Vad är "ett måste" i kameraväskan?
Befinner mig just nu i Thailand och upptäckte för ca en vecka sen när jag var i Bangkok att man kan hitta saker billigt. Jag tänkte inte mer på det då men nu när vi förmodligen ska åka tillbaka till Bangkok om ett par dagar så börjar jag fundera på om man kanske skulle satsa på ett roligt tillbehör! Så jag tänkte om ni kunde ge lite tips på något ni anser som "ett måste" i kameraväskan. Det är främst objektiv jag syftar på då. Jag har en nikon d3100 med kitoobjektivet 18-55mm och ett nikkor objektiv (50-200mm tror jag det är, eller 55-200mm eller något sånt.) Borde jag satsa på ett längre teleobjektiv kanske? Eller ett makro? Jag fotar främst kaniner, kaninhoppning och porträttbilder på människor men det kanske vore kul med ett makro ändå. Värt att nämna är att jag inte har jättemycket pengar att ge, men jag vill ha ett bra objektiv som ger skarpa och ljusstarka bilder. Hittar jag inget objektiv för bra pris som ger mig det jag vill ha så behöver jag inget mer objektiv, det är mer än fundering nu när jag är här :)

Om du inte är speciellt ute efter att fotografera fåglar och lite skyggare djur, tycker jag inte att du har skäl att titta efter ett längre tele än det du har. De två objektiv som du har täcker väldigt skilda motivområden, och om det är någonting som jag skulle sakna där, vore det snarare någonting mer vidvinkligt, men såna är inte billiga i Thailand heller, även om priset där troligen är lägre än här.
Det finns knappast någonting utöver det du har i objektivväg som saknas i väskan, men om du likt mig är fascinerad av små blommor och kanske insekter, kan ett makroobjektiv göra god tjänst, främst för att man kan komma till stor avbildningsskala på små saker. Och om du skaffar ett makro är en fjärrutlösare också ett mycket användbart tillbehör, eftersom du kan lösa ut kameran utan att peta på den.
Själv skulle jag inte ha köpt någonting där nere. Går det sönder så har du lagt ut en ganska hög summa endå, men du har ingen garanti (:
Kanske ett nikkor AF-S 40/2,8 DX makroobjektiv kunde vara något? Inte det mest optimala för insektsporträtt och dylikt, men mycket bra för blommor och porträtt.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jag hade nog funderat på något fast och ljusstarkt. Inte så insatt i Nikons objektiv, men de borde väl ha något 85/1.8 eller liknande?
Säger som #2 och avåder från att handla i Thailand rakt av då du både saknar garanti när du kommer hem igen och sannolikheten att du ramlar över en kopia nog får anses som rätt hög.
Beror nog på var man handlar, det finns seriösa butiker i Thailand med, men om du kan kanske du kan handla på flygplatsen? Det bör vara en seriös butik där om inte annat. Och ha koll på om du nu hittar ngt att du får rätt sak i kartongen med dig hem, de kan tydligen vara bra på att byta ut den varan du tittat på till ngt annat när du inte kan se.
Googlade lite snabbt, det skall finnas en affär i ett varuhus som heter MBK som skall vara seriös; http://leolaksi.wordpress.com/2008/08/12/bangkoks-fotofile-camera-shop-at-mbk-shopping-center/
#6 Jo den affären verkade seriös, jag kollade där förut och det var inte jättemycket billigare faktiskt. Det finns också Canons egna affär i MBK.
Tack för alla svar! Ska fundera lite till men tror faktiskt jag struntar i att köpa här - dels för att jag egentligen inte har pengar till det och dels för att man inte får någon garanti. Att varorna ska vara kopior är dock inget jag oroar mig för, eftersom affärerna som säljer kamerasaker i det enorma varuhuset MBK (som någon redan nämnt) ser väldigt seriösa ut. Sen finns det även en massa små typ stånd inne i varuhuset som säljer en massa prylar så som iPads och dylikt men dom är jag betydligt mer skeptisk till.
Mitt bästa köp var 50mm 1,8. Det är väldigt billigt just till Canon men lite dyrare till Nikon, så kolla om du hittar ett billigt där!
#9 tack för tipset! Någon som vet hur mycket det objektivet kostar i Sverige till nikon? Internet är så segt här så är nog ingen ide att jag kollar ;)

1100 respektive 1600kr, beroende på om du ska ha vara utan eller med inbyggd autofokusmotor.
#11 tackar :)
#11 tackar :)
Kom nu på en sak, batterigrepp! Det är ganska bra att ha och jag komemr nog skaffa det efter jag köpt mellanring och lins. :)
#14 tror dock inte det finns till nikon d3100 tyvärr.. Lite surt annars hade jag gärna köpt det.
#15 Det finns!
#16 jasså? Åh då ska jag kolla upp det! :) vet att det inte fanns för ett tag sen iallafall men det kanske har gjorts nu :)
Jag tror att åtminstone Hähnel tillverkar batterigrepp för instegsmodellerna, kika efter dem. Nikon gör det inte om de inte precis nyligen ändrat sin policy.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus