Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1186 ggr
ponnyfotot
2012-04-17 20:11
0

Fotostöld?

Hej jag undrar lite över det här med bild stöld och vad ni tycker jag ska göra i följande sitution.

Jag är ganska ny på det här inom foto och har nyss fotat min första pay & jump (träningstävling typ). Jag har lagt ut alla bilder på facebook så dom som vill ha kan spara ner osv. Men nu till problemet: En person (nämner inte namnet) har lagt ut bilderna på sin blogg men hon har lagt en svart ruta över bildstämpeln på alla bilder. Vilket jag INTE tycker är okey! på bildstämpeln stog det

Foto: Jossan www.ljusdalsryttarna.blogg.se

Vad tycker ni jag ska göra åt detta? tror ni det går att anmäla till blogg.se?

fotogymnast
2012-04-17 20:24
1

Det låter ju inte bra! Jag kan absolut inget om det här så hoppas någon mer kunnig kan svara mer på din fråga. Men jag förstår att du blir irriterad, namnet finns ju där av en anledning!

Hade jag varit i din situation hade jag iaf börjat att säga till bloggaren, lämna en liten kommentar och se vad hon säger?

uffelarsen
2012-04-17 20:27
1

Klart att det inte är ok! Börja med att kontakta henne och fråga vad hon håller på med! Att hon med ditt medgivande tar en bild är en sak, men jag tycker definitivt inte att det är ok att hon ändrar bilden utan ditt samtycke. Jag själv satte aldrig bildstämpel förut men jag hittade också mina bilder på några ställen där dom hade ändrat saker och ting i bilderna och använt dom i ett sammanhang som jag absolut inte ställde upp på. Så hade det varit jag så hade jag omedelbart kontaktat henne.

Ylva-Li
2012-04-17 20:29
0

Jag tror inte blogg.se bryr sig nämnvärt tyvärr.

Försök kontakta personen som gjort detta dock, och tala om vilka regler du har på dina bilder. Jag antar att det var ok att ta dem och publicera dem? Men att du vill ha din logga då. Tycker det är helt ok regler som man borde kunna respektera.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

ponnyfotot
2012-04-17 20:40
0

tack för alla svar :)

hon skyller lixom på att loggan är där bara för att jag vill ha upmärksamhet, men ska jag vara ärlig tror jag att det är hon som vill ha det ….

Den här  gången var jag dessutom snäll och satte dit en lite mindre logga än vanligt.

Det som kan försvåra läget är tyvärr att jag "bara" är 14. (Hon är 13) och hon tar inte det hela så seriöst :(

Ylva-Li
2012-04-17 21:12
0

#4 Det spelar ingen roll. Dina bilder, dina regler. Klart du vill ha uppmärksamhet, det vill man när man fotar och är nöjd med sina bilder, och det är inget fel med det!
Lägger jag ut bilder på nätet, så är det också oftast med logga. Och speciellt när andra får använda dem. Då måste loggan vara där.
Så det var ett dåligt argument från henne.

Då får skicka henne hit så får hon se att det inte bara är du som tycker, utan att det är såhär det går till. :) Stå på dig!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Emo
2012-04-18 08:56
5

Stöld är stöld.

Oärliga människor är oärliga även om de bara är 13 år.

Vill hon verkligen skylta med att hon är det?

Visa henne detta:

http://www.bildombudsmannen.se/

Där kan hon läsa vilket brott hon gör sig skyldig till.

Där står också vad det kan kosta henne.

Antagligen kan du få svårt att få ut pengarna av henne, men det vet man ju inte. Hon har kanske råd att betala fakturan du har rätt att skicka till henne.

Lycka till med att försvara det som är ditt.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Marrieh
2012-04-18 13:21
5

Precis som #6 säger så tycker jag att du ska tala om att bildstöld är ett allvarligt brott och att du kommer att skicka en faktura om hon inte tar bort bilderna.

----------------------
Marielle Foto