Trasiga bilder
Hej, har ett problem med min nikon D3100, vissa bilder får ett rött kryss över sig som jag lämnat på minneskortet och går inte att läsa. Det händer att filmer blir kapade av detta också. Vad är det för fel?

Det är omöjligt att säkert säga var felet ligger, och det är inte heller säkert att det är något problem med kameran eller minneskortet, utan det kan vara hanteringen av bilderna.
Så du bör svara på de här frågorna för att det ska gå att komma vidare:
- Formaterar du alltid kortet i kameran efter att ha tömt det?
- Raderar du någonsin bilder från kortet?
- Har det hänt någon gång att kamerans batteri har tagit slut?
Om du svarar nej på första frågan och ja på de andra två, så måste du ändra dina rutiner, och det kan mycket väl vara skälet till att du har trasiga bilder och att filmer kapas.
Om du däremot alltid formaterar efter att du har fört över bilder till datorn och aldrig raderar någon bild på kortet, och batteriet i kameran aldrig har kört så länge att det tar slut, då kan det vara något problem med kameran eller minneskortet.
#1 Har aldrig formaterat det, och raderad alltid bilder från kameran :$ Vad menar du med att batteriet har tagit slut? Jag har haft den sedan januari 2011, så naturligtvis har jag behövt ladda batteriet. Men kameran har aldrig "dött" av lågt batteri, jag laddar det alltid direkt när den har lågt batteri, i och med att det är en funktion inställd så att man inte kan ta bilder då.

Frågorna kom därför att:
Om man raderar bilder emellanåt på kortet så kan det hända att kameran stannar när man filmar.
Om man raderar bilder emellanåt på kortet, så kan det hända att filer blir trasiga för att kameran inte klarar att hantera minneskortet helt bra, i synnerhet om man inte emellanåt formaterar kortet. Det beror på att kamerans operativsystem inte har några kontrollfunktioner mot kortet, och att det kan uppstå fel som gör att filer inte skrivs ordentligt.
Om batteriet går ner så att kameran slutar fungera medan man fotograferar, så blir det garanterat fel på kortets filsystem, och filer går sönder. Det kan också hända om man tar ur kortet när kameran är på, eller om man tar ur batteriet när kameran är på.
Rutinen man ska ha är att:
- Man tar bilder i sekvens efter varann och raderar helst aldrig någonting.
- När man för över bilder och filmer till datorn, så tar man backupp på dem och sedan formaterar man minneskortet i kameran.
- Om batteriet skulle råka ta slut medan man fotograferar så för man därefter över bilderna till datorn och formaterar kortet i kameran när man har laddat batteriet.
Om man aldrig formaterar minneskortet är det stor risk att det så småningom blir fel i filsystemet på kortet, vilket kan resultera i trasiga filer.
Ta för vana att ALLTID formatera kortet I KAMERAN efter varje gång du sparat ner bilderna i datorn och använder det igen, då slipper du få trasiga filer och röda kryss. Redigera heller inte bilder direkt på kortet i kamerans programvara. Överför bilderna till datorn innan du gör någonting.
Detta kan inte upprepas nog många gånger, det här är viktigt att komma ihåg.