Adobe RGB
Vad är fördelarna med att använda det i kameran? Jag har photoshop och kan då efterbehandla alla bilderna.
Men hur ska man göra ävl i ps och varför ska man ens använda Adobe RGB?
AdobeRGB är en färgprofil som kan hantera ett större färgomfång än sRGB. AdobeRGB är därför mer lämpad för utskrifter och annat tryck. De flesta lite förmånligare skärmarna kan dock inte visa mer färger än sRGB så därför är det standarden för bilder på webben. När man i datorn öppnar en bild som är i AdobeRGB måste programmet stöda färghantering för att visas rätt, men det gör tyvärr långt ifrån alla program. Av webbläsarna vet jag att t.ex. Safari och Firefox stöder färghantering, men inte Internet Explorer eller Google Chrome.
Fotograferar man i råformat kvittar det vad man har valt för färgprofil i kameran, men om man fotar i jpeg har det en viss betydelse. Ska man som sagt skriva ut bilder är det bra fotografera med AdobeRGB-profil, men inte om man använder ett icke-färghanterat bildprogram. Har man sparat en bild i adobeRGB och laddar upp den på nätet och sen öppnar den med en browser som inte stöder färghantering så kan den se ganska blek och tråkig ut.
Det här med färghantering är ett ganska komplicerat kapitel men det finns några bra artiklar på fotosidan om saken (vet dock inte om man måste vara betalande medlem för att komma åt dem) och ganska mycket information om saken i fotosidans forum. För min del fick jag läsa artiklarna flera gånger om och göra en hel del tester själv innan poletten började falla ner och jag började begripa vad det handlar om ens någotsånär. Direkt enkelt är det inte…..
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus