Äntligen! Ny kamera
Häromdagen fick jag äntligen uppgradera min utrustning lite. 
Det blev en canon 5D mark II, canon 100/2.8 macro och ett canon 24-70/2.8
Macrot funkar utmärkt till porträtt också, inte hunnit testa det än dock.
Tog ut kameran för en provfotning igår och fotade lite vårblommor.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Grattis till ett bra köp!
Tror blomman i #1 heter skilla :)
Grattis till ett bra köp! Är man stadig på handen så är 24-70 ett canonobjektiv 

#0 Nice! Jag hade hemskt gärna haft en 5D Mk.II, men jag kommer nog att försöka klara mig på min 7D tills jag har råd med en 5D Mk.III.
Vilket av 100-makrona blev det? Själv har jag IS-modellen, och det är ett löjligt bra objektiv. Kan också tipsa om 135/2 för kattfoto. Var hemma hos syrran och fotograferade hennes Somalier, och det blev attans bra, trots att det var mörkt och murrigt hemma hos dem.
#5 Dessvärre inte den med IS. Tog den billigare modellen, men har inte märkt nån direkt nackdel ändå. Det är ett ruskigt fint objektiv. (Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 - hela namnet)
Låter som ett väldigt bra objektiv! Därför jag valde 2.8 som bländare på objektiven. För att kunna ta bra bilder inomhus utan att behöva gå upp så mycket i ISO. (Nog för att man kan gå rätt mycket upp med mark II, helt otroligt!)
#4 Tror jag är relativt stadig, har inte märkt nån vidare rörelseoskärpa iaf. :D Haha, see what you did there. ;) Canon/Kanon. *fniss*
Känner mig löjligt lycklig!
I helgen ska jag testa utrustningen hos syrran som ville ha foton på sina nykläckta kycklingar. Perfekt, då vi kan ta inomhus!
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Grattis! Funderar själv på att uppgradera till en Mark II
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
Men vad roligt! Jag gick precis in på iFokus för att skriva en exakt likadan tråd. Igår köpte jag nämligen min första fullformat - 5D MKII! ;)
Är lyrisk över kameran och jättenöjd hittills, men väldigt besviken på vädret som begränsat mig idag. Vill inte släpa ut kameran i snöstorm/ösregn det första som händer! :(
#6 Jag har också samma 24-70, men tyvärr använder jag det sällan eftersom jag oftare får Oskarpa bilder? än skarpa med det. Men det beror inte bara på att objektivet saknar IS utan att jag har svårt att hålla det helt still. Istället använder jag 24-105L f/4 IS USM vilket också är ett underbart objektiv med lite längre brännvidd, men dock inte så ljusstarkt. Men ljusstyrkan har faktiskt aldrig begränsat mig. Det blir mest landskap och diverse bilder med det och då behöver man inte större bländare.
#9 Nähe! Vad skoj! :D
Vilka objektiv kör du till? Visst är det kul att gå från vanligt till full?! Blir alldeles lyrisk varje gång. Och varje gång jag laddar in bilder från kameran ryser jag..när det står canon 5d mark II. :p En dröm i uppfyllelse.
#10 Ah ok. Jag har använt det lite grand nu och har inga problem med det. :D
De jobb jag kommer ta kräver rätt ljusstarka objektiv, därav mitt val. (Har ett fast 50/1.8 också sen tidigare.)
Den här bilden är tagen med 24-70.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#11: Jag har tyvärr inte hunnit använda min kamera särskilt mycket men visst är det hur kul som helst! Har längtat efter den här i månader! :)
Jag har ett Sigma 20mm (1,8), ett Canon 50mm (1,8) och ett Tamron 90mm makro (2,8). Bara fasta än så länge alltså, men jag tänker spara till ett zoom så småningom! Är väldigt ovan vid den nya brännvidden. Tycker att jag kommer alldeles för långt ifrån med mitt 90 (skönt att fota porträtt på avstånd, tycker jag) medan mitt 20 plötsligt blev mycket mer vidvinkel och därmed mer användbart!

Gillar verkligen bilden i nummer 11. Katter är besvärliga att fotografera. Fick en massa knasbilder hos syrran häromdagen, bland annat ett par nosslickningar.:-) Men min egen är i och för sig för gammal och trött för att vara besvärlig. Tacksamt motiv: http://img254.imageshack.us/img254/1688/captainonetooth.jpg

#15 Vet inte om envishet alltid hjälper. Jag har alltid svårt att få fokus över ögonen. Det kommer oftast på något ögon- eller öronhår istället. Tips?
Jag kör på ai-fokus, så den håller fokus där du först väljer. Inte heller allt för stor bländare. Iaf inte om de är nära,då är risken större för fokus just på utstående delar som morrhår etc. Så hög slutartid som möjligt förstås.
Jag brukar försöka fota dem när de är lite trötta. Då far de inte runt så mycket. Många av mina bilder resulterar i rumpbilder etc.. Eller vänder bort huvudet.. Så man får ta många bilder! :D
Man får låta mycket också, för att hålla deras uppmärksamhet, om man vill ha att de tittar in i kameran. Jag låter förfärligt fånig hela tiden. ;)
Eller passa på när de kollar på nåt annat. Som den här. :D
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Apropå katter så har jag provat att fotografera en del med min kamera nu. Fick utnyttja en kompis kattungar idag!
Tycker jag börjar få rätt bra koll på var inställningarna är och så, men känner fortfarande inte att jag får in "min" känsla i fotona, men det tar väl ett tag antar jag!

FF-kamerorna har ju möjlighet att byta sökarskiva, och de har avsevärt bättre sökare än de små kamerorna. Om man använder de ljusstarkare objektiven är de ofta lättare att använda med manuell fokusering när man tar inomhus i svagare ljus, men det kräver att man har en lämplig sökarskiva. Min favorit är den släta mattskivan, men också en mattskiva med snittbild och mikroprismor i mitten funkar bra bara det går att använda den omkringliggande matta delen för att fokusera. Det jag har sett av cropkameror är mer bedrövligt, men fullformat går faktiskt att använda manuellt, och åtminstone jag tycker att det är enklare när man tar pälsbollar inomhus. Man har lättare att placera skärpan precis där man vill ha den, i synnerhet som AF aldrig kan förväntas träffa precis rätt vid mycket stora öppningar.
Så det kan vara värt att titta på vilka sökarskivor som finns och om det kanske finns någon som gör det lättare att träffa rätt med skärpan och verkligen se hur den kan gestaltas.
Grattis till den nya kameran! =D
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋