Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2955 ggr
EvelinaS-L
0

Fota på kolmården, tips.

På lördag (31 Mars) ska jag till kolmården och då tänkte jag fota Glad!

Jag är nybörjare, skulle man kunna säga. Har haft min kamera i 1år och fotar nästan varje dag (hästar).

Jag har en Nikon D5000 och den duger för mig! Objektivet jag har heter Nikon AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg, är för att jag vill ha tips på hur jag kan få så bra foton som möjligt, och speciellt inne i delfinariet Glad

Alla tips betyder jätte mycket! Taack!

_Kram Evelina
_

Inkanyezi
1

Det är ganska bra ljus inne i delfinariet, så det går bra att fotografera där. Delfinerna är ganska snabba, men det finns ofta ett stilla moment, till exempel när de är högst upp i ett språng, precis innan de vänder ner igen. Om man vill ta när någon surfar med delfiner måste man nog följa med i rörelsen för att få det någotsånär skarpt och i stället göra bakgrunden oskarp.

Försök hålla slutartiden på åtminstone 1/200, och gärna snabbare om du vill frysa rörelse, och det kan kräva högt ISO; det ser du på kamerans ljusmätare. Men använd hellre läget A än S, eftersom det inte är någon fördel att blända ner. Jag skulle gissa att du kan klara dig med ISO 800, men om det inte räcker för att få kort slutartid bör du gå högre. Chimpa de första bilderna med högdagervarning och histogram för att se att din exponering ligger rätt.

Det är bra att ställa vitbalansen rätt när du ska fotografera, helst en egen Vitbalans som du mäter upp med en bra vitreferens i aktuellt ljus.

EvelinaS-L
0

#1: Tack så jätte mycket! Jag brukar mest fota på springgubben (sportläge) då jag aldrig får några fina bilder när jag ändrar inställningar själv, tyvärr. (men det är väll något man får träna träna och träna på). Så är inte så bra på detta med inställningar.. Vad är "högdagervarning och histogram"?

Hur ställer man vitbalansen?

Är som sagt nybörjare…

_Kram Evelina
_