Foto iFokus

Foto

Etikett: bildhantering
Läst 1351 ggr
Moalinn
0

visa miniatyrer av rawbilder på pc

hej!

jag har aldrig använt RAW filer på min pc innan då jag inte haft något bra program till det, nu när jag har laddat ner CS6 till den vill jag ju självklart testa men nu märker jag att jag inte kan se bilderna som miniatyrer i  mappen dom ligger i på datorn. På Mac ser man ju direkt bilderna när man öpnar en mapp men på min pc ser man bara att det står fel och en rund ring, som på bilden.

Jag undrar om det går att göra någonting åt? Antar att jag inte har ett program som kan läsa RAW filer rakt av, finns det något som man kan ladda ner gratis? För det är ganska segt att öppna varje bild i camera RAW för att se om den är bra eller inte.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

testar att lägga in en bild nuu,

Medarbetare på Djurfoto

Schnauzertik
0

Jag använder ett gratisprogram som heter faststone, det visar RAW bilderna.

Värd för Pensionärer

[alezan]
0

Öppna Adobe Bridge som du fick tillsammans med din nerladdning av CS6 så öppnas en ny värld* för dig vad gäller miniatyrer, taggar och bildinfo ;)

Från Bridge kan du - via Photoshop - även batchkonvertera bilderna till jpg :D

* om det funkar som det gör vad gäller Canons rawfiler vill säga

Moalinn
0

jasådu, tänkte inte på att man fick med bridge annars hade jag ju kommit på det själv Flört

nu blev jag nyfiken, vad menas med batchkonvertera? Oskyldig

tack för svaren!

Medarbetare på Djurfoto

[alezan]
0

Om du vill göra jpg av en större mängd foton i ett och samma svep så kan du markera dem - tools - photoshop - image processor så får du upp en ruta där du kan klicka i olika alternativ samt har möjligheten att öppna första bilden för att göra dina inställningar och sedan klicka done och så konverteras dina raw-filer till jpg.

Enligt mig går hela den här processen mycket snabbare än att komma till skott med en batchkonvertering i Lightroom4 eftersom när man klickat done i Bridge-versionen direkt kan sätta sig med en latte och göra ingenting :D medan man i Lightroom fortfarande har några steg kvar.

Moalinn
0

Tack!

Har nämligen över 500 bilder som jag ska lägga in på ett usb-minne och ge till min kompis och då behöver det vara jpeg för att hon ska kunna se bilderna på sin dator, har dragit mig för att fixa alla bilder för att spara en för en men nu fick jag ett bra tips och slipper sitta i 100 år! Skrattande

Medarbetare på Djurfoto