Nikon D5000 Vilka inställningar?
Jag har en fråga till er andra med Nikon D5000.
Jag suger verkligen på att ta rörelse bilder, alltså, jag är jätte dålig på det!
Allt annat lyckas jag få till som jag vill ha det, men inte rörelse bilder.
Så jag undrar vad ni har för inställningar när ni ska ta just rörelsebilder?

Det är inte någonting särskilt med Nikon D5000 att ta bilder i rörelse, utan det är samma vilken kamera man än har. Om du vill frysa en snabb rörelse måste du ha en kort slutartid, och om du vill ha oskärpa i rörelsen ska slutartiden vara längre.
Eftersom Nikon har "Auto-ISO", kan man använda läget S och bestämma slutartiden och låta kameran sköta resten. Om ljuset är svagt och objektivet inte är ljusstarkt nog kan det resultera i att bilderna antingen blir väldigt brusiga eller att de blir underexponerade.
Man kan också använda läget A och ställa in största bländaröppningen och lagom högt ISO för att inte få för mycket brus. Kameran kommer då att välja så kort tid som möjligt med inställningen som man har gjort, och om det inte går att få en mycket kort tid, blir den längre.
Slutartiden för att stoppa rörelse beror lite på hur snabb rörelsen är. En hund som springer kan man oftast få hyggligt skarp på 1/500 sekund eller kortare, men om man använder tele kan man behöva ännu kortare tid för att inte få skakningsoskärpa.
Ett ljusstarkare objektiv underlättar, och om man inte förstår hur det hänger ihop med slutartid, bländare och ISO, så finns det på de flesta instegskameror ett "sportläge", springgubben, som justerar de här parametrarna så gott det går för att frysa rörelse. Det funkar inte alltid, eftersom svagt ljus och ett ljussvagt objektiv kan göra att det helt enkelt inte går att få en kort slutartid eller hyggligt lågt ISO; det sista är nöcvändigt för att få mindre brus i bilden.
Så grundtipset är att lite glömma bort vad kameran heter, för det har ingen som helst betydelse, men att du lär dig hur man kan göra för att få såna bilder som du vill ha. Det är helt oberoende av vilken kamera du använder.
Knepen är ganska många, och de viktigaste är att följa med i rörelsen när man tar bilden, och att krama av avtrycket, så att det inte blir ett ryck när man trycker av.
Okej, tack för förklaringen! Ska ut och prova sen om jag kan få till det! :)
Du fick en bra förklaring redan ovan, men en sak vill jag tillägga: Ställ in kameran på följande fokusering (AF-C) och använd en fokuspunkt som du ser till att hålls på motivet när du ska fotografera. Det är viktigt att fokusen följer med motivet för att man ska få motivet skarpt. Det kan löna sig att använda mittenfokuspunkten då den är bäst på att hitta och följa olika rörliga motiv. Man kan alltid beskära bilden i efterbehandlingen om det behövs.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus