Vad är lagligt?
Hur är det: när man tar bilder på andra männniskor är det tillåtet att publicera dem utan deras godkännande? Naturligtvis i situationer som inte är på något vis stötande.
Alltså där man kan känna igen personen.

det är olaglig att publicera en bild på en person om du inte har frågat han/henne.. har du fått lov får du göra det ju.. men säg att du tar kort på din kompis sen får du med en i bakgrunden så kan du göra den personen suddig då är det inte olagligt
#1 Så är det väl inte alls? Finns en artikel om detta på Fotosidan.se vet jag..
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Man får fota vemsomhelst på allmänna platser, på privat mark får man däremot inte fota utan lov från den som har nyttjanderätten. Du får också publicera bilderna om det inte har med reklam eller marknadsföring att göra, då måste du be om lov.
Har jag glömt något? Missuppfattat något? Då får ni mer än gärna rätta mig :)
Jag tror visserligen att du måste be om lov om personen går att känna igen.
Det är skillnad på att fota och att publicera…
Sen är det ju faktiskt artigare att fråga, man får använder lite sunt förnuft.
Tack för all matnyttig information. Ibland undrar man ju om man har rätten till sitt eget ansikte ……
Nope rätten till ditt ansikte får bedömmas varje enskilt fall
Den fysiska brukaderätten av ansiktet torde dock forfarande tillfalla ursprunglig ägare. Om man inte möter en väldigt slipad advokat då vete fasen haha..
/Mattias

Vid årsskiftet som var ändrades PUL så att det är tillåtet att publicera bilder på identifierbara personer så länge bilden in känns kränkande. Men vad som är kränkande bedöms i varje enskilt fall..
kanske redan skrivit samma som någon annan men ändå.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson