Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2955 ggr
EvelinaS-L
0

Fota på kolmården, tips.

På lördag (31 Mars) ska jag till kolmården och då tänkte jag fota Glad!

Jag är nybörjare, skulle man kunna säga. Har haft min kamera i 1år och fotar nästan varje dag (hästar).

Jag har en Nikon D5000 och den duger för mig! Objektivet jag har heter Nikon AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg, är för att jag vill ha tips på hur jag kan få så bra foton som möjligt, och speciellt inne i delfinariet Glad

Alla tips betyder jätte mycket! Taack!

_Kram Evelina
_

Inkanyezi
1

Det är ganska bra ljus inne i delfinariet, så det går bra att fotografera där. Delfinerna är ganska snabba, men det finns ofta ett stilla moment, till exempel när de är högst upp i ett språng, precis innan de vänder ner igen. Om man vill ta när någon surfar med delfiner måste man nog följa med i rörelsen för att få det någotsånär skarpt och i stället göra bakgrunden oskarp.

Försök hålla slutartiden på åtminstone 1/200, och gärna snabbare om du vill frysa rörelse, och det kan kräva högt ISO; det ser du på kamerans ljusmätare. Men använd hellre läget A än S, eftersom det inte är någon fördel att blända ner. Jag skulle gissa att du kan klara dig med ISO 800, men om det inte räcker för att få kort slutartid bör du gå högre. Chimpa de första bilderna med högdagervarning och histogram för att se att din exponering ligger rätt.

Det är bra att ställa vitbalansen rätt när du ska fotografera, helst en egen Vitbalans som du mäter upp med en bra vitreferens i aktuellt ljus.

EvelinaS-L
0

#1: Tack så jätte mycket! Jag brukar mest fota på springgubben (sportläge) då jag aldrig får några fina bilder när jag ändrar inställningar själv, tyvärr. (men det är väll något man får träna träna och träna på). Så är inte så bra på detta med inställningar.. Vad är "högdagervarning och histogram"?

Hur ställer man vitbalansen?

Är som sagt nybörjare…

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

….. jag satt och kickade lite på inställningarna. Ändrade slutartid, bländare, ISO, osv, bara för att testa lite.. och Nu, när jag tar en bild så vet jag inte vad som hänt!! Kameran låter inte så som den brukar låta när jag tar bilder, och den är jäättte seg. Trots att jag har auto-läget på så måste jag släppa knappen för att bilden ska tas osv.. precis som att jag skulle ha en jätte lång slutartid på.
Bilderna blir dock som vanligt, när jag släppt knappen.

Vad kan ha hänt?!

Har nollställt alla inställningar osv, men det hjälpte inte…

kan något ha gått sönder inuti den när jag ändrade slutartid osv? Rynkar på näsan

_Kram Evelina
_

Inkanyezi
1

Nej, inget ska gå sönder av att du gör inställningar, men det kan vara någon inställning som du har gjort som får kameran att uppföra sig på annat sätt än du är van.

För att återställa din kamera till fabriksinställningar helt och hållet, kan du trycka in den lilla knappen som finns innanför ett hål nertill alldeles invid minneskortet under luckan. Efter att man har tryckt på den är också klockan nollställd, så att man får ställa in tid och datum igen.

Det behövs något smalt för att kunna trycka på återställningen, som ett uppböjt gem eller en tandpetare.

Michaela-N
0

Det finns ett slutartidläge (eller hur man nu kan säga) som heter Bulb. Bulbs slutartid är lika lång som sekunder du håller in avtryckaren. 
Bilden tas alltså när du släpper knappen. För att ta bort Bulb ändrar du läge till M och vrider med hjulet tills du kommer till ett annat läge.

Om det nu är det du satt in den på.

EvelinaS-L
0

#4: Tack! med hjälp av en tandpetare kunde jag trycka på återställningsknappen. Dock så blev det ingen skillnad.. den låter fortfarande konstigt och bilderna "tas segt" Gråter

_Kram Evelina
_

Michaela-N
0

Såg du mitt inlägg? Kanske det kan hjälpa

Inkanyezi
1

Nollställdes klockan när du tryckte på knappen?

Jag misstänker att kameran måste vara på, och att man måste trycka in några sekunder för att den ska ge resultat. Det framgår inte av bruksanvisningen.

Om din klocka inte har nollställts så är kameran inte återställd.

En varning här också. Räkneverket för bilder nollställs också, och därmed finns risken att du skriver över gamla bilder med nya om du inte har full koll på var du lägger dina bilder. Du bör döpa om mapparna där äldre bilder ligger, om du inte har ett system som sorterar i mappar med datum. Och så är det så klart viktigt att ställa in klockan när du har återställt.

Inkanyezi
1

Du har berättat alldeles för lite om hur du tar bilder för att det ska gå att hjälpa dig med problemet. Om du har använt direktvisning (LV), så kanske det inte alls är så att bilden tas när du släpper knappen, för det finn inte något sådant läge på kameran. däremot finns ett läge som gör att kameran inte ger något ljud ifrån sig innan du släpper knappen, men bilden tas när du trycker ner.

Du måste lära dig hur din kamera fungerar, och du måste lära dig det elementära i hur man exponerar bilder, så att du kan göra manuella justeringar av kameran. En DSLR är ett mycket avancerat verktyg, och det är hur lätt som helst att göra fel. Det är också ganska lätt att göra rätt, men kameran är inte lämpad för den som bara använder Auto och springgubben. Om du inte har mer intresse av fotografering, kanske en annan slags kamera skulle kunna passa bättre?

Eller så tar du reda på vad det är som du har missat, och lär dig hur man ställer in tid, bländare och ISO, och vad de olika sakerna innebär, och vilket resultat det blir av att ändra dem. Det finns hjälp i kameran för att inte ställa galet, men man måste använda hjälpmedlen för att få bra resultat. Bland hjälpmedlen är främst ljusmätaren, som alltid visar om exponeringen är rimlig och om bilden blir ljusare eller mörkare än kameran skulle ha gjort automatiskt. Den talar inte om hur mycket skaktningsoskärpa du kan få, utan det måste du själv hålla reda på, men den talar om hur mycket ljus kameran släpper in. Andra hjälpmedel är histogram och högdagervarning, som man kan använda efter att man har tagit en bild för att se att den blev rätt exponerad.

Alla de här sakerna finns i kamerans bruksanvisning, och det är i första hand den du ska läsa i och prova de olika funktionerna.

Nollställningen som jag har föreslagit är en nödåtgärd som man använder när kamerans dator har råkat ut för en "glitch" som gör att den inte längre fungerar normalt (jo det sitter en liten dator inne i kameran). Det finns inte något läge i dess normala program som tar bilden när man släpper upp knappen.

EvelinaS-L
0

När jag återställde kameran så var jag tvungen att ställa om klockan (och det gjorde jag)
Kameran var fortfarande lika konstig, och det kvittar vad jag har för inställningar, den låter ändå konstigt och tar konstigt.. (och nej, jag hade inte på bulb, det går ju inte ens att ändra slutartiden när man har auto-läge..)

Jag gjorde ingeting konstigt, utan gjorde som jag alltid gjort när jag ändrat inställningarna själv..

Tack! ska läsa allt ni skrivit nogare när jag kommit hem från skolan!

_Kram Evelina
_

[Woozy]
0

Det skall väl inte gå att ändra slutartiden i Auto. Det sköter kameran själv.

Michaela-N
0

Nej, när du har auto kan du omöjligt ändra slutartiden, så det behöver du inte oroa dig för.

EvelinaS-L
0

#11 & 12: det var det jag menar, det går ju inte att ändra slutartid i auto läge

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

nu ska jag ta mig tid att läsa det du skrivit Inkanyezi!

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

#9: Men jag har inte gjort något som jag INTE brukar göra. När jag ändra inställningarna själv brukar jag ha på "M" sedan så ändrar jag slutartid, bländare, ISO osv. Men sen när jag ändrar till Auto (gröna) eller Sportläge så är ju inte de inställningarna som jag bestämde kvar, utan då ställer kameran in själv (precis som det ska va), men nu verkar det som om den  inte det…
Fast vad jag tror, så har inte de inställningarna som jag ändrade, något med att göra att kameran inte beteér sig som den brukar.. Men jag förstår inte varför. Har inte tappat den i golvet eller något, utan den bara blev så konstig.

Ska försöka förklara mer hur den beteér sig exakt:
Om jag ändrar till Auto läge för att ta en bild, så trycker jag på knappen lite löst, då ställs fokusen in, sen trycker jag "hårdare" och då tas själva bilden, fast det gör den inte nu. Jag måste hålla in knappen i några sekunder och sen när jag SLÄPPER, då tas bilden. Och det låter ju i kameran när man tar bilden, och det låter ju nästan samma helatiden, (iaf när man har auto läge), men nu låter den som sagt ganska "segt" eller vad man ska säga..

Jag har som sagt tryckt in en andpetade i återställnings hålet, och då var jag tvungen att ställa om klockan, och då gjorde jag det. Men kameran var fortfarande konstig..

Är väldigt dålig på att förklara..

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Och grejen är den att jag aldrig tar mig tid till att ändra inställningarna själv.. Men nu har jag blivit mer intresserad och ska gå en fotokurs osv. Glad

Bilderna blir antingen för ljusa, eller för suddiga osv, när jag har ändrat inställningarna själva när jag ska fota mina hästar (som nästan aldrig står stilla heller..). Men som sagt, har blivit mer intresserad nu de senaste månaderna.

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Nu försökte jag för sista gången hitta felet på kameran och.. JAG LYCKADES!! Jag hade tydligen ändrat "fotograferingsläget" till nån symbol med ett Q i. det förklarar ju saken! 
Tack för all hjälp!

Så nu behöver jag bara tips på hur jag kan ta fina bilder på kolmården :)!

_Kram Evelina
_

Inkanyezi
1

Det var vad jag skrev till dig långt längre bak. Det är inte när man släpper knappen som den tar bilden då, utan när man trycker ner den. När du har ställt den på Q så ger den ett ljud ifrån sig när du släpper upp knappen, men det har ingenting med bilden att göra.

EvelinaS-L
0

#18: förlåt, då måste jag missat det. Tycker bara att det är lite konstigt att detta inte ändrades när jag återställde kameran.. men nu har jag lärt mig något nytt! :)

_Kram Evelina
_

Inkanyezi
1

Ja, det är konstigt att de har missat att återställa det på den hårda återställningen.