canon 85mm 1.8 vs sigma50-150mm 2,8
Hej!
hmm, väljer nu mellan dessa 2 objektiv efter många frågor hit o dit, men! (eftersom jag vill fota inne i handbollshallen) Är det någon nackdel förutom att jag inte kan zooma med 85mm. Om avståndet kan variera mellan 7-20 meter

svaret är ja. 85:an är ett perfekt porträtt objektiv. Men för din del skulle jag valt 50-150:an just för att avståndet varierar så pass mycket.
Kan bara hålla med föregående, speciellt om du skall fota sådant där avståndet varierar en hel del så kan det vara väldigt frustrerande att inte komma tillräckligt nära eller inte få med lite mer av planen. Tycker det är nog irriterande även med fasta fotoobjekt men ett ljusstarkt fast objektiv kan ju användas till andra roliga saker så jag har inget emot dem annars.
/Mattias
Jag tror att du kommer att bli besviken på 85mm objektivet när du är i handbollshallen, så jag hade helt klart rekommenderat det andra.
mvh Martin

Kanon! Så 2,8 borde duga då till inomhus??
Svårt att få så mycket bättre än så i objektivväg! Zoomen tror jag överväger mot att det andra är fast.
/Mattias
Det kan ju också vara så att med bländare 1,8 blir skärpedjupet för kort, så t.ex bara en spelare blir i fokus när du fotar, när du egentligen vill ha med flera spelare.

Hmm okey, då lutar det åt en: sigma 50-150 2.8 APO EX DC HSM gäller det bara att hitta en till bra pris.
Gjorde en sökning på Prisjakt.se och det ligger på mellan 5 690:- till 6 095:-. Finns säker dyrare också.
//Stefan

Tack. Jag vet det kostar en hel del…….. jag missade en på tradera förra veckan som var i "nyskick" 6 månader gammalt för 3900kr.

Jag hittade den här ute på nätet! Vad tror ni om denna för att fota inomhus i handbollshallar?????
Canon Sigma EX 2,8 70-200