Vilket objektiv?v
Eftersom att jag är Nikon-människa så säger jag såklart nikon, men jag har faktist inte testa Sigma, så det är svårt att säga.

När det gäller de här långa brännvidderna är det mer värdefullt med stabilisering än med normalzoomen. Så oavsett vad du väljer, om du ska köpa en telezoom, är det väl värt skillnaden att välja ett objektiv som är stabiliserat (OS, VR, VC). Dessutom presterar ofta de något kortare zoomarna på upp till 200 mm bättre än de som går till 300 mm. I synnerhet som de här längre objektiven är ganska ljussvaga är det än viktigare med stabilisering, och den låga ljusstyrkan gör att de inte är särskilt lämpliga att använda exempelvis för att fotografera i ridhus.
Så det är lite mer att fundera över än bara "mesta möjliga zoom".
Jag skulle föredra ett ljusstarkt tele som Tamron 70-200 f/2,8. Det har visserligen inte heller stabilisering och är lite dyrare, men ljusstyrkan är mycket bättre.
Jag skulle nog inte välja någon av dem eftersom ingen av dem har OS/VR, vill helst ha VR/OS på zoomar. Dock så piper Nikons VR så man blir galen, vet inte om Sigmas OS gör det, men man glömmer ju i alla fall inte att stänga av VR'n när man ska sätta upp kameran på stativet i alla fall. xP
Men mellan Nikon och Sigma zoomar så skulle jag välja Nikon.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Har du en kamera som har inbyggd autofokusmotor är det Nikons egna du borde satsa på. Har du inte det är det dumt att skaffa Nikonobjektivet då du i så fall skulle behöva klara dig med manuell fokus (AF betyder hos nikon att det stöder autofokus men endast om kameran har egen autofokusmotor. På nyare instegskameror finns inte nån sådan, och då behöver man AF-S eller motsvarande). Sigmat ger troligtvis autofokus om det inte är en jättegammal modell, men det är inte så värst bra. Riktigt oskarpt fullt inzoomat i min mening. Man borde lägga in en stoppare på det så man inte zoomar längre än till 200mm om man vill ha skarpa bilder.
Rent generellt brukar det löna sig att satsa på original. Det finns några helt bra alternativ:
- AF-S 70-300/4,5-5,6 VR
- AF-S 55-200/4-5,6 VR
- AF-S 55-300/4-5,6 VR
De är i lite olika prisklass, men nåt kanske passar din budget. Det första är snabbast och bäst, de två andra är riktigt bra men inte lika snabba i fokuseringen. Alla ger dock riktigt bra bildkvalitet.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Okej då får det bli ett Tamron 70-200 :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com