Photoshop Elements 7 vs. 10
Hej!
Photoshop Elements 7 hemma. Finns det någton idé att uppgradera den till 10:an.
Är absolut inget proffs och kan nästan inget om Photoshop, men vill gärna lära mig. Har fått en kurs som är baserad på 7:an och ska börja med den.
En fråga till er: har en Sony A33 och fotograferar i JPEG. Om jag ska foto i RAW, kan jag öppna bilderna i Elements 7? eller måste jag uppgradera till 10:an?

Du får helt enkelt prova om den kan ta råfilerna med den senaste version av ACR som du kan installera.
När det gäller finesserna tror jag att du klarar dig alldeles utmärkt med version 7. Det är egentligen mycket mer avancerat än vad de flesta behöver. Jag antar att Sony också har lämnat med en råfilskonverterare; jag vet inte vilken de brukar skicka med, men det finns också andra att välja på, och de flesta kan samarbeta med en yttre editor.
Kolla på Adobes hemsida om du kan ladda ner uppdatering av ACR som tar råfilerna från din kamera, jag tror att det ska gå.
Ja, det fanns en skiva med när ajg köpte kameran, kan det vara den du menar. Är det något jag ska lägga in i datorn? Ja, du ser hur okunnig jag är ..
En dum fråga till: vad menas med ACR
?

ACR är en råkonverterare från Adobe, som endera kan vara fristående eller integreras med något av deras bildbehandlingsprogram. När man har installerat den kan man öppna råfiler direkt i Photoshop, men man måste ha en version av ACR som känner igen råfiler från kameran man har, och därför måste den uppdateras när det kommer nya kameror.
ACR = Adobe Camera Raw
Jag anväder Sony och jag tyckte att den RAW hanterare som kom med kameran (A200) var inget att använda. Jag körde allt med PSE7 den som du har. Det programet kommer du långt med, jag har jobbat mycket i PSE7 och skulle den kursen inte ge dig något, så finns det många filmer på Youtube, så lärde jag mig, sen att våga prova. Kom bara ihåg att du gör en kopia på bilden först så du inte står där med en bild som ser ut som jag inte vet vad. Så uppdatera ditt Elements 7 så kommer det att funka.
Sen efter jag skaffa mig min A850 så gör jag allt i Lightroom.