Nikon d3000
nu har jag köpt mig en kamera :) den tar fina bilder i ljuset med inne i mitt rum när jag skulle testa den så hade den svårt att fokusera. Men jag antar att det är för att det är lite dåligt ljus här inne?
Sen undrar jag vad alla punkter betyder (när man ska ta bilden och kollar in i "hålet"). Är det olika fokus ställen? (bifogar bild)
En till snabb fråga, för att få lite suddigare bakgrund, hur gör man då?
Har fått för mig att man ska ha hög(?) bländare och någonting mer..
Har jag gjort rätt på bild nr 2?
F3.5 iso280 s.1/50
Punkterna är fokuspunkter ja :)
Och för att få suddigare bakgrund ska du ha hög bländare, eller a ja vet itne riktigt hur man säger men på bild nr 2 så skulle de blivigt suddigare om du hade t.ex. F/22 :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
men om jag har f22, blir inte bilden väldigt mörk då? ska jag kompensera detta med hög iso? ja, nybörjare va det här :P
jag testade nu att ta med f22, men det funka inte alls, iallfall inte utan blixt. med blixt så blir bakgrunden väldigt suddig om föremålet är nära kameran och bakgrunden långt bort, eller hur man ska säga:P
Använder du f22 så har du ett litet hål i objektivet som inte släpper igenom speciellt mycket ljus. Ett litet bländar tal Tex. 1,4, 2,8 så har du en stor öppning och släpper in mer ljus.
Sen är det i vilket läger du har kameran på om det är Auto, P, A, S, M, eller några andra läge..
Vill du har en suddigare bakgrund så ska du ha ett så litet bländar tal som det bara går på objektivet…
Gå in på denna sida och läs, så kommer du nog underfund hur det funkar….
ett litet bländartal är från 1 och uppåt eller? Allt är ju så bakvänt i fotovärlden :P
testade lite i både auto, M och S men jag förstår ju itne så mycket :P så nu i början lär det väl bli mycket auto och även S och A.
du sa ju att litet va 1,4 2,8 :P börjar bli snurrig nu efter att ha läst så mycker siffror och konstiga namn :P
åh, jätte bra sida!
Högt bländartal + hög slutartid = "skarpa bilder"
lågt bländartal + låg slutartid = suddig bakgrund
Im i right? :P
Stor bländare -> mindre siffra -> suddigare bakgrund (beroende på objektiv då. Zoom ger större oskärpa i bakgrunde jämfört med fasta och vidvinkliga objektiv)
liten bländare -> större siffra (18, 22 osv) -> skarpare bakgrund.
åh, tack så mycket! ni har varit till massa hjälp! :)
När vi ändå är igång, ni vet om man tar kort på ex. bilar, för att få som ett ljusstreck bakom bilen, ska man då ha lång slutartid?
#11 Japp helt rätt ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
as bra! ska ut och praktisera detta imorgon tänkte jag :D kommer säkert med fler frågor då ;p
bara fråga på, visa även mer bilder :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Japp…Lång slutar ger ljusspår efter bilar, för då är slutar öppen en längre tid…Se till att du har kameran på ett stativ annars så får du en suddig bild. Här snackar vi om allt från 3 till 30 sek. eller mer.
#9 Nej, det stämmer inte riktigt, för att få skarpa bilder så beror det på objektivet och vilken bländar du kör på. Men runt 5,6-8 brukar ge bra skärpa. Om vi är inne på objektivet optimala skärpa.
Men annars så kan man säga att f2,8=suddig bakgrund. f22="skarp" bakgrund. Detta är skärdjupet, hur mycket som ska vara i focus.
okej, tack :) Snällt att ni förklarar :)
jo kom på en till fråga. angående självutlösaren, min går bara till 10sek (vad jag har kommit fram till iallfall), går det att ändra till mer eller är det begränsat?
Kamrorna brukar ha 2 eller 10 sekunder..
Jaha, det va väl synd :/
Fast man kan ju köpa fjärrutlösare! Fan, blir mer imponerad ju mer jag lär mig ;p
Brukar finnas fjärrutlösare antingen med "tråd" eller en liten fjärrkontroll. Kolla på tradera, jag köpte en trådlös sådan själv förra veckan. Nackdelen m de fjärrstyrda är ju att det kan bli en liten fördröjning innan bilden tas, batteriet kan ta slut eller om det är kallt ute så funkar inte batteriet alls. Tråd är bättre om du inte skall ta självporträtt.
Har kollat på tradera på ML-L3, men finns det olika "ML-L3"? För i beskrivningen på vissa (de billigaste såklart :p) så funkar det inte till d3000? När det står på Nikons hemsida att ML-L3 ska passa till d3000.

Nej, de är inte olika, och de funkar till D3000, men inte till D3100.
då ska jag slå till på en sådan då :)