Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 834 ggr
Diana61
0

Förslag önskas inför nyköp av kamera

Hejsan på er alla!

Jag sitter här nu och är i behov av en ny compact camera för tredje gången. Den första som jag älskade var en Olympus C-5060 men den exploderade i min hand efter många års hård användning. Önskade bara att jag kunde komma närmare mina blommor och insekter med den.

Den nuvarande som är på väg ut är en Canon  PowerShot SX1 IS och jag vet inte riktigt vad jag tycker om den men den håller på att lägga näsan i vädret med att ge mig en massa Lens Error meddelanden och så stänger den av sig…… suck…

Nåja, Jag behöver en kamera liknande dessa två och jag måste ha en display som går att flippa ut och vrida runt då jag använder kameran mycket i trädgården /trädgårdar. Jag vill kunna komma så nära som möjligt objektet (blommor och insekter, ohyra mm). Inbyggd blixt naturligtvis men helst om möjligt en man slipper fälla upp hela tiden. Har missat månna gittfällen på grund att jag glömt slå upp blixten på denna Canon.

14megapixel minimum vore trevligt.

Så vad säger ni?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

DesK
0

Canon Powershot G12 kan nog passa dig bra, jag har en G11 sedan flera år och är mycket nöjd med den Glad

/Désirée

Diana61
0

Tack för ditt förslag men det känns ej som den rätta. Jag letar vidare.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

JazzBass
1

Finns det nån specifik orsak till att du vill ha minst 14 MP?

Du nämner ingen budget, men jag skulle rekommendera Olympus XZ-1 om den inte är för dyr. Modellen har funnits ett år redan så det kan ha kommit nån ny ersättare, vet ej, men den här har bra närgräns för närbilder, extremt bra ljusstyrka i objektivet och ger bra bilder också på lite högre isotal. Har inte använt själv, men blev ganska sugen på en när jag läste om den.

Ett annat alternativ som säkert ger ännu bättre bilder är Nikon 1 J1. Finns att få till ganska överkomligt pris. Det är en kompakt spegellös systemkamera med minst dubbelt större sensor än de allra flesta kompaktkameror, vilket ger minst dubbelt bättre bildkvalitet. (Sensorns storlek är mycket viktigare för kvaliteten än antalet pixlar). Snabb autofokus och fenomenal seriebildtagningshastighet också, och normalzoomen 10-30/3,5-5,6 verkar ha bra närgräns och förstoringsgrad, bra för makrobilder.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Diana61
0

Budget upp till 7000.-

Har tittat på dina två förslag men dessa är mera för att stoppa i fickan och jag hade tänkt mig lite mera åt systemkamerans storlek eftersom det är sådana jag haft. Vet ej om de kallas för Bridge kameror eller vad de nu är för något. För jag kan ej byta ut objektiven utan måste då ha adapter för det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

CamillaS
0

#4 Varför inte köpa en systemkamera?Glad

ru4real
0

Varför inte g12'an?

Finns nog inte ngt bättre mellanting mellan kompakt och systemkamera som jag kan se just nu.

Vad är du ute efter? Strunta i pixlarna, det säger inte så mycket om kvalisorten på bilderna iaf, ligger det över 10/12 Mpx så är det ok, resten är bra om du skall skriva ut a2/a1 bilder, vilket få personer gör.

Är det Zoomen du e ute efter? Eller litet och lätt. De 2 sakerna är inte kompatibla, än iaf. Stort zoomomfång -> knöligare kamera.