Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2717 ggr
MissInAction
0

Fota inomhuskonsert

Finns det några generalla inställningar för att få bra bilder på en inomhuskonsert, på en mindre scen? Som på Katalin Eller har ni andra tips? Glad

Jag själv har en Panasonic Lumix fz150, en superzoom. Har även några mindre kameror (också digitala) men jag tror att denna ger bäst bilder ändå.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mitralis
0

Jag har tyvärr inga bra tips att komma med. Men jag vill gärna påminna om att fotografer gärna får tänka på att det låter när de knäpper kort. 
Jag fick en annars väldigt fin konsertupplevelse totalförstörd av en otroligt ambitiös fotograf som sprang runt och knäppte och knäppte så att det inte gick att koncentrera sig på musiken.

MissInAction
0

Det är bra att tänka på, ja! På en bra kamera kan man ju ställa in hur och om den ska låta.

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Hellre lite för låg exponering än för hög, då ansikten och händer annars lätt blir utfrätta p.g.a. den oftast helsvarta bakgrunden. Men man ska inte underexponera för mycket heller, då det är svårt att ljusa upp en bild med bibehållen kvalitet om den är tagen med högt iso.

Det är viktigt med så högt ljusinsläpp som möjligt, så därför lönar det sig ofta att använda största bländaren. Dessutom vill ofta vill man också använda ganska korta slutartider på t.ex. ca 1/50s eller hellre 1/125s för att inte få så mycket rörelse- eller skakoskärpa. Det kan dock vara svårt att nå såna tider om man inte har tillgång till stor bländare eller vill pressa upp iso väldigt högt.

Måste man trycka upp iso väldigt högt, (t.ex. till 1600 vilket är väldigt högt på en kompaktkamera) så kan det vara en fördel att konvertera bilderna till svartvitt. Det gör att bruset inte stör lika mycket.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MissInAction
0

Åh, svartvita bilder skulle vara väldigt vackert <3 Jisses alltså, jag tror att jag behöver gå igenom kameran ordentligt innan jag åker dit så att det är någorlunda förberett. Låg exponering låter vettigt. Jag har mer och mer börjat använda M-läget på kameran, men är fortfarande n00b med tekniken Skäms Min grej har alltid varit att hitta motiv och idéer.

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

#4 - "Min grej har alltid varit att hitta motiv och idéer."

Det är ju det absolut viktigaste med fotograferingen. Glad Men det är lätt att glömma bort det när man snöar in på tekniken som jag lätt gör ibland. Flört

MissInAction
0

Det kan jag också förstå Tungan ute särskilt som jag väldigt lätt snöar in på saker som jag tycker är intressant, då blir det full fokus och i värsta fall tunnelseende! Måste försöka hitta en balans Oskyldig

Konserten är om ganska precis en månad så jag har lite tid på mig att testa.

Förresten, JazzBass, nu först slog det mig att det inte alls är modell-järnvägsspår som du har i din Avatar här intill, det är ju för tusan ett instrument! FörvånadSkrattande Varje gång jag sett bilden så har jag bara registrerat det som järnväg och inte tittat närmare. Jisses…

Kluring om Ryssland

Inkanyezi
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kunde inte hålla mig från att prova att ta en bild på min järnväg - hm - min feta bas, en mexikansk guitarrón, för att se om jag skulle kunna få skärpa från stall till sadel. Med tilt ska det gå, men jag har fortfarande inte fått tag på ett riktigt bra objektiv att tilta. Det här har jag tagit med min Tamron SP 24-48 mm nästan fullt utzoomat.

Det är inte särskilt lätt att leka med tiltning för att lägga skärpan där man vill ha den, och särskilt knepigt blir det när man lutar motivet efter en sned axel.

Jag tror att din kamera kan funka på en konsert, men det större problemet är att hitta precis lagom stilla ögonblick och dessutom hålla kameran still, för den lär nog inte vara jättebra på höga ISO, utan man får hålla sig till ganska lång slutartid. Det går, kanske det inte är särskilt lätt, men det kostar ju inget att ta massor av bilder när man plåtar digitalt, så det gäller att ösa på och sedan välja ut det som blev bäst.

MissInAction
0

Skrattande

Ska försöka att först och främst njuta av konserten när jag väl är där, och bilderna får prio 2 Oskyldig men visst ska jag försöka få många bilder! Jag ska kolla också att det är okej att ta bilder där under konserter, men det brukar inte vara något problem.

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

#6 - Haha, så kan man tydligen också se den bilden. Glad Som jag har skrivit i min presentation är min Avatar en bild på min favoritbas, en fender Jazz Bass (vilken överrasking! Flört). Den är tagen med en enkel kompaktkamera för flera år sedan. Här är förresten en större version.

#7 - Vilket kul instrument! Glad

MissInAction
0

Haha, jag kan fortfarande se ångloket komma farande där! Oskyldig
Gillar att bilden till större delen är suddig.

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Har stängt av alla ljud i min kamera, men - det mekaniska klicket när jag "trycker av", det går väl inte att bli av med? Jag gissar att det är fokuseringen som låter? Obestämd

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Puttar lite. Går det att bli av med det mekaniska ljudet som jag gissar kommer av fokuseringen när man trycker av? 
Konserten är i morgon - yaaay! Skrattande

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Om  menar pipet vid fokuseringen så borde du kunna stänga av det om det är en kompaktkamera eller liknande. Det mekaniska slutarljudet hos en systemkamera - som jag först trodde du menade - går däremot inte att stänga av då det kommer av att spegeln inne i kameran fälls upp och ner. Nåt sånt händer inte i en kompaktkamera så i dem borde man alltid kunna stänga av allt ljud i princip. Men jag vet inte hur det funkar med din kamera tyvärr.

MissInAction
0

Det klickar, inte piper Tungan ute
Det är en sån här kamera. 

Har stängt av allt som går i menyn nämligen och det verkar som att det här ljudet får man stå ut med.

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Då kan det vara så att det inte går att stänga av det, känner ju inte till modellen så bra. Men det stör knappast på en konsert om det inte är väldigt svagt ljud. Slutarljudet på min systemkamera är ibland störande på lugna jazzkonserter men nästan aldrig vid mer fartfylld musik. Jag tror nog din kamera är mycket tystare än min dessutom. :-)

MissInAction
0

Ja jag har iaf gjort vad jag vet att jag kan och jag får vara smidig när jag fotograferar så att jag inte stör någon Glad Ska ringa stället i dag och kolla om man får fotografera.

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Är nu hemkommen från en vacker och underhållande konsert <3 En del bilder blev suddiga, de flesta är rätt suddiga när man ser dem i sitt rätta format, det vet jag inte hur jag ska komma ifrån. Men som helhet är jag nöjd! Glad
Jag lägger upp någon bild imorgon med förhoppning om lite feedback och tips.

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Här är bilden som jag nog tycker bäst om Glad

En del blev som sagt lite väl suddiga men de har ändå bra känsla. 
Tyvärr så satt gitarristen, Kenny Håkansson, bredvid och skymdes därför av en stolpe som stod en bit framför mig, så jag såg inte så mycket av honom. Det hade varit fint att få bilder med dem tillsammans, men jag ville inte förlora min plats.

Jag har använt rätt så mycket optisk zoom på bilderna. 

Thorsten Flinck <3

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

En till favorit Glad

Ska säga också att bilderna är oredigerade, eftersom jag inte vet vad jag skulle göra med dem. Någon av de andra tänkte jag testa att se hur de blir i svartvitt.

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Bra fotat! I det där läget på full automatik skulle garanterat ansiktena mm frätts ut så jag tycker du fått till exponeringen utmärkt här. Glad Gillar speciellt den andra bilden du lade upp (i #19), bra komposition och uttryck!

MissInAction
0

Tack! Skäms Ja jag är faktiskt förvånad över hur pass bra det blev ändå, med tanke på att jag är ny på detta med manuell exponering. Jag tog verkligen fasta på tipset du gav om hellre för låg exponering än för hög Skrattande

Här är en till bild då jag hade höjt ISO ett snäpp (denna och förra). Det syns ganska tydligt! Jag förstår inte varför jag inte ändrade tillbaka till 400 direkt efteråt för jag såg i kameran att det blev lite väl kalla nyanser. Nåja..

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Iso påverkar ju inte nyanserna så mycket, utan främst brusnivån… Men den här sista är ju inte precis brusig den heller. Däremot  ser det ut som om brusreduceringen har jobbat hårt, ser lite utslätat ut. Men också bilden i #19 är tagen med iso 800 enligt EXIF… ;-)

Bra jobbat med exponeringen tycker jag! Provade du nåt med full automatik också? Skulle vara intressant att se skillnaden. :-)

MissInAction
0

Jo precis, de två senaste är med ISO 800. Men jag tycker att huden ser mer blåaktig ut på alla de bilderna, jämfört med ISO 400. Eller är det annat som kan ha påverkat ändå? Förvånad

Faktiskt så hade jag inte en tanke på att använda Auto! Kanske jag borde ha gjort men jag har fått för mig att de bilderna brukar avvika för mycket ifrån hur verkligeheten ser ut så jag slog bort de tankarna! Fasen, nu blev jag ju nyfiken!

Men dessa bilder är ju ändå långt ifrån de du visade upp på musiker i en annan tråd Flört

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Lika bra att hålla sig borta från auto i såna här lägen, för tro mig, det hade inte blivit nåt bra alls… :-)

Tack för komplimangen! :-) Men det blir en orättvis jämförelse, då de flesta av mina konsertbilder är tagna med Nikon D700 och nåt ljusstarkt objektiv. Och vid konsertfoto har verkligen utrustningen betydelse. Kompakt/bridgekameror har alltför små sensorer för att ge bra kvalitet på högt iso, och D700 har ju en fullformatsensor, faktiskt 30 gånger större än en vanlig 1/2.3" (4,55x6,17mm) kompaktkamerasensor som den i din kamera. Men jag tycker ändå dina bilder här blev verkligt bra för det! Det är inte det tekniska som är det viktigaste utan andra saker som komposition och uttryck som du helt klart fått till bra på dessa, och dessutom lyckades du väldigt väl med exponeringen vilket inte är helt lätt med allt färgat strålkastarljus och dylikt. Verkligen inte illa med tanke på att det här var din första konsertfotografering! Skrattande

MissInAction
0

Åh, jag funderade verkligen på att köpa en riktig systemkamera när jag köpte denna i julas, men jag kände att det var lite väl mycket pengar att lägga ut då jag så jag ville lära mig lite mer om teorin bakom fotografering först och det har jag ju möjlighet att göra med den här. För ungefär halva priset Tungan ute Man kan ju alltid uppgradera senare.

Tack så mycket för berömmet! SkämsKyss
Självkritisk som jag är så ser jag saker som stör, men jag är som sagt nöjd.
Hoppas på att kunna fota lite fler konserter under året men det kommer nog att bli mest utomhus då, gissar jag. Och mera rörelse!

Tycker du förresten att jag ska beskära bilderna ovan? Mycket svart till vänster, men jag gillar det. Obestämd

Igår så kom jag äntligen in på flickr, efter några månader då jag inte kunnat logga in Skrikandes jag förstår mig inte riktigt på, ännu, hur jag ska organisera sidan, men jag lyckades iaf ladda upp några bilder. Jag försökte först lägga dem på min photobucket-sida men det krånglade lite, och photobucket känns lite ute Tungan ute
Kolla in

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Tycker inte du behöver beskära nåt, de funkar bra som de är. :-) Flickr har varit nåt otroligt segt de senaste månaderna, hoppas de börjar få nån rätsida på det problemet så småningom. Måste kika in där i morgon igen om det har blivit bättre… Photobucket har jag inte varit inne på på över två år, tyckte det var för långsamt… :-)