En undran ang portfolio
Jag har haft en diskussion med en bekant ang portfolio och vill nu höra vad ni tycker.
Skall en portfolio representera ett snitt på bilder tekniskt/konstnärligt osv som man kan leverera eller skall det vara dom absolut bästa bilder man har tagit.
Jag ser det så här , Om jag köper något via nätet så ser det ut på ett visst sätt, jag förväntar mig att när jag får varan så är den likvärdig i kvalite med det jag har sett på nätet , vilket jag personligen tycker är en självklarhet.
Han menar på att man måste visa upp det bästa så man "sticker ut" Om man skall sälja bilder så är det portfolion som dom ser först.
Jag förstår tanken men kan inte låta bli att tänka hur det blir om bilderna inte håller den standarden som man själv har satt.
Jag själv skulle bli riktigt riktigt arg om jag hyr in en bröllops/dop fotograf som levererar skit, men har fina bilder i sin portfolio.

Jag tycker att man ska se det hela realistiskt. Det som idag kallas "portfolio" på nätet är långt ifrån vad en portfolio var förr, och en portfolio har i stort sett alltid komponerats för ett syfte. Vi har ju lånat termen från måleriet, där portfolio är beteckningen på dels en mapp som är ägnad att bära verken i för presentation, dels urvalet av verk för presentation.
Bland fotografer har väldigt länge funnits blädderböcker framlagda för att kunder ska kunna se vilken typ av bilder man tidigare har gjort. Urvalet till såna blädderböcker har varit en blandning av genomsnittliga bilder och enstaka mycket bra bilder som kanske inte riktigt tillhör vad man dagligdags presterar. Fotografer har alltid varit medvetna om att man inte kan presentera ett material som selektivt plockar ut det allra bästa, för man vill inte att den tilltänkta kunden ska förvänta sig exceptionellt bra bilder, utan man vill visa vad man genomsnittligt brukar göra.
Om portfolion på nätet ska fylla den funktionen, att locka kunder och att ge tilltänkta kunder en idé om hur det beställda jobbet kommer att utföras, då måste portfolion komponeras realistiskt. Den måste innehålla genomsnittliga bilder i huvudsak, och den får innehålla enstaka toppexempel, men den får inte vara sammansatt av bara de bästa bilderna man har. Den ska i bästa fall redovisa en stil som är typisk, med exempel som är typiska. Då kan den fungera som underlag för beslut om att anlita fotografen eller välja en annan.
Jag tror inte att någon som sysslar yrkesmässigt med fotografi skulle ha någon svårighet att sätta ihop en fungerande portfolio som visar exempel på hur man kan förvänta sig att jobbet kommer att göras. Svårare är det väl för alla aspirerande nykomlingar som inte har vare sig vanan eller något stort underlag, och det är nog där risken är störst att bara fina bilder visas upp, så att en tilltänkt kund kan få alltför höga tankar om hur fotografen presterar. Många av de vi har sett här som vill etablera sig har ju ofta inte ens den tekniska biten i sin hand, vilket gör vågspelet än större.
Jag tror att det i mycket är en fråga om mognad och att klart analysera vad man ska ha sin portfolio till. Om man ska ha den bara för att visa sina allra bästa bilder, men inte riktar sig mot att söka en kundkrets för fotojobb, då är det okej att komponera den kring de mest lyckosamma skotten. Om man å andra sidan ska använda den för att etablera sig på en marknad och locka kunder, då är det mycket viktigt att ge sin tilltänkta kund rätt förväntningar och inte överdriva.
Jag försöker blanda på min egna hemsida för att man ska kunna se hur jag utvecklats som fotograf. Hade jag bara sett en massa bilder från ett tillfälle så hade jag nog funderat lite extra innan jag anlitat den personen. På vissa community sajter så publicerar jag mer selektivt då konkurrensen är väldigt hård. Det kan absolut vara en bra idé att försöka hitta en speciell genre för att sticka ut men då tilltalar man bara en viss målgrupp.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.

Då tror jag att i allafall vi 3 tänker runt i samma banor ang portfolio.