tror jag ger upp det här
Hej!
Nu har antagligen min externa hårddisk med över 50.000 gått sönder. Det är något som åker runt i den (låter som någon metall sak eller något) och usb kontakten är sönder (på själva hårddisken) också.
Jag vet inte, men får väl lämna in den och så får jag se om det finns något att göra. Annars är det väl skit samma och det kommer inte vara roligt att hålla på med fotografering längre om jag ändå inte kan behålla dom.
Jag har dom inte heller någon annan stans, och även om jag skulle fortsätta att fotografera så kommer jag inte lära mig så det spelar ändå ingen roll. Vet inte vad jag ska göra just nu.
Har en fråga bara,
går det att rädda en fungerande hårddisk som inte går att få in i datorn?
Med det menar jag att hårddisken låter som den ska, och så men jag får inte in den i datorn och jag vet inte heller om det är något annat som har gått sönder eller inte.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Om det bara är USB-uttaget som är trasigt och någon del från den som åker runt är det inga problem. Själva hårddisken ligger inuti en kabinett, en slags låda. USB-uttaget sitter i kabinetten, och man behöver alltså bara byta kabinett. Detta är enkelt att göra själv.
Har du otur kan din kabinett vara en sådan som inte går att öppna, men då är det bara att lämna in den på reparation istället.

Kabinettet går alltid att öppna, och det går att stoppa in hårddisken direkt i en stationär dator.
Det finns två typer, men det vanligaste om den är stor är att den är seriell ATA (SATA), och det är också vanligaste gränssnittet i datorer. De flesta har plats för en disk till.
Och som sagt, man kan också stoppa själva hårddisken i ett nytt hårddiskkabinett.
Det är lite olika vilka handgrepp som behövs för att öppna kabinettet beroende på vilken tillverkare det är, men det är alltid skruvat någonstans.
Vad hände, åkte den i golvet eller nått sånt?
Som ovanstående nämnde, om det är saker som egentligen tillhör lådan som gått sönder (dvs det som gör hårddisken extern) så finns det en helt ok chans att själva disken fortfarande fungerar och går att antingen montera i en ny kabinett eller direkt i datorn (ev med hjälp av en adapter).
Vad menar du egentligen med att du inte får in disken i datorn föresten?
Vilken tillverkare och modell är det?
tack, gör mig lite gladare iallafall. Ska lämna in den där vi köpte den och se vad dom säger.
ja, den åkte i golvet för ett tag sedan. Det jag menar är att den saken på själva hårddisken där man sätter in den lilla saken på kabeln har gått sönder så jag kan inte sätta fast den och då får jag inte in det i datorn.
Jag har faktiskt ingen som helst aning, på undersidan står det , Seagate. Om det låter bekant, vet inget annat just nu då papprena finns hemma hos pappa och jag är hos mamma.
Medarbetare på Djurfoto
Är det bara sladden är det lugnt. Du kan köpa en ny kabinett för 200kr och öppna din enhet, plocka ut hårddisken och stoppa i den i din nya kabinett.
Hårddisken ser ut så här 3,5 tum:
http://www.diyallday.com/wp-content/uploads/2011/06/hdd.jpg
eller så här 2,5tum:
http://www.techfuels.com/attachments/hard-disk/2184d1213194777-seagate-momentus-120gb-hdd-seagate-momentus-120gb-hdd.jpg
Det finns två storlekar. 2,5 tum och 3,5 tum. En 3,5 tum är ungefär *mäter* 2,5cm tjock och en 2,5tum är betydligt tunnare.
Sen köper du bara en tom hårddiskkabinett, till exempel denna som passar 3,5 tum (Jag har denna kabinett):
http://www.dustinhome.se/deltaco-externt-kabinett-1x35-sata-usb-esata-black/product/5010609079
och stoppar i din hårddisk och sen går den använda igen.
Lätt att vara efterklok, men se alltid till att ha dina bilder säkerhetskopierad på en annan hårddisk. Med hårdiskar är inte frågan OM de går sönder utan NÄR.
#5 Är det en sån där svart plastlåda som är helt blank och där framsidan liksom är rundad upp mot ovansidan?
Har ett gäng sådana isåfall och har öppnat ett par när själva hårddisken pajjat. Det sitter helt vanliga 3.5 tums SATA hårddiskar i dom (om det är den stora varianten), inga problem alls att flytta över dom till något annat. Om hårdisken var avstängd när den rasade i golvet så så är nästan helt säkert hårddisken OK (vet inte om jag hade litat på den som ända ställa för mina foto men bör inte vara några problem att kopiera bilderna från den.
Men som nån sa längre upp, ha ALLTID dina bilder på åtminstone två ställen!
Är det bara kontakten är det lugnt. Gör som andra har rekommenderat i tråden. Får det till att fungera är det bara till att säkerhetskopiera så fort du kan, speciellt eftersom du tappat den i golvet.
Om inget annat fungerar finns alltid Ibas.
Jag har haft samma problem och köpte ett kabinett för 399 kr tror jag det var - sen var det inga problem att tömma över innehållet.
Jag slarvar också med backup men viktiga bilder backupar jag direkt så jag har de både på datorn och på en extern hårddisk. Var sjätte månad bränner jag de senaste 6 månadernas foto på en DVD-skiva. Egentligen borde jag förvara den någon annanstans än hemma, men jag har den hemma fortfarande. Har tänkt att jag borde lägga dem hos mina föräldrar eller sambons föräldrar, så att inte allt försvinner om något brinner ner eller så.
Du tar jättebra foto så det finns ingen som helst anledning att lägga ner verksamheten bara för detta. Bara att komma igen, även om det kanske känns tungt just nu!
mvh Martin
Tack för alla svar! Har inte riktigt orkat svara då jag känt att allt bara är hopplöst, men ska se till att det fixar sig igen. Och jag ska göra backup, så fort jag får tillgång till dom igen! :)
Kommer dock inte köpa flera hårddiskar då dom är ganska dyra om man ska ha något som håller (den senaste jag fick startade en gång sen ville den inte längre.. tur va att jag hade kvar bilderna i datorn) utan det kommer bli skivor eller något sånt.
#8 yes, precis en sån är det.
Ska be pappa bryta upp skiten och se om det går att få räddat allt, det borde det göra om det är så som ni säger. Ska kolla närmare på den och så kan jag ta en liten bild och slänga upp här, kanske redan ikväll så får ni se. Dock bara utsidan för jag vågar då inte göra något, rädd att jag förstör något (som jag alltid brukar göra :p)
Medarbetare på Djurfoto
En möjlighet är ju Microsofts skydrive som är gratis och där man kan lagra 25GB data. Om man skaffar flera konton så kan det bli en del.
Värd för Pensionärer
uppdaterar ,
syrrans och hennes kille va precis här och hennes kille bröt upp skalet!
så nu tar han med sig den hem och ska försöka fixa den, så länge den fungerar så ska det ju inte vara några problem. Och köpa ett såntdär karbinett så jag kan använda den som vanligt igen! :)
Medarbetare på Djurfoto
Men kom ihåg att ta backup nu 
Hårddiskar håller inte hur länge som helst!
nu så, tror att jag har samlat ihop lite pengar.. eller ja, om en vecka, till att köpa ett nytt skal till hårddisken. Känns att jag har varit utan mina bilder allt för länge och vill fixa så att jag får tillbaka dem. Och min macbook från skolan går inte att uppdatera längre då hela datorn är full av bilder, 162,9 gb i bara bilder och har 1,74gb kvar av 249,11gb så det är en tidsfråga innan datorn inte orkar mer.
Frågan är bara, vilket skal av alla ska man köpa?
Medarbetare på Djurfoto