Vid havet
Jag skulle nog sökt ett lägre perspektiv, nästan markperspektiv. Då skulle du kunna ha högra snäckskalet i högre nedre "gyllenssnittskrysset", och fått lite fokus på det men ändå haft resten centralt. Annars mer miljö runt om, och antingen ett av skalen eller blomman i "krysset".
Sen så kan foton bli väldigt bra just genom att bryta regler osv, ibland skall man bara följa sin känsla. Det är min uppfattning i alla fall.
mvh Martin

Tack marnyman !
Skall ta mig ut och testa det du rekomenderat mig. Ser själv att något borde ändras, men fyra ögon ser bättre än två.
Återkommer med resultatet.
Bertil
Jag vet inte om du även vill ha kommentarer om efterarbetet men:
Om du förstärker kontrasterna kan bilden se lite livligare ut. Se bifogat exempel. Det är inget som säger att det är mer rätt. Det är bara mitt sätt att se det.
Vänliga hälsningar
Niklas

Eftersom det fanns så mycket färg på stenen är vinkeln rätt ok , kanske lite lägre hade funkat också men är inte säkert att du hade fått med dessa färger. Sen Blomman kanske lite mer åt högern men det är smak sak , jag testade att arbeta lite med din bild med kontraster och mer färg. Du verkar tycka om att fotografera med en mer klassisk stil än vad jag gör , men jag gillar det jag ser . Mvh/mandrakonian
#4: Snyggt!
Vänliga hälsningar
Niklas

Mandrakonian !
Nu fick du till det. Mycket spännande sätt att efterbehandla en bild. Skulle gärna vilja veta, vilka verktyg du använde för att efterbehandla bilden The Mandrakonian Way.
Niklas, helt rätt med mer kontrast och färg.
Marnyman, det var blött i marken
Jag har lagt märke till en sak, efter att ni i forumet kommenterat mina bilder, att jag genomgående har väldigt bleka och "tunna" bilder. Därför betyder era funderingar mycket för att gå vidare…
Med värme Bertil
#6: Om du fotograferar i RAW är det naturligt att bilderna är bleka och lite tråkiga när de kommer från kameran. Det är mening att de ska "framkallas".
Vänliga hälsningar
Niklas

Bra information, Niklas
Bertil