60D eller 600D?
Jag ska byta upp mej från en canon 1000D. Jag är 15 år och har fotat med system kamera i lite över ett år. Jag är mest intreserad av hästfoto, dvs hoppning, dressyr och porträtt. Jag har under detta år börjat fota manuellt. Nu till min fråga, jag funderar på vilken jag ska välja att köpa av 60D och 600D. Jag vill ju inte lägga ut förmycket pengar så då undrar jag om ni tror att det räcker med en 600D som är lite billigare. Men jag vill ju kunna ha kameran ganska länge och samtidigt utvecklas som fotograf. Jag är även intresserad av filmning, eftersom det är en funktion som tyvärr saknas i min 1000D. Dom två största skälen till att jag vill köpa ny kamera: * avsaknaden av filmfunktion i min nuvarande kamera * jag känner att jag vill utvecklas mer än vad min nuvarande kamera kan erbjuda.
60D är nog det bättre valet. Byggd och framtagen för lite proffsigare tag än 600D. Men i övrigt skulle jag rekommendera att istället först skaffa ett bra objektiv om du inte redan har det, t.ex. en EF 70-200/4, samt att du lär dig använda autofokusen på optimalt vis om du inte redan lärt dig det och känner att fokuseringen är en begränsande faktor för dig. Generellt så kommer man längre med ett bra objektiv och enkel kamera än tvärtom.
Tyvärr blir det ganska dyrt med både och. Ett begagnat sigma eller tamron 70-200/2,8 kan vara ett bra alternativ till 70-200/4 och kan fås till ganska bra priser begagnade. Men original är alltid original.
Vad har du planer på att filma med kameran?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
jag har redan tre objektiv som jag tycker är jätte bra speciellt mitt tamron af 18-200/3,5 - 6,3 XR Di ll Här kan ni kolla vilka objektiv jag har: http://ljusdalsryttarna.blogg.se/2012/january/vara-objektiv.html#comment sen undrar jag om det är värt det att sälja med mitt 18-55 och bara köpa ett kamera hus (600d/60d)
filma i ridhus och så lite allmänt bara ;)

Du får nog mer för din 1000D om du säljer den med 18-55-objektivet, så det är nog en god idé. Folk som tittar efter instegsmodeller som 1000D gillar ofta att köpa ett komplett paket, så att de kan koma igång direkt. Och du har ju redan den brännvidden på ditt 18-200.
#4 Hur mycket tror du att jag kan ta för den ? Den är i jätte fint skick, typ ny skick. Men instruktions boken och "objektiv locket" saknas tyvärr :(

Tyvärr är marknaden rätt mätt på 1000D. Skulle gissa på runt 2000kr med objektiv och minneskort.
Jag kan även tilllägga att jag har som ambition att gå på media gymnasiet 2013, så att ha en kamera som räcker till även då skulle ju vara underbart! :)

Det är väl ungefär 1½ år kvar dit? Då är det kanske bäst att inte försöka skaffa sig en kamera som räcker dit, och istället satsa på en billigare, som du precis klarar dig på. 600D är inte en dålig kamera, och de tusenlapparna som de skiljer, kan du ju sen investera i en ny när du börjar.