Samyang 8mm Fisheye
hej!
Någon gång här i livet kommer jag skaffa ett fisheye objektiv, verkar vara en otroligt cool effekt speciellt på konserter och liknande!
Frågan är bara just nu, ett Samyang 8mm f/3,5 har manuellfokus, jag som har min D7000 med autofokus (tror jag?) kommer jag då kunna använda autofokus på det eller inte? Jag har inte riktigt fattat det där
och är det objektivet att föredra? Har ingen som helst erfarenhet av Samyang, har bara erfarenhet av nikon.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Eller autofokus kanske inte fungerar på det objektivet över huvud taget?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Ett fisheye på 8mm behöver knappast fokuseras, eftersom allt avstånd bortom en meter ungefär kan betraktas som oändligt i förhållande till den mycket korta brännvidden. Det finns inget motiv för AF på ett så kort objektiv, och kanske inte ens för fokusering överhuvudtaget.
Lite överdrev jag där. Man kan ha skäl att fokusera om man till exempel vill ta ett porträtt där näsan fyller mer än halva bilden och öronen är helt skymda av kinderna, och där man vill ställa skärpan på näsans pormaskar.
Skärpa är normalt inte något större problem med ett fisheye; det svåraste är nog att använda det kreativt. Du avgör ju själv vad du vill ha för leksaker, men det tar nog rätt kort tid att tröttna på ett fisheye. Det kanske till och med går fortare än att tröttna på ett långt tele.

Jag tröttnar aldrig på mina tele. Använder dem till allt möjligt. Önskar bara att jag hade haft råd att investera i några riktigt långa. Mycket vidvinkel kan också vara kul, men det kan vara svårt att hitta något som verkligen lyfter bilden. Har inte provat fisheye. Kanske för att jag har lite svårt för allt för förvrängda bilder. Blir ofta som att titta genom spiongluggen på en lägenhetsdörr.
Jag har ett Samyang 8 mm till min D7000 och jag tycker att du ska se till att köpa version 2 av objektivet i fråga.
Då får du hjälp med fokuseringen om du är orolig över manuell fokus. I sökaren där du ser den gröna ringen för fokus ser du pilar istället så att du vet åt vilket håll du skall vrida fokusringen och när du hittar rätt så tänds den gröna "lampan" som vanligt.
Pengamässigt borde det vara svårt att hitta ett mer prisvärt fish-eye och det levererar verkligen.
Version 2: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=8mmN2
Jag köpte mitt begagnat i toppskick för 1900:- så det kan vara värt att kolla igenom begagnatmarknaden innan köp.