Nikon D90 laddare trasig.. Mh 18a
Hej alla här!
Min Nikon D90 laddare (Mh 18a) Har nu gått sönder.. och jag har bara lite laddning kvar i batteriet.. ska fota imorgon tidigt och jag vet inte hur jag ska göra riktigt..
Vi har beställt en ny.. men den kommer ju inte på ett bra tag! Hur kan det kosta så mycket som 500-800kr!!!
Jag ska inte fota mycket imorgonon… men kommer nog använda den inbygga blixten lite.. tror ni att den klarar av iaf 20 minuter till även om den är på den sista pluppen?
Vet att detta är en jävla dum fråga… men är verkligen inte så roligt just nu känner jag…
Oftast så är marginalerna på själva kamerorna ganska små, men företagen försöker tjäna in det på kringutrustningen. Det är därför ibland man kan se "orginal" USB-sladdar kan kosta flera hundra om det står Nikon/Canon på dem, men kostar mindre än hälften på t ex Kjell & Co.
Måste du köpa orginalprodukten? Det borde finnas billigare alternativ på nätet? Hittade t ex en för 289 på batteriexperten: http://bit.ly/I9u7in.
Hjälper säkerligen inte dig just nu, men tills nästa gång kanske. Tips för plåtningen, stäng av skärmen, den drar jättemycket. Blixten drar nog en hel del med tyvärr. Du har ingen extern blixt du kan använda?
Pluppmässigt kan det nog funka, du får väl helt enkelt testa, kör så länge du kan, och se till att det inte är kallt (ingen större risk nu kanske), batteriet laddas ur fortare i kyla (funkar sämre iaf).
Jag köpte som tur inte de för 500-800 kr.. hittade en annan utan nikon för 179 kr som alla sa funkade exakt lika bra! (såg lika dan ut också)
Men tar ju ett tag iaf innan jag får den tyvärr……
Tack för alla tipsen! Ska försöka att ta så lite onödiga kort som möjligt! Får hoppas det går!
Bara du är helt hundra på att den passar, olika kameror har olika batterier (tyvärr) och då sitter kontakterna på olika vis. Det står i din bruksanvisning vilken laddar du skall ha.
Och det är ju ett alldeles lysande tillfälle att planera och tänka igenom sina bilder (vilket jag själv är ganska usel på, brukar oftast bränna av en bunt och sortera efteråt). Se det som en möjlighet istället för en nackdel :)