Macro ringar?
Någon som har erfarenhet av dessa macro ringar som man fäster mellan kameran och objektivet?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Kärt barn har många namn, och de heter så klart inte "macro ringar".
Mellanringar är det vanliga ordet, och visst finns det god erfarenhet av dem. Min sträcker sig lite drygt femtio år tillbaka i tiden, så jag har använt dem rätt länge.
Det första som du kanske bör ta till dig är att mellanringen använder det allra vanligaste sättet från förr att fokusera på närmre håll, dvs att dra ut objektivet längre från bildplanet. Det fungerar mycket bra för i stort sett symmetriska objektiv av den typ som användes förr, men för starkt osymmetriska objektivkonstruktioner, som de numera vanliga zoomobjektiven, är det inte en bra metod. Problemet hänger ihop med att de kortare brännvidderna är kortare än mellanringens längd, så att man inte alls kan fokusera, men det slutar inte där. En kitzoom är helt enkelt inte lämplig för extremt närbildsfoto. Den är inte korrigerad för det och ger sämre resultat än när den används så som den är avsedd att användas.
Mellanringar är ett bra sätt att ta närbilder med objektiv som har fast brännvidd och är symmetriska i konstruktionen. De kan också användas när man tar med omvänt objektiv, för att få ännu större avbildningsskala.
Så om man har exempelvis ett objektiv med fast brännvidd på 50 mm, kan mellanringarna vara ett vettigt tillbehör för att ta små saker som blommor och liknande. Till kitobjektivet kanske det är roligt ett tag, men det är inte någon bra lösning, dels för att resultatet inte blir lika skarpt som med ett fast 50 mm, men också för att man ofta kommer alldeles för nära och skymmer ljuset mot det man ska fotografera.
Tack så jättemycket för infon! :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Har också funderat på macroringar, men skulle avbildninngsskalan ändras om jag satte ringar på något av mina objektiv, 18-55 eller 75-300? Förlåt om jag "kapar" din tråd, men jag tänkte att det var bättre att fråga här så får du också infon. :)
Vill helst sätta ringar på 18-55 då det är mycket skarpare än zoomet.

Avbildningsskalan blir större och avståndet man kan använda det på blir kortare, ju kortare brännvidd man har. På ett objektiv med lång brännvidd ändras skalan inte mycket, men på ett med kort brännvidd ändras den väldigt mycket.
Objektiv till spegelreflexkameror (de flesta digitala systemkamerorna) är alltid så kallade retrofokusobjektiv när de har kort brännvidd. De är inte lämpade att användas med mellanringar. Det går, men det är inte särskilt bra, och det fungerar bara på längre brännvidd än omkring 30 mm.
Så svaret är att jag tycker att det är dumt att alls använda mellanringar till en zoom, och att det om man använder dem fungerar minst dåligt på brännvidd omkring 50 mm, alltså längsta brännvidden på den korta.
#4 Jag har sett billiga ringar på kaffebrus, då är det 9mm, 16mm, och 30mm. Hur fungerar det, hur ändras då det på mitt objektiv?
18-55mm närgräns 0.28m 1:2

Jag funderade ett tag på om du verkligen menar allvar med din fråga. Du har fått veta att det inte är lämpligt att använda mellanringar till objektivet som du har, men att de med fördel kan användas med andra objektiv. Och så vill du veta hur det förändras, när du har ett objektiv med möjlighet att ställa in ett närmast oändligt antal mellanlägen?
Du får räkna ut det själv, men jag ska ge dig formlerna, om jag kommer ihåg det rätt. Formlerna utgår ifrån att avståndet på objektivet är inställt på oänsligt.
Om vi kallar objektivets brännvidd f, vilket är bekvämt eftersom det brukar användas för brännvidden, och utdragsförändringen, mellanringens tjocklek u, så har vi namn på två av enheterna som vi kan använda i en formel. Jag tycker att avståndet kan betecknas med D, stort D för distans. Den mäts från sensorplanet. Avståndet mäts alltid från sensorn.
Då kommer avståndet att innefatta först två gånger brännvidden, och dessutom utdraget och så en tredje sträcka som är grund för formeln:
D = 2f + u + f^2/u
Alltså, avståndet är två brännvidder plus utdragsförändringen plus kvadraten på brännvidden dividerad med utdragsförändringen. Alla mått anges i samma enhet.
För att få fram avbildningsskalan ska man dra bort en brännvidd och utdragsförändringen från avståndet och dividera brännvidd plus utdragsförändring med det som blir kvar.
Avbildningsskalan = (f + u)/(D - (f + u))
Resultaten av uträkningen är högst teoretiska så länge vi inte handskas med oändligt tunna linser, så helt kommer det inte att stämma, men du kan räkna ut ungefär hur stor avbildningsskala du får med 55 mm brännvidd och mellanringarna, och ungefär på vilket avstånd du hamnar.