smuts i kameran
jag har putsat spegeln och jag vet att det inte sitter i objektivet, vart mer kan smuts fastna? måste jag lämna in kameran för att bli av med skiten?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Tror ju tyvärr att det sitter på själva sensorn. Spegeln är det ju inte som du själv märkt, eftersom när du tar en bild, fälls den upp.
Det finns produkter för att göra rent sensorn med, bl a trycklyft och små "penslar", jag har själv använt en produkt som heter Green Clean (http://bit.ly/H09e5E). Men, det är lite pilligt att använda så om du känner dig osäker, lämna in kameran till ngn bra reparatör.
Har ingen aning om vad det kan kosta tyvärr.
#1 sensorn har jag också rengjort, kanske inte lika noga som resten dock. Får prova att göra rent den igen
Enklast att se fläcken är om du tar en bild på ngt ljust, t ex himlen eller liknande. Ta gärna flera, det är enklare att klargöra om det är sensorn.

När man ser fläcken på en bild så sitter den ju omvänt mot vad du ser den på bilden. Den här fläcken sitter alltså på övre halvan och till vänster om mitten när du ser den framifrån.
Lire beroende pä vad det är kan det vara mer eller mindre lätt att få bort. Om det är rester av en vattendroppe eller något kladdigt som har fastnat, kan det behövas våtrengöring, men om det bara är ett damkorn kanske det går att plocka med bomullstopp. Man får inte trycka hårt, och toppen måste vara absolut ren=ny. Om du har rört den med fingrarna får den inte sättas mot filtret, för då blir det svårare att få rent.
#3-4 tack jag ska prova.
Det är en billig Nikon D70 jag fick "på köpet" när jag budade hem objektivet som var med, det var alltså både kamera och objektiv jag budade på men jag var i grund och botten bara ute efter objektivet så jag kommer inte lämna in kameran på rengöring om jag verkligen inte måste, kan jag fixa det själv så ska jag försöka 
Tyvärr var allt på kameran riktigt skitigt så jag fick göra rent hela kameran i princip.

Kollade så sent som idag upp vad en rengöring av sensor, spegel och mattskiva skulle gå på, då jag inte lyckades till 100% i mina egna försök. 250-300kr. 200kr till om mattskivan måste bytas. Känns som väl investerade pengar.
#6 jaha är det så billigt? jag trodde det gick på några hundralappar till och kände mej väl inte särskillt sugen på att spendera det.
Men då ska jag överväga att lämna in den och få det riktigt gjort istället 
jag var inne till Siba idag där jag köpt min andra kamera, den har också lite damm på sensorn och jag tänkte lämna in dom för rengöring båda två. Dock ville dom inte ta emot för rengöring och hänvisade oss till en fotobutik, vi åker dit och dom pratar om att det skulle gå på 1500 per kamera och hänvisade oss tillbaka till Siba.
#6 var kostade det så lite? är jag helt fel ute när jag går till den lokala elektronikbutiken?

Jag ringde en kameraservicetekniker i Malmö. Jag kan kolla upp numret ifall du finns här i trakterna, men annars borde det väl finnas något lokalt.
#9 ja malmö var lite långt… jag får kolla vad andra tar
Det bör inte kosta mer än 300:- att rengöra sensorn.
#11 jo det tyckte jag också men inte enligt Siba…
SIBA kan inte göra rent din sensor på plats. De måste skicka iväg den, därav det dyra priset.
#13 nej det fick jag höra, de hänvisade oss vidare till ett annat ställe som inte heller kunde göra det på plats och hänvisade oss tillbaka till Siba, vette sjutton vart jag ska vända mej
Hmmm
Finns det ingen lokal fotohandlare som du kan lämna in kameran hos?
nja inte vad jag vet på rak arm, har för vana att handla allt jag behöver på nätet. har väl tänkt googla lite och ev även åka in och fråga runt lite på plats sas, men längre än så har jag inte kommit.
Hur som, så ösnkar jag lycka till.
Du bör inte behöva betala mkt mer än 300kr iaf.
#17 Tips på någon i vår hemstad som gör det? Skulle behövas göras med min gamla trotjänare till D70 
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Jag har skaffat detta här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Sensorscope det har jag sparat en del pengar på, sen har jag fått in lite för det med, för några kompisar har APS-C, jag har FF. men som sagt, det sker på egen risk…men så knepigt är det inte att göra.

Många fotoföretag har slutat ge service med sensorrengöring, eftersom det är ett jobb man omöjligt kan ge garanti på och det också innefattar vissa risker.Jag gissar att framgent är rengöring av sensorn något man måste klara själv.
PrinzeZz, jag ser att du säger att du har putsat spegeln, och det är någonting du aldrig bör göra. Det är mycket lätt att skada spegeln och dess upphängning om man petar på den, och det kan leda till att kameran inte kan fokusera rätt. Det är bättre att låta spegeln vara. Inget som finns på spegeln kommer att hamna på bilderna.
På Viksäng har du en fotoaffär
#20 jag vet att det igentligen är "fel" att vara på och peta på grejerna "i" kameran, men eftersom jag inte är särskillt rädd om kameran provade jag ändå med lite fönsterputs och det gick bra.
jag provade att blåsa rent med luft på burk, men den luften måste det vara något fel på iom att det följde med vätska och blötte ner i kameran och en hel del på sensorn, så just nu är jag lite less på situationen.
Frågade en kompis om han hade någon kunnig kompis som ville fixa det åt mej för en mindre summa så jag hoppas det löser sej den vägen för jag vågar inte pilla mera.

Luft på burk innehåller inte någon vätska, men den är komprimerad, och när komprimerad luft expanderar, dvs när man släpper ut den ur burken, så blir den kall, väldigt kal. Då kondenserar vatten ur luften utanför burken och följer med luftströmmen, så att det kan sätta av sig på det man blåser på.
Fönsterputs ska man definitivt inte ha på spegeln i kameran. Det är en ytbelagd spegel, med ett mycket tunt skikt av metall på ytan, och det är mycket lätt att skada det. Även om det ser ut att bli rent när man gör det, blir spegeln nedsmutsad av tvättmedlet och det kan leda till att beläggningen reflekterar sämre, så att sökarbilden blir mörkare.
#21 Ska kolla med FotoMaster 
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Gör det.
Sist jag frågade så tog de 300:- för en rengöring av sensorn, men det kanske är beroende på kamera.