Dags att byta upp sig
Jag har en Canon EOS 400D. Jag vill byta upp mig till en snabbare kamera då jag upplever denna som något långsam.
Jag har tittat på EOS 550D, 600D och 60D. Skillnaden mellan 550D och 600D är minimal däremot skiljer priset en del, helt spontant skulle jag säkert klara mig utmärkt med en 550D jag är dock sugen på att gå upp en klass till 60D. Jag har även sneglat på 7D men känner att den i dagsläget är överklass.
Jag fotograferar mest djur och natur och åker mycket på kattuställningar vilket innebär fotografering inomhus.
Vilken modell hade ni köpt i detta läget? Alla tips och råd tas tacksamt emot.
60D tror jag mest på i så fall. Roligast att byta till en snäpp högre klass då man en gång byter upp sig. Du verkar ju också ha koll på skillnaderna mellan modellerna, tror du bara har lite beslutsvåndor. :-) Vill du jämföra olika kameramodeller rent egenskapsmässigt, gå in på dpreview och deras camera comparison tool eller vad det nu heter, bra verktyg.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jag hade samma tankar, men hittade en fin begagnad 7D till ett vettigt pris. Ångrar mig inte. Vill man ha en snabb kamera, så är 7D perfekt. Snabb seriebildstagning, och magisk autofokus.
Tack för era råd. Jag var in om Mediamarkt idag och klämde lite på både 60D och 7D. De andra modellerna är nu helt ute ut leken 

Det blir ju lätt så….:-) Oavsett vilken du väljer av dem, så är det rejäla, bra kameror. Vilken man ska välja beror nog på ifall man vill spela in rörlig film eller svårfångade mål. Jag vet inte vad du har i objektivväg, men snabb kamera är ingen garanti för snabba foton. Man kan behöva objektiv till det också.
Tyvärr glömmer man nog ofta att det är objektivet som gör den stora skillnanden. Pixelracet idag är lite hysteriskt, få personer skriver ut bilderna i större än a3 iaf. Tyvärr kan jag inte råda dig om canon, annat än vad jag brukade säga till mina kunder när jag jobbade i kamerabutiker;
kläm och känn. den skall kännas bra i dina händer, du skall kunna hitta knapparna utan att se på dem, du skall kunna plåta m den i mörker osv. Den skall kännas rätt, och du skall ha plats för den i plånboken :)
I slutändan är det ju fortfarande tid och bländare som styr bilden, oberoende av elektronik, pixlar och annat lull-lull. Sen hjälper tekniken till, absolut, men en snabbare och bättre kamera gör dig inte till en bättre fotograf, även om jag absolut tror att du är kompetent, men stirra dig inte blind på utrustningen. Den bästa kameran är ju den du har med dig.
Hoppas du förstår vad jag menar… Och lycka till med vad det nu blir för ngn.
Om du ska investera i en kamera som du kan fota katter med inomhus med skulle jag direkt satsa på 7D i valet av de två.
Jag fotar till vardags med 1D Mark III men inomhus på stora arenor som när det t-ex är Världscupen i dressyr väljer jag nästan alltid min "inomhuskamera" 7D tillsammans med 300-linsen just för 7D-s kompetens vad gäller ISO.
Tack alla för era tankar och råd. I fredags inhandlade jag en Canon EOS 60D det var till slut priset som avgjorde 7500:- för bara kamerahuset, tyckte jag var helt okej. Det blir ett nytt objektiv också om en månad eller så, ett 70-200 står på önskelistan 

70-200/2.8 IS är ett grymt kompetent objektiv, men ifall budgeten är begränsad, så är 70-200/4 IS i stort sett lika skarp, men mycket billigare. I kombination med något ljusstarkt kortare tele, så är man nästan lika bra rustad. 85/1.8 och 135/2.0 fungerar mycket bra för kattfoto. Och grattis till din 60D! Jag har bara pillat på en, men det verkar vara en mycket trevlig kamera.