Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 873 ggr
greenday90
0

dränkt kamera

i helgen hade jag en longdrink i min handväska tillsammans men min kamera, en canon powershot sx100 is, och på nått sätt så hade det gått hål på longdrink burken så hela min kamera blev dränkt i den, nu har jag torkat den och det funkar bra att ta kort med den men nu är det flera knappar som inte vill funka, så är det nån som vet ett bra sätt att få den putsad ren så dom kanske skulle börja funka på nytt?

Starfall
0

När jag paddlade kanot förra sommaren slutade den turen med att kanoten välte och jag åkte i vattnet. Jag hade min mobil med mig, och så klart blev den helt vattenfylld. Det första jag gjorde var att tömma ur vattnet och stänga av den, för att undvika kortslutning. Kameralampan på utsidan av mobilen blinkade trots att den var avstängd. Jag trodde inte jag skulle få den att fungera igen, någonsin. När jag kom hem ville jag försöka få den att fungera på något sätt, för starta den gick inte nu. Jag plockade ur batteri, minneskort och simkort, tog en hårtork och satt länge och väl och blåste i mobilen för att få den så torr som möjligt. Jag testa att starta den, vilket gick, men skärmen var "vackert" merlerad i alla regnbågens färger. Så jag stängde av den och fortsatte blåsa med hårtorken. Efter att ha hållt på ca en halvtimma till med att blåsa i mobilen testade jag starta den på nytt. Och nu fungerade den hur bra som helst. Det enda som inte gick få bort var fukten i skärmen. Detta avdunstade dock inom några dagar. Nu har det gått ett år, och mobilen fungerar fortfarande.

Det var ett litet tips från mig… Jag garanterar inte att det fungerar på din kamera också, men om du vågar testa så gör det. Men kanske är det redan försent att försöka torka den, och i så fall hoppas jag någon annan har något bra tips till dig.

Lycka till! =) Jag ska hålla tummarna för att den går att göra funktionsduglig igen:)

Kramar/carro

greenday90
0

tack, jo jag har använt en hårtork o försökt blåsa den torr men knapparna vill fortfarande inte fungera..

Buuc
0

Du kanske kan skicka in den på rengöring ifall det kanske fastnat nåt skit under knapparna på nåt sätt?

Jalking
0

En drink?
Då är det väl en massa kladdigt socker som får knapparna att kärva. Tror inte att det hjälper att bara få den torr i så fall. Det behövs nog en riktig rengöring.

[YlvaP]
0

Precis vad jag tänkte. En lonken är nog nte det renaste vattnet precis. Det är ju alkohol och socker i den.

greenday90
0

jo funderade på att skicka den på rengöring men kom på att det kan väl bli dyrare än att köpa en ny kamera?

MartinO
0

Då det är en billigare kamera, hade jag försökt skölja den i destillerat vatten.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Starfall
0

Oj, jag missade att det var en drink som den blivit dränkt i. Trodde det var vanligt vatten Skäms Då är det nog inte så enkelt att bara torka den torr tyvärr…

MartinO
0

Destillerat vatten får man nog köpa på apotek eller färgaffär. Batterivatten o dyl är bara avjoniserat, ej destillerat.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

ru4real
0

Ett tips (så här i efterhand) är att när ngt blivit dränkt i vatten, ej sockerhaltigt, är att lägga saken i en påse med ris, mycket ris.

Det suger nämligen åt sig fukt mycket bra.