Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 654 ggr
therese89
2012-04-20 18:51
0

Färger

En dum fråga men har försökt söka svar men inte hittat (kanske jag som letat på fel ställen).

Men min mamma har en Canon EOS 600D med ett tamrom 18 - 200 objektiv (En billigare variant). Hennes foton har ofta väldigt klara och fina färger. Men mina foton som är tagna med en Sony a390 med ett 50mm objektiv får inte alls lika fina färger, trots samma inställningar!

Kan detta bero på kameran, objektivet eller fotografen?

therese89
2012-04-20 18:58
0

Vi har nu testat med hennes egna 50mm objektiv, det blir samma sak där, klara och fina färger!

ru4real
2012-04-20 20:22
0

Olika kameror processar bilden lite olika, men sen kan det vara vissa inställningar i kameran som påverkar slutresultatet. Eller olika motivprogram.

Så svårt att säga utan att se bilder eller ngt liknande.

Inkanyezi
2012-04-20 20:38
0

Om du inte får klara och fina färger med din Sony, så beror det troligen på någon inställning av hur kameran ska behandla bilden. Den ska ge lika klara färger som den andra kameran. Om objektivet är smutsigt, eller om du använder andra inställningar, kan det så klart bli skillnad.

Tamron-objektivet kan inte ställas till lika stor bländaröppning, och om du tar med stor öppning på Sony så blir ju skärpedjupet litet, men färgerna ska alltid bli bra. Det kan ha betydelse dels vilka inställningar som är gjorda för färg, dels vilken Vitbalans som är inställd.