Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1401 ggr
Tregly
0

Vad är skillnaden?

Jag har en Canon 1000D som börjar bli lite sliten och efter att ha haft den i snart 2 år så börjar jag växa ur den efter mke aktivt fotande. Jag vill gärna ha en ny Canon, men har länge funderat på en sak som kanske kan göra valet lättare. Vad är skillnaden på siffrorna? tex 1000D, 600D, 7D. Finns ju många fler men detta var bara exempel på några. Klart att det finns flera faktorer som skiljer kamerorna åt, men vad är det största skillnaden till varför kameran heter just tex 550D el 600D? Tacksam för svar! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

JazzBass
0

Siffrorna säger ganska lite om modellerna. Men antalet siffror säger något iaf. 1000D innebar en ny serie kameror i den förmånligaste änden, och 1100D är efterföljaren. Nästa kommer troligen heta 1200D.

På samma sätt så är 600D efterföljaren till 550D, som kom efter 500D, som kom efter 450D osv… Denna serie är också instegsmodeller men är något mer avancerade än 1000-serien.

Vill man ha en lite mer avancerad kamera än vad den tresiffriga serien ger så hamnar man på serien med 60D som nyaste modell. Som du kanske kan gissa har den föregåtts av 50D, 40D, 30D, 20D och 10D.

Sen kom 7D för ett par år sen och placerade sig i en helt ny kategori, ett snäpp ovanför 50D men under 1D- och 5D-serien.

Under tiden som digitala systemkameror funnits har de blivit bara bättre och bättre, så ju nyare modeller, desto bättre kamera får man. Åtminstone om man håller sig inom samma klass av kameror.

På vilket vis tycker du att du har börjat växa ur kameran? Är det kameran som känns begränsande på något konkret vis? Eller är det kanske objektivet som inte ger dig såna bilder du vill ha? Att skaffa sig en viss objektivpark som ger såna bilder man vill ha innan man byter upp till en mer avancerad kamera är ofta en bra idé, om det inte är direkta kamerarelaterade saker man behöver, typ bättre autofokussystem, bättre högisoprestanda osv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

denstore
0

Egentligen är nog 7D i precis samma familj som de andra ensiffriga, förutom att den har APS-C-sensor. Metallhus, vädertätad, stor prismasökare, superb autofokus, typiska pro-tillbehör som wifi-grepp o.s.v. Det är helt enkelt en kamera riktad till konservativa entusiaster eller proffs med begränsad budget. Låter kanske förmätet, med tanke på att jag har en själv, men det är rätt stor skillnad mot 60D som t.o.m. är nyare. 7D:n är en proffskamera med fattigmanssensor, medan 60D är riktad till hemkonsumenten, som vill ha den bästa allt i allo-kameran. 60D:n har bättre skärm, bättre filminspelningsfunktion (har jag för mig), enklare autofokusfunktioner, lite vassare omfång, och kanske något bättre ergonomi. Och SD-kort. Båda är vassa kameror, men jag gillar den lite råa känslan i 7D:n, medan skulle tro att min fru hade tyckt den var stor, klumpig och krånglig. Hon hade nog valt en 60D. Tur att det är någon i familjen som är förnuftig…;)

När det gäller Canons sortiment, så är det nog precis som JazzBass säger. 1000/1100D är instegsmodeller. Bra att lära sig på, och funkar till det mesta. 550/600 är för normalanvändaren, som ändå ställer lite krav. De har i stort sett alla funktioner en modern kamera förväntas ha. 60/50D är för den lite mer seriöse entusiasten. Ofta vädertätade, och ofta med hus i metall. De ensiffriga är för de som vet vad de vill ha, och är beredda att betala för det. 5D och 7D-modellerna är tunga, stora och kompromisser. 5D har fullformatssensor, för absolut bästa bildkvalité, men är ganska långsam. 7D är snabb, men har inte samma bildkvalité. Båda duger för visst yrkesbruk. 1D och 1Ds-modellerna är rena proffsmodeller, där väldigt lite får komma ivägen för bilden.

Tregly
0

#1 Okej, nu blev jag lite klokare! :) Jag vill bland annat ha bättre autofokus eftersom den inte riktigt håller måttet när jag fotar hästarna i rörelse. Känner även att jag skulle vilja kunna filma, för det saknar jag. Jag vill ha lite mer avancerat för börjar kunna min kamera nu innan och utantill, lite mer utmaning helt enkelt.

#2 Bra beskrivning! Nu blir det iaf lite lättare att veta vilken man ska ha. På den nivån som jag fotan så verkar en 600D passa plus att den liggen inom budgeten. :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!