Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2155 ggr
MonaAlexandra
2012-04-10 12:49
0

Objektiv

Någon som har en bra sida att läsa om objektiv.
Har en hel del att lära. Så gärna en sida ända från grunden.

Tack :)

denstore
2012-04-10 13:19
1

Tja, det beror väl lite på vad det är du vill ha ut av sidan. Fotosidans genomgång av bländare, slutare och ISO är ju en bra start, men sedan finns det ju hundratals bra sidor med recensioner av objektiv.

MonaAlexandra
2012-04-10 13:32
0

Jag kan ingenting om objektiv kort sagt. Och det känns lite jobbigt när man ska börja fotografera. Har inte läst så mycket.
Men förstår inte detta med millimeter. Alltså det är väl brännvidden?
Men det finns ju flera olika sorters objektiv som macro, vidvinkel osv.
Så om jag säger att jag har ett objektiv på 55 - 300 mm.
Hur vet jag vilket objektiv detta är?

Vet att jag låter som en idiot. Och är förmodligen det.
Men känns som att allt är bakvänt i foto-världen ibland.

MonaAlexandra
2012-04-10 13:47
0

föresten. Den kameran min pappa har beställt åt mig har ett objektiv på 18-105 mm… är det bra eller dåligt?
Kommer fota mycket blandat. Närbilder, porträtter osv..

Och om det står t.ex 18-105 är det ett objektiv med zoom.
Sen om det bara står t.ex 200 mm, är det ett objektiv utan zoom?
Eller har jag helt tagit detta om bakfoten?

Inkanyezi
2012-04-10 14:17
7

Millimetrarna har att göra med vilken bildvinkel objektivet har, och grovt delar man in objektiv i normal, vidvinkel och tele.

Normalobjektiv har en brännvidd som är ungefär lika med måttet på sensorns diagonal, dvs ungefär 30 mm på det vanligaste bildformatet på DSLR-kameror.

Objektiv som har väsentligt kortare brännvidd är vidvinkelobjektiv, och objektiv med längre brännvidd är teleobjektiv. När du har ett objektiv som täcker området 18-105 mm så är det alltså alltihop av detta, vidvinkel, normal och tele. Det betyder att man kan använda det till de flesta uppgifter som man ställs inför.

Och som du kanske redan har förstått, zoom betyder att man kan ändra brännvidd, så ett objektiv med bara en enda fast brännvidd alltså inte är ett zoomobjektiv. Det finns zoom både med kort brännvidd, vidvinkelzoom, och med lång brännvidd, telezoom. Och så den du har som är lite som den schweiziska fickkniven, med allt på en gång.

Och rent praktiskt betyder det att du knappast kommer att behöva något annat objektiv om du inte har någonting speciellt som du vill göra där det inte räcker till.

De svagheter som du senare kan upptäcka kan vara av varierande slag. Det kan vara att man inte kommer tillräckligt nära för mycket små saker, eller att det inte släpper in tillräckligt mycket ljus för att kunna användas inomhus på fri hand. Det kan också vara att det inte räcker tillräckligt långt, eller att det inte tar med tillräckligt mycket av en interiör. Men det hänger ihop med begränsningarna som objektivet sätter, och det är inte säkert alls att du någonsin kommer att uppleva det som begränsningar. Det finns också enkla lösningar på någon av begränsningarna; till exempel kan en enkel närbildslins göra att man kan ta närbilder på småkryp som objektivet inte räcker till annars.

Det är i alla fall inte någonting du behöver fundera mycket över. I praktiken, när du tar bilder, så vrider du bara på zoomringen för att ställa in bildutsnittet så att ditt motiv hamnar lagom stort på sensorn. Det är först när du upptäcker att du inte klarar att ta vissa saker, som det kan vara idé att fundera över precis var begränsningen ligger och se om man kan göra någonting åt det.

Så sätt igång att fotografera. Det är en mycket bra kamera, och objektivet är också bra. Det ska gå att göra mycket bra bilder, och det är egentligen bara att öva på och lära sig hur grejerna funkar för att tämja dem till det man vill göra.

MonaAlexandra
2012-04-10 14:23
0

wow. Mycket bra info!!
Perfekt förklaring. ;D

Lynxx
2012-04-10 19:30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan kolla på Nikons sajt:

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Se till att DX Format & DX format e gula.

(se bild nedan)

Där kan du se effekten av olika objektiv.

Dra åt höger med dragregeln under bilden - så ser du hur mycket av motivet som varje objektiv kan få med.

Man kan även välja specifik nikonkamera & objektiv i menyerna under bilden. Klicka sedan på "Keep kombination" längt till höger - klicka på "Keep kombination" där det visas en kamera & objektiv (nere till vänster) - & klicka sedan på "Show" längt till höger.

Så ser du hur hur mycket just det objektivet täcker vid resp. brännvidd.

Det finns enkel guide, längre ner på sidan.

/L

MartinO
2012-04-10 19:59
0

Olika brännvider beskrev jag i vår fotoskola. Med bildexempel.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MonaAlexandra
2012-04-10 23:26
0

#6  Ska kolla nu direkt :)

#7 Tackar :)

MonaAlexandra
2012-04-10 23:29
0

Jo en sak till. Detta med VR, ED och GD osv som står på objektiven.
Vad betyder det?

Lynxx
2012-04-10 23:38
1
[pandes]
2012-04-10 23:52
0

… Är VR som IS?

Inkanyezi
2012-04-11 00:26
2

En hel del av de där extra bokstäverna är egentligen ganska oväsentliga, även om det kan vara kul att veta vad en del grejer står för. Olika tillverkare kan också ha olika bokstäver för samma sak.

Ibland kan de mer esoteriska sakerna ha betydelse, som till exempel när ett objektiv är innerfokuserat. Då vet man att längden inte ändras när det ställer in avståndet, och man vet också att framänden inte snurrar. Just det där sista är däremot omöjligt att veta utan att faktiskt ta reda på det när objektiv inte är innerfokuserade, för det finns objektiv som snurrar på framänden när de ställer skärpan, och det finns objektiv som håller den still, vilket verkligen har betydelse i praktiken, till exempel om man ska använda polariserade eller avtonade filter. Då funkar det inte med ett objektiv som vrider framänden. Ett särskilt fall där det kan vara av vikt att veta om objektivet är innerfokuserat är makroobjektiv, och särskilt makroobjektiv som har autofokus. Med innerfokusering fungerar AF ända till avbildningsskala 1:1, medan ett makroobjektiv som inte är innerfokuserat inte klarar att fokusera nära naturlig storlek på sensorn; då måste man låsa fokus och fokusera genom att "gunga" in skärpan, flytta kameran fram och tillbaka tills det blir skarpt.

Kameratillverkarna har mycket länge berättat om helt oväsentliga saker för att imponera, som att det finns särskilda glassorter, esoteriska namn på linsytornas antireflexbehandling, asfäriska linselement eller antalet linser som ingår. (Jag har ett 50 mm objektiv med tre linser och inget asfäriskt element, som i en del avseenden presterar bättre än ett annat som har sju linselement varav ett asfäriskt.) Ofta står det ASPH i modellbeteckningen på objektiv som har asfäriska element, men det betyder som sagt ingenting alls för objektivets funktion.

Inte för att de tekniska egenskaperna är utan betydelse. Exempelvis ytbehandlingen är mycket viktig för bildresultatet, men det spelar ingen roll om den heter Nano Crystal Coat, MC, HMC eller EBC, bara den är välgjord och inte lätt skadas när man gör rent.

Vanliga bokstavsbeteckningar:

• IS, OS, VR, OIS står alla för bildstabilisering
  • IF brukar stå för innerfokusering
  • APO ska betyda att objektivet är korrigerat för tre färger
    och därmed ger skarpare resultat än andra objektiv,
    som normalt är korrigerade bara för två färger.
  • SWM betyder direktdrift med ultraljudsmotor

Det finns många olika namn på motorn som driver autofokus, och skillnaden som kan ha betydelse är om det är direktdrivning eller om det finns en utväxling, som är mindre snabb, lätt kan skadas eller gå sönder och vållar oljud. Traditionellt är optik med direktdrift utan kuggväxlar dyrare, men direktdrivningen kostar inte mer att tillverka.

MonaAlexandra
2012-04-11 13:05
0

Okej.
Detta är något jag kanske ska lära mig senare framöver.
Måste först lära mig mer om kameran.
Men ska defenitivt spara allt du skrivit och läsa igenom detta senare.

Är väldigt okunnig och min kamera anländer i posten om några dagar
och vill gärna kunna så mycket som möjligt  när jag ska ut och prova den. Håller på att lära mig iso, bländaren och slutartiden för tillfället.

Är det något mer jag bör lära mig som är bra att kunna i grunden?

Lynxx
2012-04-11 15:21
2

Håll reda på horisonten. ;-)

/L

ru4real
2012-04-12 14:31
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Ut och plåta allt vad du orkar i början, sen kan du sitta och kolla igenom bilderna och fundera på varför de blev som de blev. Vet inte vilket program du kommer att använda för att sortera och organisera dem med sen, men alla bra skall ju kunna visa info om bilderna

Just den bifogade bilden är från Google's Picasa och den har mer info om varje bild, men inte ngt som jag tycker man har nytta av.