Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2119 ggr
JazzBass
2

Utmaningen - omgång 15

Denna omgång kör vi på temat VÅR. Som förut är det fritt fram att tolka hur man vill. Glad

Reglerna:

• En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
  • Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast måndag morgon den 26.3, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts.

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
1

Ingen bild ännu.. tror vi förlänger tiden fram till nästa veckas torsdag (29.3).

cinna
0

Ja, snälla gör det, så ska jag se om jag inte bokstavligt talat kan damma av kameran i helgen! OskyldigSkrattande

Ylva-Li
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yay kan medverka för en gångs skull. Skrattande

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Moalinn
1

Jag också! Skrattande

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Awit
1

Trots att gräset är fult och dött så tvingar blommorna sig fram :)

MissInAction
0

Vid vårbäcken

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Våren har kommit till stan. (Tagen med mobilen då min D700 fortfarande är på service)

Schnauzertik
1

Vårfin i våren (nytrimmad)

Värd för Pensionärer

Niini
0

Blir det torsdagkväll eller -morgonsom det avslutas? Tänkte ifall jag hinner med om jag fotar på torsdag fm ;)

JazzBass
0

Niini: Tror jag "stänger slussen" på fredag morgon. Glad

Niini
0
erifax
0

Tintin njuter av solen!

Niini
0

Var tyvärr inte alls så mycket vår som jag trodde på mitt tilltänka ställe så det blev inga foton Obestämd

Ylva-Li
0

Är det jazzbazz som börjar ge poäng och sånt? Skäms

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Moalinn
0

Näe, vem som börja! :)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Mobilen bråkar med mig. Vem som helst kan börja menar jag såklart!

Medarbetare på Djurfoto

MissInAction
1

Hoppas hoppas att det är okej att jag börjar! Om nu inte någon annan hinner före medan jag skriver Glad Jag hade skrivit inlägget och insåg sedan att det kanske var någon annan som skulle börja… men jag chansar.

Jag kommer att ange namn för den som laddat upp bild, eftersom det var lite knasiga rubriker på bilderna Flört

#3 av Ylva-Li
Förtrollande! Älskar färgerna - det blåa mot det bruna. Speglingen i vattnet är underbar och det blir liksom symmetriskt, vilket är trevligt för ögonen. Hittar ingenting som stör mig, inte ens en stolpe Tungan ute**3p 

**#4 av Moalinn
Tycker att det är en fint komponerad bild. Färgerna gör sig bra ihop och de borde kunna skapa ett bra lugn, om det inte vore för att blomman känns lite mörk och oskärpan på främst det mittersta (ljusa) bladet stjäl en hel del uppmärksamhet från mig så att det blir lite ansträngt att titta på. Kanske prova att sudda det där gröna grässtrået till vänster? *1p*

#5 av Awit
Vackra färger och bra ljus tycker jag att du har fått till. Jag gillar att de bakre blommorna är lite oskarpa men de två bakre till höger ser nästan ditklistrade / konstgjorda ut, lite lustigt Förvånad dock stör det mig inte för jag tycker bilden är supermysig! 2p

#6 av MissInAction
Detta är jag.

#7 av JazzBass
Jag gillar den vårblöta känslan som ljuset från himlen ger och som visar sig i fönstren, i husfasaderna och i stenplattorna. Hade varit häftigare ifall inte de där människorna eller den vita bilen uppe till höger (med lysena på) hade varit med - då hade det kunnat varit lite post-apokalyptisk stämning OskyldigSkrattande1p

#8 av Schnauzertik
Liknande färger på huvudmotivet - som jag väl får anta är hunden - och omgivningen, kan bli tråkigt eller så blir det bra. Jag tycker det blir bra i den här bilden därför att djur och natur hör ihop och det blir så naturligt. Sedan höjer uppsynen och blicken bilden ett snäpp till! 2p

#12 av erifax
En fin pose av hunden som blickar bort mot något spännande. Han ser avslappnad ut. Jag kan tänka mig att ett perspektiv från hundens höjd hade varit till fördel. Tror också att bilden hade blivit bättre om man såg antingen gräset eller det andra underlaget för ett lugnare intryck - och att hela svansen fick vara med! Men annars en bra placering på Tintin! 1p

Kluring om Ryssland

Ylva-Li
0

Kör på jag då!

#3 är jag

#4 Moalinn
Gillar att färgerna är lite avmätta och inte så starka. Det gråbruna passar bra ihop med det lila. Lite tajt avskuren enligt mitt tycke. Skulle gärna ha velat få med hela bladet till vänster. 2p

#5 Awit
Mmm, vår! Gillar kompositionen och färgerna passar så bra ihop. En bild som skulle passa bra som tavla eller vykort. 3p

# MissInAction
Älskar videkissar! Bra skärpa på kissarna, som ger fokus på dem. Kanske att jag skulle ha vinklat kameran lite så att de inte stack ut över bäcken. 1p

# Jazzbazz
Gillar färgerna på himlen. Något tråkigt motiv enligt mig. Kvinnan till vänster ser nästan halvt genomskinlig ut. 1p

# Schnausertik
Söt vovve som får mig att le! Lite synd att färgerna nästan flyter ihop med hund och träd. Kamoflagevovve! ;) Fin skärpa på hund och träd dock. 2p

Erifax

Söt hund som jag skulle vilja ser mer av. Jag skulle ha gått ner på knä i hundens höjd. Tyvärr blir bilden lite tråkig såhär. Jag skulle också ha försökt få med hela hunden i bild, så inget blev avklippt.
Däremot bra komposition i bilden. :) 1p

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Awit
0

Åh, kör jag med då :D

#3 - Ylva-Li

Härlig vårbild, gillar speglingen i vattnet och att den ser så verklig ut, jag tycker det är en härlig känsla när snön äntligen börjar smälta och det börjar bli lite varmare, sådan känsla får jag av att titta på bilden! 2 p

#4 - Moalinn

Fin bild, tycker den är lite för mörk och ger ingen direkt vårkänsla utan tycker den är lite dyster, men det var fin komposition och skärpa. 1 p

#5 - Awit

Jag :D

#6 - MissInAction

Gillar bilden och att bäcken är med i bakgrunden, och videkissarna (?) är fantastiska! Och sedan att snön håller på att smälta, (tycker jag det ser ut som), är ju trevligt, hehe… 2 p

#7 - JazzBass

Tycker motivet är lite tråkigt och inget man fastnar för, men jag gillar himlen och ljuset. Gillar också att det är en bild som man vet händer något i, att någon går eller en bil åker, sånt är härligt! :D 1 p

#8 - Schnauzertik

Söt hund, gillar hur du har beskärt bilden och att stammen är med. Hunden tittar framåt och har en fin uppsyn. Fint ljus och bra skärpa! 3 p

#12 - Erifax

Söt hund, jag skulle ha gått ner i hundens perspektiv för att få en intressantare bild, och att försöka få med hela svansen. Dock fångade du bilden bra för hunden ser glad ut och allmänt lycklig :D 1 p

Hoppas jag gjorde det här rätt nu Skäms

JazzBass
0

Bra att ni tog initiativet och slog igång det här! Glad Borde sätta påminnelse i telefonen så man skulle komma ihåg allt. Har varit en grymt stressig vecka för mig nu, men det är på väg att bli bättre…

Här är mina kommentarer:

#3 av Ylva-Li
Vår ser man att det är, helt klart! Kompositionen tror jag kunde förbättras lite, känns lite "råddig", som man säger på den här sidan östersjön. Kanske du skulle ha försökt med lite mer "luft" i bilden på nåt vis eller koncentrerat dig på nån viss detalj i motivet istället? 1p

#4 av Moalinn
Den här faller jag för. Grymt snygga färger, bra skärpedjup, trevligt med en lite mörkare exponering, ökar stämningen i bilden. Vackert! 3p

#5 av Awit
Fin blåsippsbild. Bra komposition och exponering. Snyggt! 2p

#6 av MissInAction
Bra skärpa på kvisten, bra exponering och naturliga färger. Fyndigt att hitta samma former i bäcken som i kvisten, men jag vet inte om det sist och slutligen var så bra att placera båda på samma ställe i bilden. Tror att en lite annan komposition skulle ha fungerat bättre. 1p

#7 av JazzBass
Min bild. Tog också en bild utan de två personerna, men jag tyckte den här blev klart intressantare. Gillade själv hur kompositionen blev, och det vackra kvällsljuset på fasaden bakom.Ganska nöjd också över hurdana bilder iPhonen kan ge. :-)

#8 av Schnauzertik
Fint hundporträtt med utmärkt skärpa!Tycker dock att trädet till höger får lite för mycket uppmärksamhet, kanske kunde gå att tona ner lite på nåt vis? 2p

#12 av erifax
Fin posering och uttryck här hos hunden, bra komposition och vackert ljus också. Tyvärr känns bilden snäppet för överexponerad och skärpan tycks ha hamnat just lite för långt fram, men i övrigt ett fint hundporträtt! 1p

erifax
0

Här är mina kommentarer:

#3 av Ylva-Li
Väldigt fint med speglingen i vattnet och de lugn som infinner sig i bilden. Tyvärr kan sådana här bilder lätt luta lite mot höst bilder tycker jag. 1p

#4 av Moalinn
Här snackar vi vår! Krockusar är fina men inte alltid de lättaste att fota. Jag tycker den blev väldigt fin. Vykort nästan. 3p

#5 av Awit
Väldigt fin färgkombo! "Blåsippan ute i backarna står" Till all ära! 2p

#6 av MissInAction
Fin bild, jag hade nog valt en annan vinkel på de hela. 1p

#7 av JazzBass
Vår i sotrstan! Här är ju ett av alla bevisen på att man numera kan ta bra kort med mobilen^^ tycker om alla färger i bilden och att du fick med folk i bilden tyckte jag bara gjorde det bättre. 1p

#8 av Schnauzertik
Så söt! "ramen" och hunden känns nästan som ett! 2p

#12 av erifax
Min bild av brorsans hund Tintin!

Schnauzertik
0

Så nu har jag slitit mig från nya leksakerna  (ej foto) en stund för att kommentera.

#3 - Ylva-Li

Fin vårbild, med förgrundsdetaljer som ger djup. Gräs o grenar har just såna färger som det är innnan våren ännu hunnit ta riktig fart. Väldigt blå himmel o vatten.
Kanske skulle man komponera så att de höga vasstråna får en mer dominerande roll. 3p

#4 - Moalinn

Poetisk stämmningsbild med lite murriga färger. 
Fin komposition, skärpan på rätt plats och lagom skärpedjup. 2p

#5 - Awit

Fin vårbild med bra komposition och färger.
Gillar din placering av blommorna. 2p

#6 - MissInAction

Videkissar är absolut ett av de första tecknen att våren är på G.
Bra skärpa och spännande med kontrasten mellan videts klara färger och bakgrundens dämpade.1p

#7 - JazzBass

Härliga färger i denna bild. Intressant med effekten av ljusa/mörkare partier. 1p

#8 - Schnauzertik

Min bild

#12 - Erifax
Fin bild på en glad hund som har fått syn på något intressant, kanske på husse? 1 p

Värd för Pensionärer

Moalinn
0

Mina röster kommer lite senare ikväll om det är okej, :)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

#3 - Ylva-Li
Tycker bilden blir lite rörig med allting som ligger i vattnet. Men jag gillar färgerna, skärpan och speciellt speglingen! 1p

#4 - Moalinn
Min bild

#5 - Awit
Gillar färgerna och hur du placerat blommorna, snyggt! 3p

#6 - MissInAction
Härlig vårbild men lite väl gråa färger tycker jag. 1p

#7 - JazzBass
Älskar färgerna och speciellt himlen! 2p

#8 - Schnauzertik
Gillar hur trädet gör en ram runt hunden. Tycker det är synd att färgerna "flyter ihop", hade varit mer intressant att titta på en bild med lite mer färger än detta. 2p

#12 - Erifax
Fin bild på en hund som ser nyfiken ut, lite tråkig bakgrund kanske och skulle viljat att du gått ner i hundens höjd istället för att ta en bild uppifrån. 1p

inte jättemycket till kommentarer kanske, men trött som man är efter inte ha fått sin sömn som man behöver orkar man inte ge mer än vad som behövs.

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
1

Fint, vi fick den här kommenteringen rätt snabbt avklarad! Glad Här är resultatet:

Ylva-Li

11

Moalinn

12

Awit

14

MissInAction

7

JazzBass

7

Schnauzertik

13

erifax

6

Awit tog alltså hem den här ronden med sin fina blåsippsbild. Stort grattis till segern! Skrattande

Finns det temaförslag till nästa omgång?

Ylva-Li
0

Härligt Awit! Skrattande

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MissInAction
0

Grattis Awit! Glad

Hm jag tror det är för tidigt men det hade varit kul med tema Valborg. Och gången efter kanske blir för sent för det…? Obestämd Firar man förresten Valborg i Finland? 
Det är kanske lite snävt tema ändå, som går hand i hand med våren.

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

#27 - Självklart gör man det, kanske t.o.m. hårdare än i Sverige. Det är mer fokus på festandet och mindre på brasor och sånt… ;-) Men det är som du säger nog lite tidigt med det temat då det är en månad kvar tills dess… Nästa helg är det ju påsk, kanske det skulle vara ett bra tema? Eller nåt mer allmänt, som "högtid"?

Awit
0

Åhh tack så mycket :D Så glad jag blir :D

Påsk skulle ju kunna vara bra eftersom det är denna vecka, och eftersom det är en helg så har ju många tid att fota också. :)

JazzBass
0

Ok, då kör vi på det! :-)