Lättare fotostudio
Vill ha tips på hur jag kan fixa min fotostudio lite bättre, eller snarare ljustält! Skulle behöva några lampor för att få de lite ljusare, får inte bakrunden så ljus som jag önskar. De vita blir inte riktigt vitt om man säger så. Lagom prisklass och lätt att förstå sig på gärna!
Tack på förhand för tips =)

Ditt problem handlar mer om att lära dig hur grejerna fungerar än att skaffa mer prylar. Två lampor brukar vara tillräckligt när man använder ljustält, men upp till fyra går att använda kreativt. Alla lampor du använder ska vara av samma sort, så att du får samma färg på ljuset och kan ställa Vitbalans efter det.
Lite grann hänger det också på vad du vill fotografera i ditt tält. Om det handlar om levande djur så behöver du antagligen blixtar, som kostar mer än vanliga lampor. Om det däremot är föremål, det vanligaste när man använder ministudio/ljustält, så klarar du dig utmärkt med några lampor. Klämspotar fungerar bra om man kan fixa något att sätta dem på, och det går att använda lågenergilampor eller glödlampor (halogen). Clas Ohlson har en liten billig klämspot som duger utmärkt till att fotografera små föremål. Glödlampa 36-2495 ingår inte.
För att få bakgrunden helt vit måste den belysas separat, eventuellt genomlysas bakifrån, och vitbalansen måste ställas efter belysningen. Ljuset framifrån får inte vara för starkt om man vill ha bakgrunden helvit.
Att fota med det jag har har jag redan lärt mig, och vill ta steget vidare ;) Jag är inte missnöjd med de korten jag tar men däremot vill jag få de bättre. Fotar främst djur och det funkar bra utan blixt idag, men de är helt enkelt lite trist belysning, tycker de blir grådassigt och för att ljusa upp bilden får kameran jobba på så högt ISO tal så de lätt blir brusigt i stället eftersom jag måste ha en hyffsat kort slutartid när djuren rör sig.

Som jag skrev innan, levande djur behöver du blixt till, eftersom de inte är still länge nog för långa slutartider. Om du vill ha fast belysning som duger för korta slutartider med lägre ISO, så behövs det verkligen mycket ljus. Det är bara lysrör som kan ge tillfäckligt mycket utan att värma alltför mycket, och de proffsbelysningar som finns är ganska dyra. Om du inte kan bygga själv, så är blixtar alternativet som är mest ekonomiskt.
Ljustält är kanske inte heller det allra bästa för att ta porträtt på djur. Det funkar om du vill ha dem frilagda, men "tråkigheten" i belysningen beror till väldigt stor del på att det är mycket jämn belysning från alla håll. För att få mer liv i bilden behöver du mer kreativ ljussättning, att ljuset får riktning så att det blir mer dynamik i bilden. För päls kan man ofta vilja ha punktformiga ljuskällor, som skapar glans och ger skärpa åt stråna. Det kan funka i ett tält också, och du behöver kanske minst tre ljuskällor, En för huvudljus, en för lättning och en för bakgrunden. För att lätta skuggorna kan man klara sig med en reflektor, så det kan gå med två blixtar.
Läs om ljussättning, så kanske du får fler idéer om hur du skulle kunna sätta ljus så att det blir lite mer livfullt. Ljustältet kan vara mer ett hinder för att få bra ljussättning än en hjälp.
Om jag inte ska använda ljustältet vad föreslår du att jag kan använda då? Det är väldigt litet och behändigt och de var därför jag skaffade det. När du pratat om blixtar menar du då till kameran antar jag? Jag är verkligen inte hemma på blixtar alls då jag inte gillat att använda det innan. Kostnaden är inte ett hinder just nu, jag vill veta vad jag behöver för att ta bättre bilder helt enkelt.

Du behöver antagligen ungefär samma utrustning som man brukar använda till porträtt. Oftast har man minst två studioblixtar, men det är mer flexibelt med tre. Det är inte på långt när lika smidigt att packa ihop som det lilla tältet, men det finns förutsättningar för bättre resultat.
När det gäller blixtar ska de helst ha proportionellt inställningsljus, och bliststyrkan är inte särskilt kritisk så länge du håller dig till smådjur. Det finns en hel del att välja på. Titta efter "studioset" så hittar du en del paketlösningar för ljuset.
Hur man arrangerar bakgrunden kan vara en historia för sig, men eftersom en stor del av det ganska kontrastlösa ljuset hänger ihop med att det just är ett tält du har använt, kanske du skulle försöka jobba med bakgrunder som känns mer naturliga. På den tiden jag tog porträtt använde jag ofta en skrynklig presenning. Den gav lite liv åt bakgrunden och var definitivt inte vit. Det är ganska svårt att få en vit bakgrund, och ännu svårare att få snygga bilder med helvit bakgrund. Det funkar för frilagda produktbilder, men jag tror inte riktigt på det för kaniner.
#1 Vilken styrka på lampan rekommenderar du? Det finns 20, 35 och 50 W.

Jag pekade på den i länken, 35W (36-2495), eftersom det är den starkaste som passar armaturen. Det finns lysdiodlampor (LED) som funkar också, men de kostar mer. I Clas Ohlsons sortiment är det bara lysdiodlampan från Osram som har hög kvalité på ljuset.
Men det är inte en lösning för att ta djur. Lampor funkar kanske inte alls särskilt bra, eftersom de värmer väldigt mycket när de ger tillräckligt mycket ljus för kort slutartid, och om man har en svagare lampa är det inte troligt att kaninen håller sig stilla så länge att bilden blir skarp.
Lampor fungerar mycket bra om motiven är smycken eller andra små saker som ljustältet är bra till. Inte ens om man har lysrörsarmaturer fungerar det bra med djur (eller människor), eftersom det blir så starkt ljus att de störs. Man får inte ögonen bra på bilden, och eftersom starkt ljus irriterar så mycket är det svårt att få till en snygg pose. När jag började fotografera använde vi 500W fotolampor, och det var verkligen inte lätt.
Så det kanske starkaste skälet till att blixt dominerar i studio är att det är skonsamt för den som man ska fotografera. Man kan få skarpa och vältecknade bilder utan att steka sitt motiv.
Anledningen att jag fotar med vit bakrund är att det ska va ren bakrund, bilderna används inte till min hemsida direkt utan de är för företags bilder som vill ha sina produkter på djuren på bild. Dock blir de ju en hel vetenskap att redigera bilderna för att få de att se bra ut (bilden på kaninen är oredigerad).
När jag fotar djuren till min hemsida sitter de på ett tak och har tujor som bakrund.

Det finns ett annat sätt också att frilägga, Chroma key. Då använder man en bakgrund som har mycket dålig reflektans för alla färger utom en, och sedan kan man använda färgkanalen för att byta ut bakgrunden mot vad man vill, jämnt helvit, helt transparent, eller en annan bild.
Man använder vanligen grön färg vid digitalfoto, och kaniner har inte mycket grön färg, så det fungerar antagligen bra.
Men vilken teknik man än använder för friläggningen är det lämpligt att ljussätta motivet så att det gör sig snyggt på bild, och då är inte ljustält särskilt snällt mot kaniner.
De är ju inte bara kaniner som fotas, även hamstrar, marsvin etc. och de som är bra är väl att dom kan inte rymma ur ljustältet, dom är ju snabba som få!

Om man behöver det för att hålla inne djuren inom vissa gränser, så finns det sätt att modifiera ljuset också i ett ljustält. Man kan använda exempelvis en baffel som man täcker med svart sammet, för att "äta ljus", så att det hjälper till att skapa riktning på ljuset. Man kan placera lampan - i det här fallet helst blixt - närmre duken, så att ljuset kommer från ett bestämt håll. Man kan också ha en skärm som är ogenomskinlig och bara låta en mindre del av tältsidan lysa, för att åstadkomma en mindre ljuskälla. Om man gör sitt tält själv har man stora möjligheter att göra det flexibelt, exempelvis genom att häfta ihop sidorna med blixtlås, så att man kan fälla undan eller ta bort en sida, eller eventuellt ersätta den med en transparent eller svart.
Problemet med tältet som är helt vitt och inte har några bafflar eller öppningar är att ljuset blir alldeles för jämnt fördelat från alla riktningar. Det är det som man uppfattar som lite tråkig ljussättning, ungefär som gråväder. Om man ska visa form och fina detaljer behöver man mer kontrast, och det kan man bara få genom att ljuset är mer riktat, att det kommer från en mer bestämd riktning.
När man använder Chroma Key är det en fördel att inte ha alltför starkt reflekterande ytor vid sidan om, så det är enklast i en öppen miljö.
Har sökt runt lite men de finns ju diverse olika "studioset". Vad tror du man har mest nytta av? Försöker läsa på internet men de finns tusen olika åsikter och varianter hur folk gjort sin fotostudio. Det ska ju bara vara för hobby foto så det behöver ju inte vara något superdyrt men de är ju kul om de fungerar hyffsat i alla fall.

De enda jag avråder ifrån är de små slavblixtar som skruvas in i en vanlig lamphållare. De är värdelösa.
De flesta studioset har inställningsljus, men alla har inte proportionellt inställningsljus. Om det inte är proportionellt kan man inte visualisera hur ljuset kommer att bli på bilden. Därför är proportionellt inställningsljus en värdefull egenskap, som tyvärr inte brukar framgå på beskrivningar av studioset man hittar på nätet. Jag misstänker att de som inte har någon sådan uppgift inte har proportionellt inställningsljus.
Det är också bra att inte ha steglös kontroll, utan att blixtarna kan ställas in i jämna steg, ½. ¼, 1/8, 1/16. De allra flesta kan ställas in på åtminstone tre steg, men fler är bättre.
Om du mest tar så små djur som kaniner behöver du inte särskilt starka blixtar, men de svagaste som är aktuella är ändå omkring 100 Ws, och det räcker utan problem för upp till storlek som en stor hund.
Jag skulle välja åtminstone tre ljuskällor, eventuellt en fjärde för att kunna belysa bakgrunden separat.
Softboxar är bra, men jag tror ett silverparaply ibland kan vara ännu bättre till små pälsbollar. Ögonreflexen från ett silverparaply får formen av en blomma, och det kan vara rätt snyggt. Silverparaplyet ger en aning hårdare ljus än en softbox.
Jag skulle prova med ett huvudljus uppifrån/framifrån i ungefär 45° och ett lättningsljus för skuggsidan med ¼ effekt, och en snett uppifrån/bakifrån som konturljus. Eventuellt en fjärde för bakgrunden om den ska friläggas, men jag skulle föredra en neutral bakgrund som inte behöver friläggas.

Just den blixten du pekar på har steglös inställning av blixtstyrkan, och det är inte en fördel; det är lättare att kontrollera ljuset om det är fasta steg.
Studioset säljs oftast med två blixtar, men det kan vara lättare att få ljussättningen som du vill ha om du har tre blixtar. Det finns sådana set också, med väska att förvara grejerna i. Det är knappast något man släpar omkring om man inte har bil, men ett sådant set ger dig goda möjligheter till kreativ ljussättning. Man kan gärna komplettera med ett par reflexskärmar.
#15 Fanns paket med två eller tre med, men undrade mest om det är något att ha eller ej =)
Planerar att ha allt i ett rum där de helt enkelt får stå uppställt och om jag behöver plocka ned det så får jag väl ta den smällen då.

Jag vet ingenting om kvalitén på grejerna de säljer, men såna här blixtar brukar fungera bra. Själv skulle jag försöka hitta blixtar med styrkan ställbar i jämna steg och proportionellt inställningsljus, men det kostar antagligen mer. Jämna steg är lättare att hantera än steglös inställning och gör det framför allt lättare att upprepa en inställning som man har haft tidigare.
Trådlös utlösare till blixtarna är bra att ha, och det levereras tydligen med de större studioseten.
Om du vill jobba med chroma key så finns det också gröna bakgrunder.
Det finns också andra ställen att titta efter blixtar, som Photax, Kaffebrus, Scandinavian Photo och Cyberphoto. Om du inte sitter trångt med pengar kan det vara idé att köpa något mer välkänt märke på blixtarna.
Jag kollade på de seten som hade 3 blixtar, fanns inte med fyra vad jag kunde se. Men ska kika runt på andra sidor med inna jag bestämmer mig, har ingen brådska! Ska kolla på de sidorna du föreslog.
Om det är trådlös blixtutlösare behövs det inga sladdar alls då? Hur fungerar de när man ska få blixtarna att utlösas när jag fotar ?

Sladdar har man ändå mer än man vill ha, eftersom blixtarna måste kopplas till elnätet.
Men mellan kameran och blixtarna behövs ingen sladd.
Det finns flera sätt att lösa ut blixtarna, och med många kameror kan man använda den inbyggda blixten i stället för en trådlös tändare, men tändaren är ett sätt att komma ifrån att det kommer ljus ifrån kameran. Det finns olika sorters tändare, dels med radio, dels med infraröd utlösning. Den infraröda behöver ingen mottagare, för studioblixtarna har slavtändare inbyggd och tänds av IR-pulsen. När man har radioutlösare kopplar man en mottagare på en av blixtarna. Inte i något fall behövs sladd mellan kameran och blixtarna.