Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 677 ggr
Milla00
0

Kritik- Barn porträtt

Jag vill ha kritik på dom här bilderna som är tagna av mig med min

Camera: Canon EOS 1000D Objektiv: Tamron AF70-300mm

Vad är det jag kan förbättra?

Denna kommentar har tagits bort.
Milla00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild:1

Milla00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild:2

[pandes]
0

Man får bara ha 2 bilder i en kritiktråd tyvärr. :/

Milla00
0

Ja okej, Jag viste inte det :/

ru4real
0

Det jag reagerar på först är mer av teknisk natur, du har klippt huvudet lite på bägge bilderna. Det kanske är medvetet, men jag tycker att det stör. Det är fin gråskala i bägge bilderna.

Den övre saknar lite skärpa, eller den ligger iaf inte på ögonen. Det kanske du kan hjälpa upp lite med oskarp mask i photoshop?

Den under skulle jag nog också viljat se att flickan tittar rakt in i kameran, hade gett mer kontakt med betraktaren.

Den övresta skulle du kunna testa med bara aningen mer kontrast? Testa och se vad som händer. Men annars var det fina bilder.

JazzBass
0

Jag själv å andra sidan tycker det bara är bra att man vågar kapa lite här och där, det lyfter fram ansiktet bättre. Kompositionsmässigt så tycker jag den första är klart bättre, bakgrunden i den andra känns lite rörig och ogenomtänkt. Men jag gillar uttrycket mer i den andra, och jag uppfattar den bilden som "öppnare" till sin karaktär, vilket betyder att det finns lite större rum för egna tolkningar av bilden. Jag börjar t.ex. fundera på vad hon tänker på, medan den första inte ger alls samma tankar även om tjejens uttryck i den bilden också är väldigt avslappnat och trevligt.

Sen reagerar jag lite på samma sätt som #6 på det tekniska i vissa avseenden. Skärpan ser inte ut att ligga på ögonen på någon av bilderna, men det kanske går att hjälpa upp lite med lite smart bearbetning. Ser man på bildbearbetningen så tycker jag den första bilden skriker efter mer kontrast. Inte på det viset att man öppnar kontrastverktyget och drar upp kontrasten, utan snarare så att man i nivåer-verktyget drar reglaget för svartpunkten upp lite. På det viset undviker man att det ljusare samtidigt blir ljusare, för det behövs verkligen inte i bilden då den redan har lite utfrätta områden. Det är inte så mycket så att det stör i det här skedet dock.

Intressant säkert för dig Milla00 att notera hur olika åsikter man kan ha om samma bilder. En tycker att man ska göra si och en annan tycker man ska göra så. Det gäller att snappa upp vad alla säger och sen göra på det viset man själv tycker är bäst. Men jag hoppas du fick ut nånting nytt av både ru4reals och mina kommentarer.

Jag tog f.ö. bort ett inlägg (#1) som jag såg var tomt, du raderade visst själv bilden från det?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus