Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3048 ggr
Ylva-Li
2

Laptop med bra skärm

Jag ska ha en laptop i mitt företag när jag åker ut på utställningar (djur), för att snabbt kunna redigera och bränna ut på skiva till kund.
Vilka rekomendationer har ni där? Dessvärre inget jättedyrt, annars hade jag satsat på mac. (Har ca 5000-6000 i budget.)
Kräver enbart att det ska gå att köra lightroom/photoshop cs5/6 på, samt brännare, och en skärm som antingen går att kalibrera rätt eller är någotlunda ok vid köp.
(De laptops jag kikat på var extremt dåliga.. helt fel färgåtergivning och det känns inte bra förstås. Funkar inte riktigt att släpa med sig extern skärm heller.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

ettlitetalias
1

Hmmm, det enda jag har att rekomendera är just Mac… kanske en macbook (pro), second hand? Min från 2007 är precis lika bra som när jag köpte den 2007, så om du kan få tag på en andrahands som är vårdad så skulle jag absolut satsa på en sån! Min kompis har en från 2000 som fortfarande håller måtten!

Mimmi
1

För det priset kommer det bli svårt för dig att hitta en laptop som både har en bra skärm och tillräcklig prestanda för att utan problem klara Lightroom och Photoshop (som är väldigt krävande program). Jag tror tyvärr att du måste räkna med att gå upp i pris om du vill ha en laptop som möter dina krav.

denstore
1

Saken är att du måste kalibrera din skärm när du köpt datorn. Det finns oftast möjlighet till det via drivrutinen. Eller så använder man Windows verktyg eller Photoshops. Utöver dessa finns det en massa tredjeparts-program för det. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Calibrate-your-display http://skarmkalibrator.se/manuell-fargkalibrering/ Angående dator, så se till att den har Intels i5-processor och mycket minne och ändå helst en ledig minnesplats, så är det ganska lugnt. Ska man köra mycket tunga intensiva applikationer kan dubbla hårddiskar, och då helst en SSD vara bra, men då blir det dyrare.

Ylva-Li
1

#3 Jag har en som jag kikat på, en väns laptop som inte är äldre än ett år, kostade 7k i inköpspris. Den har iaf i5-processor vad jag förstod. Testade lightroom på den och det funkade utan problem. Måste dock jämföra skärmarna här hemma. Min som är bra mot den. =/

Bah.. trodde inte det var SÅ svårt att få en laptop som funkade ok.
Vill ju bara att bilderna ska se ut ungefär som på datorn när man skriver ut dem sen, så de inte ser skit ut när de väl printas..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

denstore
1

#4 Mitt tips är nog egentligen att bara kolla på processorn och installerad minnesmängd ifall du ska syssla med hotoshop på den. Det är inte lönt för medparten av användarna att krångla med olika uppgraderingar och optimeringar.

ettlitetalias
1

#4 Tänk på att alla skrivare skriver ut olika också! De bör vara kalibrerade mot varandra.

Inkanyezi
1

Jag ser nog skärmen som det allra viktigaste. Den bärbara som jag har är ganska värdelös i det avseendet, och det är i stort sett omöjligt att avgöra när en bild är lagom ljus, även om det är ganska lätt att få hyggliga färger. Problemet är att skärmen inte ser likadan ut i olika vinkler. Om jag tittar på den i en lägre vinkel är den mörkare, och i en högre blir den ljusare.

Och alla billiga som jag har sett har samma svaghet.

Jag gissar att de billigaste som inte har det problemet är de med LED-skärm, det har ju kommit några som är ganska billiga, men jag har inte provat, så jag kan inte vara säker. Däremot är nog de flesta tillräckligt kvicka för att bearbeta bilder och bränna; brännare sitter i nästan alla numera. En liten hake är det med brännaren, och det är att numera sitter alltid en DVD-brännare i, och den funkar för bränning av CD-ROM eller DVD, men alla som jag har provat har varit oanvändbara för CD-RW. Det är någonting som inte stämmer, och i synnerhet går det inte att radera en CD-RW som har bränts i en CD-brännare.

Så om mediet du ska använda är CD-ROM eller CD-RW är det säkrast att ha en CD-brännare, som oftast inte följer med när man köper en ny dator. Det är inte kul att komma hem med en skiva och det visar sig att den inte kan läsas ordentligt i den egna datorn. Jag bränner numera alltid CD-skivor i en portabel brännare som jag har och som alltid har bränt felfritt. Den dag den slutar med det måste jag nog leta rätt på en ny. Ingen av mina DVD-brännare fungerar bra till CD, men alla går perfekt till DVD.

Jag har sett reklam för bärbara med LED-skärm till hyggligt pris, bland annat från MM, så det kan vara idé att titta på vad som finns.

Ylva-Li
1

#7 Värt att tänka på. Skulle det problemet uppstå så får det bli en extern brännare till. Alla har dvd nuförtiden. =/

Hittade en laptop en Dell xps15. Enligt tester riktigt ok skärm och resten också. Får nog höja min budget något. Det här verkar landa på runt 6-7k.

rättelse: 9k

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JazzBass
1

Tror som nån skrev ovan att det viktigaste är att se till att man kalibrerar skärmen, helst med jämna mellanrum. Men ändå så kan det vara problem med att skärmen är olika ljus i olika vinklar som #7 nämner. Det problemet har jag också med min 15" macbook pro. Jag trodde när jag köpte datorn att skärmen skulle vara avsevärt bättre i det avseendet. Så alltid om jag blir tvungen att redigera bilder på den skärmen så är jag väldigt noga med betraktningsvinkeln och ställer in ljusheten så lågt som möjligt men så man fortfarande ser allt på skärmen bra. (Utskrivna bilder blir ofta för mörka om man jobbar på en för ljus skärm).

Hemma har jag alltid min externa skärm (Dell U2410) kopplad till datorn. Det är en mycket bättre skärm för bildbearbetning och är inte alls lika känslig för olika betraktningsvinklar. Men också den behöver kalibreras för att visa rätt färger.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ylva-Li
1

#9 Ja, tänkte satsa på en Dell 23" LED U2312HM. Fått riktigt bra recensioner just för färgen också, och att man kan kalibrera intill nästan perfekt. Och den är billig.
Men den ska jag ha i hemmet, för större redigeringar och större projekt. Men vill ju gärna kunna ha en laptop med. Dels för att visa kunden vad de får (lättare att visa på dator än i kameran) och dels för att kunna bränna ut direkt till kund vid mindre fotningar, typ utställningar för djur.

Räknat om lite så budgeten nu ligger på ca 8k för dator. Fortfarande svårt. ;)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

denstore
1

Om du ska köpa Dell xps15, så räkna in tillägget på 1600kr för att få Full HD B+RGLED TL-skärmen som är den som brukar få bra betyg i tester. Den vanliga standardpanelen är samma som sitter i de flesta 15,4-tummare.

Ylva-Li
1

#11 Japp såg det. Det var efter lite tillägg den landade på 9k. Heh.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||