Bra systemkamera? :)
Hej! :)
Jag funderar på att köpa mig en systemkamera till sommaren, då den vi har nu är vääldigt gammal, svår att förstå och inte särskilt bra.
Jag tänkte mig en Canon, alternativt en Nikon. Den ska vara ganska lätt att förstå sig på, ha ett bra pris och såklart ta fina bilder. Jag är väldigt mycket för närbilder, bör man köpa till ett objektiv då? Ni får gärna ge mig alla tips ni har.
Så, vad har ni för kamera? Och vilken tror ni skulle passa mig? :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Varför snöar du in på Canon eller Nikon? När det finns andra märke :)
Själv kör jag med Sony. Det jag gillar med dom är autofocus och bildstabilisering i huset. Men ISOn är inget att skryta med…Så är det viktigt för dig att kunna köra på hög ISO så är inte Sony något för dig.
Jag kör också med Sony. Själv så kör jag på en sony A 35 tycker den är jätte lätt att förstå och den ger bra bilder.
Dom finns också med jätte bra pris om man hittar rätt butiker :)
Tänkte mig en Canon eller Nikon eftersom jag har lite erfarenhet av hanteringen av dem. Men nu får ni in mig på andra spår också. En Sony låter bra. Ska kolla runt lite på dem. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Jag rekommenderar att du först och främst klämmer och känner på vad du känner dig bekväm med.
Därefter sätter du dig ner och funderar på vad du verkligen vill få ut av din kamera och om den kommer kunna leverera det du vill ha.
Canon och Nikons fördel är att de har en stor objektivpark även på begagnatmarknaden som de andra märkena inte har vilket kan underlätta om och när du behöver uppgradera.

Vilken budget har du?
#4 - Tack för tipsen! :D
#5 - Alltså gärna så låg som möjligt, helst inte över 5000 kr.
Här får du just nu mycket kamera och prylar för pengarna :)
Jag tycker personligen Nikon (har testat både canon och nikon) men de är nog främst för att jag tycker att de billiga canon kamerorna känns så plastiga, men de är en smaksak 
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus

Hehe, jag tycker precis tvärt om. Nikon känns rejält plastiga, särskilt instegsmodellerna. Iofs tycker jag inte det är så viktigt, då det också kan vara positivt med en lätt kamera.
Det är svårt att säga att något av de större märkena skulle vara bättre än de andra. Både Canon, Nikon och Sony gör väldigt bra systemkameror!
Om du känner dig bekväm med något av märkena skulle jag rekommendera dig att fortsätta med det. Alla prisvarianter finns ju i alla märken, så det är ingen större skillnad heller!
Tack för alla tips! :)