d300 eller d5100
Nikon d300 eller Nikon d5100 vilken är bättre?
Vet att alla kameror är olika för att klara konkurensen. Så visst är något på d5100 bättre än på d300 och tvärtom.
Men i helhet vilken är bättre?
Om man ska naturfotografera mycket och har "kvinnliga" händer, alltså inte stora manshänder.
Vilken skulle du valt och varför?

Här brukar man kunna hitta en del:
tack :)
Jag har en kvinnlig bekant i Sverige som har en stor D300 med batterigrepp och trivs bra med den, så storleken har inte alltid betydelse. 
Det kan vara ett jättesvårt val att välja mellan D300 eller D5100, eller så inte. Det är rätt stor skillnad på dem, jättestor faktiskt, i handhavande och känsla när man håller i dem. D300 är väldigt mycket proffsigare på alla sätt och vis.
D5100 vinner på att den har modernare och bättre bildsensor som är bättre på riktigt höga isotal, den har användbar liveview, flipskärm (om man nu inte ser det som en nackdel vilket många gör) och video. Men i princip allt annat är D300 bättre på. Det är t.ex. en jättestor skillnad i autofokusprestandan, och det är en stor fördel att ha två inmatningshjul och toppskärm (trots att jag själv var tveksam över nyttan med dem i början).
D300 hanterar också stora objektiv mycket bättre, nåt som ofta behövs till vissa typer av naturfoto, på grund av den starkare stommen och objektivinfästningen på kameran.
Man måste fundera på vilka egenskaper man uppskattar och behöver mest. Jag skulle välja D300 för att jag tycker att den ger som helhet väldigt mycket mer kamera för pengarna.
Om man får dra till med en liknelse så känns D5100 lite som en supertrimmad moppe, men den är ju fortfarande en moppe, medan D300 är mer som en bättre begagnad motorcykel byggd för hårdare tag. Inget ont om D5100 i sig, men jag skulle inte välja den framom D300 om jag skulle välja huvudkamera. Men jag kunde tänka mig en liten D5100 som komplement till min D700 just för att det kanske är smidigare i vissa lägen med en mindre kamera.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack så jättemycket! Ja du har nog rätt, man ska tänka på vad man vill ha ut från just denna kamera man ska köpa.
Tack :)