inte ha den :)
Och autofokusen reagerar. Men jag får ändå inte in någon skärpa.
Det måste jag göra manuellt.
Jag har försökt ta kort på människor och deras ansikten men utan någon större framgång. Det är "grumligt", suddigt och får jag fokus någonstans överhuvudtaget så blir det aldrig på ögonen. Möjligtvis på kinden.
Innan hade jag en d40 och då gick de mycket lättare.
#7 Kan jag inte bara ställa in på till exempel "glödlampa" när jag är i ett kök som lyses upp av just en glödlampa (i mitt fall 4 lampor)?
Och när du säger att jag ska rikta kameran mot taket, vad gör jag sen?
Analyserar den färgbalansen i taket själv eller hur funkar det?
Okej, ingen auto iso om man ska ha manuellt då ;)
Personligen använder jag Canon, så jag kan inte mycket om Nikon, men jag antar att man även på dessa kameror kan välja fokuspunkt? Använder man alla så väljer kameran den/de närmaste delar av motivet som den kan fokusera på. Väljer du den mittersta fokuspunkten så blir det lättare att få skärpan på det man vill. Fokusera på ögonen t ex, genom att trycka ner avtryckaren halvvägs och sen komponera om bilden så att den blir som du vill. En liten teori bara…!

Jo, du kan ställa på glödlampa om det verkligen är en glödlampa, och under förutsättning att det inte finns några färgade starkt reflekterande ytor som påverkar färgen på ljuset. Väldigt ofta kan färgen på väggarna vara sådan att man får bättre resultat när man väljer att använda en egen Vitbalans som man mäter upp.
När man sedan efterbehandlar bilden kan man dra upp reglaget för färgtemperatur i RAW-hanteraren lite grann om man vill ha mer glödljuskaraktär på bilden, men det är väldigt svårt att balansera ut blandljus som har kommit från färgade väggar, om man inte gör det endera med en bild där man har tagit med vitreferensen och man konverterar från RAW, eller ställt egen Vitbalans i kameran.
Och när man använder taket för att ta vitbalansen gör man precis som manualen säger, man trycker av med kameran riktad mot taket för att mäta vilken färg ljuset har där. Funkar bara om taket är vitt.
Active D-Lighting kan vara en aning svårt att sätta sig in i, och de flesta gör hellre den operationen själva i efterbehandlingen. Det handlar om två saker: Dels ska kameran exponera lite mindre för att inte fräta ur högdagrarna, det är "Active"-biten. Sedan ska bilden framkallas med en annan tonkurva som är lyft i den nedre delen för att få fram toner i skuggpartier, det är "D-Lighting". Det funkar ibland men inte alltid. Det mest typiska motivet är om du tar inomhus i dagsljus, och det finns ett fönster med i bilden. Du kan prova det för att se skillnaden. Det är jpeg-bilden som är behandlad. RAW-filen blir lite mindre exponerad och ger en mörk bild om den framkallas normalt. Man får lyfta lite i tonkurvans nedre del för att efterlikna D-Lighting. Enkelt kan man uttrycka det som att man har kameran ställd på ISO 200, men den exponerar som om det vore ISO 800 och höjer ISO i framkallningen (konverteringen från RAW).
Vad har du för objektiv?
Är objektivet överdimensionerat för avståndet mellan dig och objektet kan du pilla på din kamera hur mycket du vill och kommer ändå aldrig få någon skärpa i bilderna eftersom det helt enket inte är möjligt.
Om sökaren ser suddig ut, har du kollat att skruven till höger om sökaren är rätt inställd? Om nån med glasögon har använt kameran tidigare och utan glasögon, så kanske ingenting ser skarpt ut i sökaren om han pillat på denna skruv, dioptrierskruven. Dra ut den och skruva på den medans du kikar in i sökaren OCH har fokuserat på nånting specifikt, så ser du hur det ändrar. Jag har min skruvad så att jag har den ett snäpp från ena ändläget. Då ser det skarpast ut för mig.
#10 Ska prova de. Jag har vitt tak och dessutom vita väggar :)
#11 Jag har ett nikkor 18-105
#12 Ska kolla det när jag kommer hem :)