Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 613 ggr
MonaAlexandra
2012-04-24 20:32
0

Fattar ingenting

Ja. det skrev jag. Jag fattar fan inte ett skit.
Jag har fått min d300 nu och kan ingenting om den kameran.
Det följde inte med ett skit (manual osv) så vet inte vad jag ska göra riktigt.

Kan ju inte med kameran och visst jag kan trixa och fixa men det hade underlättat att få läsa lite.
Vet inte ens hur jag tar bort auto iso. hur jag ändrar bländaren osv..

tragiskt.

Ulla
2012-04-24 20:35
0

Gå in på Nikons hemsida. Där borde du kunna ladda ner en manual.

Jag har gjort det med andra produkter. Länk

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[Vargöga]
2012-04-24 20:36
0

Manualer brukar finnas på nätet så leta på Nikons hemsida om en manual.

MonaAlexandra
2012-04-24 20:38
0

Men har hört att man måste bli medlem och hittar inte vart man kan bli det.

MonaAlexandra
2012-04-24 20:46
0

Nu har jag blivit medlem.

JazzBass
2012-04-24 21:04
1

Lite tips för att komma igång..:

Börja med att trycka ner MODE-knappen ovantill och ratta med tumhjulet tills du landar i läge A. Tryck på iso-knappen på uppe på vänstra sidan, och ratta in t.ex.  200 om du är utomhus och kanske 800 eller 1600 om du är inomhus. Det kan vara hyfsade utgångslägen. Gå också in i menyn och kolla att autoiso är avstängt. Du hittar det i Fotograferingsmenyn -> Inställningar för iso-känsl.

A-läget är bra för i det styr man bländaren, en av de viktigaste sakerna att förstå sig på, medan kameran väljer slutartid efter vad den tycker borde ge en bra exponering. Väldigt användbart. Vad har du förresten för objektiv på kameran?

Vill du göra det enklast för dig så rattar du in P istället för A, och sätter på autoiso med ett takvärde på t.ex. 3200, och börjar fotografera. Om du vill låta kameran välja fokuspunkter så ställer du väljaren som finns ovanför infoknappen på baksidan på det översta läget med en hel ruta. Det är inget jag rekommenderar vanligtvis men kan göra det enklare och roligare så här i början.

Jag antar också att du vill fotografera i jpeg till en början. För att säkerställa att du gör det, håll in QUAL-knappen på vänster sida och ratta med tumhjulet tills det står "FINE" (bäst kvalitet). Du kan också ratta på pekfingerhjulet samtidigt och välja mellan tre olika bildstorlekar L, M och S.

Kolla också att vitbalansen WB står på A (auto). Det gör du genom att hålla nere WB-knappen och igen ratta på tumhjulet tills det står A på toppskärmen.

Nu är det bara en till viktig inställning att kolla, det är ljusmätningen. Den styr man med en trelägesratt som sitter runt knappen det står AE-L/AF-L på. Den är oftast bäst att ställa i mittenläget, speciellt om man inte rikigt ännu förstår sig på ljusmätning.

Sådär, med den informationen borde det bara vara att tuta och köra! Eller… en sak till: Se till att spaken bredvid objektivinfästningen är i läge S (statiska motiv) eller C (rörliga motiv), och att objektivets fokuseringsswitch står på AF och inte M.

Ganska många saker att komma ihåg, men snabbt lär man sig så mycket att man kan börja knäppa bilder. Ställ gärna mer frågor om det är nåt specifikt du undrar över.

Grattis till kameran, och lycka till! Experimentera friskt, den går inte sönder så lätt. Det är bästa sättet att lära sig. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonaAlexandra
2012-04-24 21:13
0

Tack så mycket. Det hjälpte en hel del. Har även fixat manualen nu.
Just nu sitter jag i ett vääääldigt mörkt rum. Så hur gör jag för att få bra bilder då. Vet nämligen inte hur man ändrar bländaren. Har försökt förstå men..
Resten förstod jag

JazzBass
2012-04-24 21:34
0

Om du rattar kameran till A-läget så ändrar du bländaren genom att skruva på pekfingerhjulet.

I riktigt mörka omgivningar är det svårt att ta några bilder alls utan blixt. Så tänd åtminstone taklampan så lär det gå bättre än i totalt mörker. Flört

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus