Nikon D3000?
Hej!
Jag tänkte höra med er vad ni tycker om Nikon D3000?
Är den mycket bättre än en Nikon D70 eller ungefär samma?
Tacksam för snabbt svar!
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Och vilken kamera har ni?
/Nicole
Jag har en Nikon D3000, och jag tycker att det är en jättebra kamera. Eller visst, det finns ju proffsigare, men denna passar till mig och ibland får jag superfina bilder!
Kraam från Ryttarensofia!
Håller med #2. Jag har också en D3000, och jag ÄLSKAR den! :D
Okej :) Någon bild som ni tagit med den? :)
/Nicole
Okej, jätte fin!
/Nicole
Mysig bild! Gav mig skön sommarkänlsa, var bara tvungen att säga det! :)
#7 tack! :)
D3000 är en utmärkt enkel allroundkamera som kan ge jättebra bilder. D70 är en något proffsigare och snabbare modell med fler knappar för direktåtkomst av vissa funktioner, men är något år äldre. D70 har 6 megapixlar medan D3000 har 10, men den skillnaden saknar nästan totalt betydelse i praktiken.
Nackdelen med båda modellerna är att de är ganska gamla och ger ganska brusiga bilder om man behöver höja iso över 800. D3000 är visserligen inte så gammal i sig men har ändå en ganska gammal sensortyp. Den nyare Nikon D3100 är avsevärt bättre på höga iso. Höga iso behövs nästan alltid om man fotograferar i sämre ljus, speciellt med ett ljussvagt kitobjektiv utan blixt. Så om man vet med sig att man vill fota mycket i sämre ljus är det ett mycket bättre val att satsa på nån modernare kameramodell än nån av de här två. Men man kan också hellre skaffa ett AF-S DX 35/1,8 G eller liknande ljusstarkt normalobjektiv som komplement oberoende av vilken kamera man väljer, för att få flera hästlängder bättre egenskaper i sämre ljus om det är viktigt för en. Eller en extern blixt, vilket ganska ofta kan vara ett smartare val än ett ljusstarkt objektiv.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack! Om du skulle säga en bra kamera i natur och på djur men ett bra pris. Vilken skulle du rekommendera då?
Jag har en Nikon D70, men vill byta mot en bättre
/Nicole

Om du vill att det ska vara värt bytet, så handlar det inte om några av kamerorna som har några år på nacken. Kameran från Nikon som just nu har bäst egenskaper är D7000. men man kan få samma sensor till lägre pris i instegsmodellen D5100. Nackdelen med D5100 jämfört med kameran du har nu är färre knappar och djupdykning i menyerna för att komma åt vissa funktioner.
Innan du siktar på att köpa ny kamera, kanske du bör analysera precis vad som fattas med den nu har nu. Det är en mycket bra kamera, och även om den har vissa svagheter när man jämför den med några av de nyare, står den sig rätt bra fortfarande. Att byta bara för bytandets skull är oftast ganska kostsamt utan att ge särskilt mycket igen. Många gånger kan man vinna mer genom att utveckla sitt kunnande och använda kameran bättre.
Om du både vill utveckla dig och skaffa bättre grejer skulle jag i dagens läge i första hand titta på D7000 som ersättare för din D70, eller kanske en D300s, men mitt första tips vore ändå att fortsätta med det du har och kanske titta på om det finns något som saknas för just de bilder som du tar.
Om du inte har en redan så skulle jag i första hand rekommendera att satsa på en bra telezoom, helst med stabilisator. Kameran du har är ju riktigt bra, så jag tror inte du skulle bli nöjd med nån klart mindre avancerad kamera som D3000. En D90 eller en begagnad D300(s) eller en D7000 tror jag skulle vara de bästa alternativen för dig, kanske helst D300s eller D7000 om du har råd. Begagnat så får man de här till helt bra priser, och de har helt annan prestanda än instegskamerorna D3000/D3100 eller D5000/5100 vad gäller autofokus och snabbhet. Men de är också större och tyngre.
Tack för tipsen!
Jag önskar ju för det första en större skärm. Sen en kamera med funktionen att fota fler bilder på en gång vilket min inte verkar kunna.
Sen har jag även hört att Canon tar bättre bilder i natur osv. Stämmer det?
/Nicole
Nej canon tar inte bättre naturbilder. Men om man fotar i jpeg direkt så finns det vissa skillnader i hur bilderna framkallas. Sköter man "framkallningen" själv från en råfil i tredjepartssofta som lightroom så är den eventuella skillnaden i praktiken lika med noll.
Jag vet inte hur stor skärm D70 har, men alla kamerorna jag nämner har garanterat större skärm än D70. D300(s) har också en stor och fin sökare som är trevlig att använda, och en autofokus i absolut toppklass.
Alla är bättre än D70 på att ta många bilder i följd, snabbt, men D300(s) är bäst, speciellt med batterigrepp och powerbatteri. D7000 är dock inte långt efter.

Eftersom ingen har svarat direkt på din första fråga, som är ganska svår, eftersom "bra" är ett värdeomdöme, medan jämförelser oftare handlar om att redovisa objektiva skillnader.
Det är två väldigt olika kameror som du jämför. D70 är en proffsbetonad kamera som framför allt har kontrollerna man ofta behöver lätt tillgängliga, och där man kan se inställningarna man har gjort utanpå utan att titta i sökaren, medan D3000 är en "instegskamera" med ganska få knappar, där intställningarna i stället är dolda längre ner i menyerna och i en del fall bygger på att några reglage har mer än en funktion, som växlar på olika sätt. D70 har en bra sökare, bättre än D3000, genom att både vara större och ljusare, eftersom den har ett prisma, medan instegskameran har speglar i sökaren.
Sensortekniken skiljer lite mellan dem, och D3000 har högre dynamiskt omfång vid lägsta ISO, men inom området man kan ställa in det på D70 presterar de lika.
Om jag i stället för objektiva jämförelser ser det subjektivt, så finns det massor av saker hos D70 som jag skulle föredra framför D3000, kanske i så hög grad att jag skulle kunna tänka mig att byta en D3000 mot en D70 om det vore aktuellt. Det är alltså inte ensidigt så att D3000 kan ses som bättre, även om vissa av dess egenskaper är bättre. Den bättre ergonomin hos D70 är värd ganska mycket för den som är mycket van fotograf.
Och det är skälet till att vi pekar på kameror som D90 och D7000 i första hand, eftersom vi kanske inte ser D3000 som uppgradering i någon högre grad.
Och som svar på din fråga i #1, har jag en Panasonic Lumix G1, vars sensor har ungefär likadana egenskaper som D70.